اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

واژه‌های تخصصی آموزش و پرورش/۲۶

تفاوت سن ثبت‌نام با سن متعارف تحصیل و سن تحصیل

سن ثبت‌نام، فاصله زمانی بین تاریخ تولد تا تاریخ ثبت‌نام فرد در مدرسه است که بر حسب سال‌های کامل سپری شده از عمر او، محاسبه می‎شود.

تفاوت سن ثبت‌نام با سن متعارف تحصیل و سن تحصیل

 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در واژه‌نامه تخصصی(ترمینولوژی) آموزش و پرورش در خصوص واژه سن تحصیل/   Educational؛ School Age: میزان عملکرد تحصیلی دانش‌آموز نسبت به حد متوسط میزان تحصیل همسالان خود. مثلاً هرگاه کودک هشت ساله‌ای عملکرد آموزشی معادل دانش‌آموز نُه سال داشته باشد، گفته می‎شود سن آموزشی او نُه است، در حالی که سن زمانی او هشت است. سن آموزشی به‌وسیله آزمون‌های استاندارد شده تعیین می‎شود.

سن یادگیری، سن آموزش

سن تعلیم‌ و‌ تربیت رسمی/Formal Education؛ Schooling Age: بر اساس قانون آموزش‌ و‌ پرورش، کودکانی که در ابتدای مهر ماه هر سال‌ تحصیلی، ۶ سال تمام را پشت سر گذاشته باشند، می‌توانند برای تحصیل در پایه اول ابتدایی ثبت‌نام کنند. بر اساس سند تحوّل بنیادین سن تعلیم‌ و‌ تربیت رسمی پنچ سالگی است، امّا سن افراد لازم‌التّعلیم (لازم‌التّربیه) طبق قانون مشخص می‎شود.

سن تحصیل، سن آموزش

سنّ ثبت‎نام/ Registration Age: فاصله زمانی بین تاریخ تولد تا تاریخ ثبت‌نام فرد در مدرسه که بر حسب سال‌های کامل سپری شده از عمر او، محاسبه می‎شود.

سن عقلی/Mental Age: درجه یا میزان هوش یک فرد در مقایسه با فرد یا افراد دیگر گروه سنی خود؛ به این ترتیب وقتی گفته می‎شود سن عقلی کودک ۱۰ است، بدین معنی است که این فرد توانسته است به انداره کودکان متوسط ده ساله به سؤالات آزمون هوش استاندارد شده این سن پاسخ دهد. این اصطلاح را «آلفرد بینه» معرفی کرد که به سطح هوش متوسط در یک سن خاص نیز، اطلاق می‎شود.

سن زمانی، هوشبهر

سن قانونی/ Legal Age: سنی که شخص پس از رسیدن به آن، حقوق یا وظیفه‌های معینی پیدا می‌کند؛ در ایران 16 سالگی سن قانونی است.

منسوب به قانون، مطابق قانون؛ مقابل غیرقانونی.

سن متعارف تحصیل/ Standard Educational Age: سن واقعی تحصیل در پایه یا دوره تحصیلی که معمولاً (در صورت ثبت‌نام به موقع و قبولی هر ساله) باید دانش‌آموز در روال عادی تحصیل، در آن پایه و دوره تحصیل کند. در دوره پیش‌دبستانی چهار الی پنج سالگی، در دوره‌ابتدایی شش الی ده سالگی، در دوره راهنمایی یازده الی سیزده سالگی، در دوره متوسطه چهارده الی شانزده سالگی و در پیش‌دانشگاهی هفده سالگی سن متعارف است.

 سن واقعی آموزش، سن تقویمی

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول