اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

واژه‌های تخصصی آموزش و پرورش/۲۴

انواع «درآمد» در واژه‌نامه تعلیم و تربیت

«درآمد اختصاصی»، درآمدهایی است که به‌موجب قانون از دستگاه‌های اجرایی وصول و به حساب خزانه کل واریز و صرفاً برای آن دستگاه هزینه می‎شود.

انواع «درآمد» در واژه‌نامه تعلیم و تربیت

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در واژه‌نامه تخصصی(ترمینولوژی) آموزش و پرورش در خصوص واژه درآمد/Income؛ Earning: پول، سرمایه یا هر نوع بهره و منافع مادّی دیگر که از تولید، توزیع و فروش کالاها یا ارائه خدمات به‌ دست می‌آید.

دخل، عایدی؛ شروع، ابتدا، سود و بهره‌ای که از کار، تجارت یا ملک‌داری و زراعت به‌ دست آید.

درآمد اختصاصی/Special Income؛Revenue: درآمدهایی که به‌موجب قانون از دستگاه‌های اجرایی وصول و به حساب خزانه کل واریز و صرفاً برای آن دستگاه هزینه می‎شود. 

درآمدهایی که به‌موجب قانون برای مصرف یا مصارف خاص در بودجه کل کشور تحت عنوان درآمد اختصاصی منظور می‎شود‏.

سود و بهره خاص

درآمد سرانه/ Per Capita Income؛ Revenue: شاخص اقتصادی پایه برای مقایسه سطح زندگی مردم در کشورهای مختلف از نظر درآمدی که نشان دهنده نوعی توزیع درآمد میانگین و برابر است با مبلغ کل تولید ناخالص داخلی تقسیم بر تعداد افراد در هر کشور یا کل درآمد یک گروه، تقسیم بر تعداد کل جمعیت آن کشور.

درآمد سرانه نشان دهنده متوسط تولید یا درآمدی است که به افراد جامعه تعلق می‌گیرد و مبین سطح زندگی و وضعیت رفاهی جامعه است، لیکن نحوه توزیع درآمد در بین افراد جامعه را نشان نمی‌دهد.

سود برای یک‌یک افراد، یکی‌یکی و از روی سرشماری، باج و خراج که به طریق سرشماری از مردم بگیرند.

درآمد شرکت‌های دولتی/Public Companies Revenue: درآمدها یا سودی که در قبال ارائه خدمات یا فروش کالا و سایر فعالیت‌ها‏ی شرکت‌های مذکور، به‌موجب قوانین و مقرّرات مجاز به انجام آنها هستند، عاید آن شرکت‌ها می‎شود‏.

درآمدهای عمومی

درآمد عمومی/ Public؛General Income: درآمدهای وزارتخانه‌ها و مؤسّسات دولتی، سود سهام شرکت‌های دولتی و درآمد حاصل از انحصارات و مالکیت‌های دولتی و سایر درآمدهایی از قبیل مالیات‌ها، فروش نفت و گاز، جرائم و خسارات که در قانون بودجه کل کشور تحت عنوان درآمد عمومی منظور می‎شود.

درآمد مستمر/ Regular Income: آن دسته از دریافتی‌هایی که حقوق بگیران همه ماهه به‌صورت مستمر، در دوره‌های زمانی مشخّص و پیش‌بینی شده‌ای، مانند حقوق و مزایای ماهانه، حق عیال و اولاد، کمک‌های مستمر غیر پولی و هرگونه کمک نقدی یا جنسی دریافت می‌کنند.

درآمد ملّی/ National Income؛Revenue: ارزش پولی مجموع درآمدهای گروه‌ها و قشرهای مختلف اقتصادی یا کل کالاها و خدمات نهایی تولید شده در مدت یک سال در اقتصاد ملّی که متعلق به تمام مردم آن کشور است و باید به‌صورت عادلانه بین آنها تقسیم شود. 

مجموع درآمدهای یک کشور که عبارت از تولید ناخالص ملّی منهای هزینه استهلاک سرمایه‌گذاری‌های ثابت و مالیات‌های غیرمستقیم.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول