اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

واژه‌های تخصصی آموزش و پرورش/46

انواع «فعالیت» در آموزش و پرورش/ از فعالیت‌های تابستانی تا فعالیت‌های فوق برنامه

فعالیت‌های فوق‌برنامه، بخش عمده‌ای از برنامه‌ها و فعالیت‌های غیر‌تجویزی در نظام برنامه‌ریزی درسی یکپارچه است که در جدول ساعات مدرسه منظور نشده است ولی به‌ صورت اختیاری اجرا می‌شود.

انواع «فعالیت» در آموزش و پرورش/ از فعالیت‌های تابستانی تا فعالیت‌های فوق برنامه

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در واژه‌شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف واژه فعالیت/Activity آمده است: کوچک‌ترین جزء عملیاتی تشکیل دهنده یک پروژه و عنصری در ساختار تقسیم کار که برای تکمیل یک امر ضروری است و به اجزای دیگری قابل تفکیک نیست.

مجموعه عملیات، اقدامات و فرآیندهای مشخّص، به هم پیوسته و قابل کنترل ذهنی یا حرکتی و برنامه‌های یادگیری که دانش‌آموز با میل و رغبت برای رسیدن به هدف‌های مورد نظر خود انجام می‌دهد و معمولاً شامل بحث، تجربه و مطالعه در حوزه‌های‌های گوناگون علم و معرفت است و به اقدام فرد بستگی دارد.

کوشش؛ کوشیدن، کوشش کردن کاروکوشش بسیار، پرکاری.

فعالیت‌های تابستانی/Summer Activities: مجموعه طرح‌ها و برنامه‏‌هایی که متناسب با علایق و ویژگی‌های دانش‌آموزان دوره‏های مختلف تحصیلی، برای تعطیلات تابستان، برنامه‏‌ریزی و اجرا می‎شود.

فعالیت‌های ذهنی/Mental Activities: فرآیندها و عملیاتی که در مغز انسان انجام می‎شود؛ اما به‌طور مستقیم قابل مشاهده و اندازه‌گیری نیست.

فعالیت‌های فکری

فعالیت‌های فوق‌برنامه/Extracurricular Activities: مجموعه فعالیت‌های سازمان‌یافته و پیش‌بینی شده‌ای که افزون بر برنامه‌های رسمی آموزش و به‌منظور تعمیق و گسترش بیشتر یادگیری، رشد، تعالی و شکوفایی استعدادها، خلاقیت‌ها و بالاخره مشارکت آزادانه دانش‌آموزان داوطلب در فعالیت‌های اجتماعی و آمادگی آنها برای ورود به اجتماع، تحت نظر مسئولان مدارس، در داخل و خارج از مدرسه، ارائه می‎شود‏.

بخش عمده‌ای از برنامه‌ها و فعالیت‌های غیر‌تجویزی در نظام برنامه‌ریزی درسی یکپارچه که در برنامه‌درسی یا جدول ساعات مدرسه منظور نشده است، ولی به‌صورت اختیاری و به انتخاب دانش‌آموزان، در راستای اهداف نظام تعلیم‌و‌تربیت و به‌منظور غنا بخشیدن به تجربیات مدرسه‌ای آنان پیش‌بینی و اجرا می‌شود.

برنامه‌های غیر‌رسمی

فلسفه/Philosophy: بررسی و شناخت تحلیلی ـ انتقادی مسائل اساسی زندگی انسان به‌صورت یک کل به هم پیوسته یا بخشی از آن در ارتباط با کل و چرایی و چگونگی، اهداف و مراحل آن به روش علمی . شاید ساده‌ترین راه تعریف فلسفه معنی کردن این واژه باشد. فلسفه یا «فیلوسوفیا»، از دو کلمه یونانی «فیلو» به‎معنی «دوستدار» و «سوفیا» به‎معنی دانایی ترکیب یافته است. به این ترتیب فلسفه یعنی دوستدار دانایی. این واژه تقریباً دقیق و راهبر به معناست؛ زیرا هم «خواستگاه» و هم مقصد فلسفه را روشن می‌سازد. یعنی «خواستگاه» فلسفه عشق و دوست داشتن و مقصد آن دانش و معرفت است. به سخن کوتاه فلسفه نوعی شناخت، معرفت و کوششی است برای یافتن «پیوستگی» در تمام قلمرو اندیشه و تجربه.

حکمت، تفکر، تعمق و تفنن در مسائل علمی، علمی که در مبادی و حقایق اشیا و علل وجود آن‌ها بحث می‌کند.

فلسفه تربیت جمهوری اسلامی/Philosophy of Education: مجموعه‌ای از گزاره‌های مدلل و مدوّن که به تبیین چیستی، چرایی و چگونگی تربیت، غایت، هدف کلی و انواع آن (با توجه به شئون حیات آدمی، مراحل رشد، میزان و نحوه شمول، نحوه حضور متربیان، سازماندهی و اعتبار قانونی، ارکان تربیت و اصول تربیت) در جامعه اسلامی ایران به شکلی جامع، سازوار، به هم پیوسته و مبتنی بر مبانی اساسی معتبر و متناسب با نظام فکری و ارزشی مقبول در جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد تا به مثابه چهار چوب نظری کلان برای هدایت انواع تربیت و سامان‌دهی جریان تربیت در جامعه اسلامی ایران، نقش آفرین باشد.

فلسفه تربیت رسمی و عمومی/Philosophy of General and Formal Education: مجموعه‌ای جامع، سازوار و به هم پیوسته از گزاره‌های مدلل و مدوّن که به تبیین چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی و عمومی، مبتنی بر فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران، می‌پردازد تا هدایت، جهت‌دهی و اصلاح این بخش مهم از جریان تربیت با توجه و التزام به چنین مجموعه‌ای صورت پذیرد و شامل تعریف، ویژگی‌ها، ضرورت، غایت و هدف کلی تربیت رسمی و عمومی، اصول حاکم بر آن، اصول و رویکردهای حاکم بر ساحت‌های تربیت، عوامل و نهادهای سهیم و مؤثر و روابط بین عوامل و نهادهای سهیم و مؤثر در تربیت رسمی و عمومی است.

چرایی یا دلایل ایجاد آموزش و پرورش.

فلسفه سازمانی/Organizational Philosophy: مجموعه‌ای از گزاره‌های مدلل و مدوّن که بیانگر دیدگاه و باورهای اساسی، ارزش‌ها، آرزوها و اولویت‌های مدیران استراتژیک سازمان و نوع فعالیت‌هایی است که سازمان انجام می‌دهد یا تمایل به انجام آنها دارد و نوع سازمانی که هست یا تصمیم دارد باشد.

چرایی یا دلایل شکل‌گیری یک سازمان.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول