اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نظر جالب امام خمینی در مورد روابط با جهان

ما باید همان گونه که در زمان صدر اسلام، پیامبر سفیر به این طرف و آن طرف می فرستاد که روابط درست کند، عمل کنیم و نمی توانیم بنشینیم و بگوییم که با دولت ها چکار داریم. این برخلاف عقل و برخلاف شرع است و ما باید همه با همه رابطه داشته باشیم، منتها چند تا استثناء می شود.

نظر جالب امام خمینی در مورد روابط با جهان

رخدادهای 7 آبان 63

چکیده:

  • امام خمینی: ما تا آخر ایستاده ایم و با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد.

 

  • نخست وزیر خواستار رسیدگی مجامع بین المللی به وضعیت زندان های عراق شد.

 

  • قائم مقام جدید کمیته های انقلاب اسلامی معرفی شد.

 

  • کنفرانس اضطراری اوپک برای تثبیت قیمت نفت کار خود را آغاز کرد.

 

امام خمینی: روابط خارجی ما نباید یک طرفه باشد

وزیر امور خارجه، سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران در قاره های اروپا و آمریکا با امام خمینی دیدار کردند.

امام خمینی در این دیدار فرمودند: ما باید به شیطنت هایی که از طرف ابرقدرت ها و وابستگان آنها انجام می شود توجه کنیم و تحت تأثیر واقع نشویم. و ملت ما بیدار باشد چون برای کشوری که از اول بنایش بر این بوده است که مستقل باشد و تحت سلطه دیگران نباشد و مستشار از خارج نیاورد و خودش حکومت کند، این مسائل بوده است.

امام ادامه دادند: الان از قراری که من شنیدم شیطنت دیگری می کنند و آن این که ما چرا با دولت ها رابطه داشته باشیم؟ ما می رویم به سراغ ملت ها و با دولت ها هیچ کاری نداریم! که این هم نقشه ای است که اخیراً تعقیب می شود. ما باید همان گونه که در زمان صدر اسلام، پیامبر سفیر به این طرف و آن طرف می فرستاد که روابط درست کند، عمل کنیم و نمی توانیم بنشینیم و بگوییم که با دولت ها چکار داریم. این برخلاف عقل و برخلاف شرع است و ما باید همه با همه رابطه داشته باشیم، منتها چند تا استثناء می شود که الان هم با آن رابطه نداریم. اما این معنایش این نیست که با هیچ دولتی نباید رابطه داشته باشیم، هیچ عقل و هیچ انسانی آن را نمی پذیرد، چون معنایش شکست خوردن و فنا و مدفون شدن است تا آخر و ما باید با ملت ها و دولت ها رابطه پیدا کنیم، من به شما سفارش می کنم که در هر جا و در هر کشوری که هستید رابطه تان را محکم کنید و رفت و آمد داشته باشید.

امام ادامه دادند: البته ما طرفدار همه مظلومین در همه جا هستیم و میل داریم که مظلومین بر همه ستمگران غلبه کنند و آقایان توجه کنند که روابط زمان سابق نباشد که در زمان سابق روابط یک طرفه بود، آقایی و نوکری، ما هیچ کشوری مثل ایران سراغ نداریم که این طور، دنیا و شرق و غرب به آن نظر داشته باشند و مستقل بوده و بگوید ما، نه با آمریکا کار داریم و نه با شوروی و ما خودمان هستیم. و این که با همه دولت ها رابطه داشته باشیم، یعنی، رابطه دوستانه، نه روابط بین ارباب و رعیت و ما این روابط را نمی خواهیم مادامی که این طور هست. و ما استقلال خودمان را می خواهیم حفظ کنیم و در دنیا زندگی کنیم و اسلام را به پیش ببریم. این روابط باید هر روز محکمتر بشود.(1)

 

 تاکید موسوی بر رسیدگی به وضع اسرای ایرانی در عراق

هیئت دولت دیروز به ریاست آقای موسوی نخست وزیر تشکیل جلسه داد در این جلسه رویدادهای سیاسی کشور و منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آقای موسوی در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد آقای تندگویان عضو دولت جمهوری اسلامی که در اسارت رژیم بغداد قرار دارد به رفتار وحشیانه رژیم بعثی عراق به نسبت به اسرای ایرانی اشاره کرد و خواستار رسیدگی مجامع بین المللی به وضعیت زندان های عراق شد.

نخست وزیر همچنین به واقعه اخیر اردوگاه اسرای عراقی که طی آن تحریکات نمایندگان صلیب سرخ نظم اردوگاه را به هم زد اشاره کرد و گفت اکثر اسرا نسبت به رفتار نمایندگان صلیب سرخ اعتراض دارند و از این که آنها اطلاعاتی راجع به فعالیت اسرای عراقی بر علیه رژیم بعثی را به بغداد می برند ابراز نگرانی می کنند.(2)

 

سالک قائم مقام کمیته های انقلاب اسلامی شد

حجت الاسلام احمد سالک از سوی وزیر کشور به سمت قائم مقام جدید سرپرست کمیته های انقلاب اسلامی منصوب شد معرفی ایشان صبح امروز طی مراسمی با حضور مسئولین و پاسداران کمیته ها در محل ستاد کمیته مرکزی برگزار شد.

در مراسم معرفی قائم مقام جدید سرپرسته کمیته ها حجت الاسلام ناطق نوری وزیر کشور ضمن تقدیر از فعالیت های حجت الاسلام فلاحیان به معرفی حجت الاسلام سالک پرداخت. آقای سالک قائم مقام جدید سرپرست کمیته های انقلاب اسلامی قبلا سمت های مختلفی در سپاه، بسیج مستضعفین و نیز نمایندگی مردم اصفهان در اولین دوره مجلس شورای اسلامی داشته است.(3)

 

اوپک تولید نفت خود را کاهش می دهد

وزیران 13 کشور عضو اوپک امروز در ژنو طی یک کنفرانس اضطراری کار بررسی پیرامون تثبیت قیمت نفت و کاهش تولید اوپک را آغاز کردند. گفته می شود اوپک تصمیم دارد سقف تولید نفت را از 17 و نیم میلیون بشکه به 16 میلیون کاهش دهد. کمیته نظارت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) همچنین به این کنفرانس توصیه کرده است که راه حلی برای اختلاف بهای نفت سنگین و سبک بیابد. وزیر نفت ونزوئلا به خبرگزاری فرانسه درباره این نشست اضطراری گفت: ادامه حیات اوپک به تصمیم وزیران نفت که امروز برگزار می شود بستگی خواهد داشت. بر اساس گزارش ها تاکید وزرای نفت اعضای اوپک بر پایین آوردن تولید و تثبیت قیمت ها در 29 دلار برای هر بشکه وضع بازار نفت را بهبود بخشیده است.(4)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 7 آبان 63، ص 12
2. اطلاعات، 7 آبان 63، ص 3
3. کیهان، 7 آبان 63، ص 2
4. کیهان، 7 آبان 63، ص 21

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول