اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آغاز به کار کنفرانس فوق العاده اوپک در ژنو

کنفرانس فوق العاده اوپک به منظور بررسی وضع بازار نفت فردا با حضور وزرا و نمایندگان 13 کشور عضو اوپک کار خود را در ژنو آغاز خواهد کرد.

آغاز به کار کنفرانس فوق العاده اوپک در ژنو

رخدادهای 6 آبان 63

چکیده:

  • ایران خواستار رسیدگی جدی دبیر کل سازمان ملل به وضعیت 10 هزار اسیر مفقود الاثر ایرانی در عراق شد.

 

  • جزئیات درگیری در اردوگاه اسرای عراقی در گرگان اعلام شد.

 

  • سمینار ولایت فقیه با پیام آیت الله مشکینی در دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.

 

  • وزیر نفت برای شرکت در اجلاس فوق العاده اروپا وارد ژنو شد.

 

5 کشته در درگیری اسرای عراقی در گرگان

جمهوری اسلامی ایران گزارشات نمایندگان صلیب سرخ جهانی از درگیری های اخیر اردوگاه اسرای عراقی در گرگان را مغایر با کنوانسیون 1949 ژنو دانسته و جزئیات واقعی این حادثه را فاش ساخت.

محمد جعفر محلاتی مدیر کل امور بین الملل وزارت خارجه در این باره گفت: ما با رسیدگی سازمان ملل به این واقع به شرط آن که سازمان ملل هیئتی را جهت بررسی موارد نقض کنوانسیون ژنو نسبت به سرنوشت 10 هزار اسیر مفقود الاثر و رفتار سوء با اسرای ایرانی و همچنین به شهادت رساندن بیش از 10 تن از اسرای ایرانی در عراق که گزارش آن توسط صلیب سرخ به مقامات ایرانی داده شده است به عراق اعزام کنی مخالفتی نداریم.

آقای محلاتی درباره واقعه اخیر در اردوگاه اسرای عراقی در گرگان نیز گفت: هنگام دیدار نمایندگان صلیب سرخ از کمپ اسرای عراقی در گرگان در تاریخ 17 مهرماه یکی از اسرای عراقی گزارشات خلافی در مورد وضعیت اردوگاه به نمایندگان صلیب سرخ می دهد که با اعتراض جمعی دیگر از اسرا مواجه می شود و نظم اردوگاه مختل می گردد.

وی افزود: عده ای از اسرا برای ایجاد این آشوب و شورش از قبل خود را سازماندهی کرده بودند و عده ای از آنها جهت خلع سلاح نگهبانان به آنها حمله می کنند و عده ای نیز به اسرای مخالف خود حمله می کنند و سه نفر را در اتاقی دربسته در حالی که درگیری ادامه داشت قطعه قطعه می کنند که مدارک آن نیز موجود است.

محلاتی افزود: به دنبال این درگیری ها نگهبانان برای آرامش و ایجاد نظم با استفاده از ماشین های آب پاش و تیراندازی هوایی و گلوله های پلاستیکی مداخله کرده و موفق به ایجاد نظم و پراکندن زد و خورد کنندگان می شوند.

وی گفت: در این درگیری جمعا 5 تن از طرفین کشته و چندین نفر نیز زخمی شدند و پس از پایان درگیری نیز روشن شد که این مساله از قبل طرح ریزی شده بود و حتی یکی از اسرا که جزو عاملین این حرکت بوده اعتراف کرده که صلیب سرخ نیز از این ماجرا مطلع بوده که صحت و سقم این ادعا در دست بررسی است.(1)

 

آغاز به کار سمینار ولایت فقیه در دانشگاه تهران

 سمینار ولایت فقیه با هدف شناختن هر چه عمیق تر ابعاد عظیم و گسترده ولایت فقیه این اصل راه گشا در حکومت اسلامی و تحقیق و تعمق هر چه افزون تر پیرامون جایگاه و نقش ارزشمند ولی فقیه عصر دیروز در دانشگاه تهران گشایش یافت.

در مراسم گشایش این سمینار که جمعی از شخصیت های علمی و مذهبی و اساتید حوزه و دانشگاه و جمع کثیری از برادران و خواهران دانشجو شرکت داشتند پیام آیت الله مشکینی رئیس مجلس خبرگان قرائت شد.

حجت الاسلام محفوظی نماینده آیت الله منتظری در دانشگاه تهران طی سخنانی در این سمنیار گفت: اگر حکومت در زمان غیبت از حاکمیت ولی فقیه برخوردار نباشد دینی باقی نخواهد ماند و فساد جامعه را فرا خواهد گرفت. وی تاکید کرد: ولایت فقیه تنها راه فراهم آوردن زمینه های لازمی برای اجرای حدود الهی در جامعه مسلمین است.(2)

 

آغاز به کار کنفرانس فوق العاده اوپک در ژنو

کنفرانس فوق العاده اوپک به منظور بررسی وضع بازار نفت فردا با حضور وزرا و نمایندگان  13 کشور عضو اوپک کار خود را در ژنو آغاز خواهد کرد.

اوپک به دنبال کاهش اخیر در میزان قیمت نفت که توسط نروژ و انگلیس که از اعضای غیر اوپک هستند و اندونزی که از اعضای اوپک است با تهدید جنگ بر سر قیمت ها رو به رو شده است. 6 کشور اصلی اوپک در پایان نشست هفته گذشته خود هر گونه کاهش قیمت نفت اوپک را رد کردند و خواستار کاهش تولید به میزان 20 درصد شدند.

بر اساس این گزارش مهندس غرضی وزیر نفت کشورمان نیز در راس یک هیئتی برای شرکت در اجلاس فوق العاده اوپک تهران را به مقصد ژنو ترک کرد. مهندس غرضی طی گفت و گوی کوتاهی در فرودگاه خواستار همبستگی بیشتر اعضای اوپک در مقابل دسیسه های ابرقدرت ها شد.(3)

منابع:

1. اطلاعات، 6 آبان 63، ص 3
2. کیهان، 6 آبان 63، ص 21
3. کیهان، 6 آبان 63، ص 21

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول