اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نگرانی آمریکا از ادامه انتشار اسناد لانه جاسوسی

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در مقاله ای با اعتراف به نگرانی آمریکا از ادامه انتشار اسناد لانه جاسوسی در ایران نوشت: برخی صاحب نظران اعتقاد دارند که ادامه انتشار اسناد در تهران منابع و روش‌های اطلاعاتی آمریکا را به مخاطره می‌اندازد.

نگرانی آمریکا از ادامه انتشار اسناد لانه جاسوسی

رخدادهای 10 مهر 63

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای بر جلوگیری از تنزل نرخ ها در بازار نفت تاکید کرد.

 

  • نخست وزیر عملکرد دولت در زمینه های اقتصادی و نحوه برخورد با بخش های دولتی، خصوصی و تعاونی ها را تشریح کرد.

 

  • وزیر خارجه ایران در سازمان ملل خواستار رای مثبت کشورهای جهان برای اخراج اسرائیل از این سازمان شد.

 

  • نیویورک تایمز: انتشار اسناد سفارت آمریکا در تهران بزرگترین ضربه اطلاعاتی است که تاکنون به آمریکا وارد شده است.

 

تقدیم استوارنامه سفیر نیجریه به رئیس جمهور

آقای حاجی غزالی سفیر جدید نیجریه در ایران دیروز به حضور آیت الله خامنه ای رسید و استارنامه خود را تقدیم ایشان کرد.

آیت الله خامنه ای در این دیدار ضمن تاکید بر گسترش همکاری های سیاسی و اقتصادی دو کشور اظهار داشت: فصل کنونی کشور ما که شما در آن این ماموریت را پیدا کرده اید یکی از مهمترین فصول تاریخ ماست. ما استقلال و آزادی را با شروع انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی آزمایش کرده ایم و لذا با همه کشورهایی که به نحوی مورد تعرض قدرت های بزرگ جهانی قرار داشته اند احساس همدردی می کنیم.

آیت الله خامنه ای ضمن مردود دانستن سیاست های سلطه طلبانه موجود در آفریقا افزود: دلیل اهتمام ما به آفریقا و مسائل کشورهای آفریقایی نیز همین است. رئیس جمهور در پایان بر لزوم جلوگیری از تنزل نرخ ها در بازار نفت و تلاش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را مورد تاکید قرار داد.(1)

 

موسوی: خط دولت حمایت از سرمایه های بزرگ نیست

نخست وزیر کشورمان دیروز در یک پیام رادیو تلویزیونی عملکرد دولت در زمینه های اقتصادی و نحوه برخورد با بخش های دولتی، خصوصی و تعاونی ها را تشریح کرد.

آقای موسوی در بخشی از سخنرانی خود گفت: در نظام جمهوری اسلامی خط، خط حمایت از سرمایه های بزرگ نیست، تکیه قانون اساسی بر مردم و حمایت از محرومین است و دولت نمی تواند از این خط دست بردارد. در فرمایشات امام نیز وقتی صحبت از مشارکت مردم و بازار می شود باز هم تاکید بر مردم محروم و مستضعف می شود.

نخست وزیر افزود: بعد از انقلاب ما صنایع زیادی را از دست مفسدین و سرمایه داران وابسته گرفتیم و مصادره کردیم. تمام کسانی که این صنایع را در اختیار داشتند یا به دربار پهلوی وابسته بودند و یا شریک شرکت های چند ملیتی بودند و آدم های فاسدی بودند که خیانت و دزدی کرده و ثروت شما مردم را در ارتباط با بانک ها و وام هایی که گرفته بودند غارت کرده بودند.

آقای موسوی تاکید کرد: ما معتقدیم تکیه بر مردم و حمایت از مستضعفین باعث نیرومندی اقتصاد ملی خواهد شد و به هیچ وجه خط دولت حمایت از سرمایه های بزرگ نیست.(2)

 

رایزنی دکتر ولایتی با 12 وزیر خارجه در نیویورک

دکتر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در سی و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می برد طی دو روز گذشته با وزرای خارجه 12 کشور شامل یوگوسلاوی، الجزایر، لیبی، ایتالیا، اتریش، تونس، جمهوری صحرا، بلغارستان، یونان، جمهوری دموکراتیک آلمان، ترینداد توباگو و جمهوری خلق کنگو دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار ها دکتر ولایتی بر اصول جنبش عدم تعهد، مساله فلسطین و گسترش همکاری های دو جانبه تاکید کرد. دکتر ولایتی امروز نیز طی نطقی در اجلاس مجمع عمومی مواضع کشورمان درباره اوضاع سیاسی منطقه و جهان و بویژه طرح پیشنهادی ایران مبنی بر اخراج اسرائیل از سازمان ملل را به استماع نمایندگان کشورهای شرکت کننده در اجلاس رساند. وزیر خارجه کشورمان همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست هیئتی را برای بازرسی از کارخانجات تولید سلاح های شیمیایی به عراق بفرستد.(3)

 

نگرانی آمریکا از ادامه انتشار اسناد لانه جاسوسی

 نشریه آمریکایی نیویورک تایمز طی مقاله ای با اعتراف به نگرانی آمریکا از ادامه انتشار اسناد لانه جاسوسی در ایران نوشت: برخی صاحب نظران اعتقاد دارند که ادامه انتشار اسناد در تهران منابع و روش های اطلاعاتی آمریکا را به مخاطره می اندازد. این نشریه می افزاید: از آن جایی که هزاران نسخه از اسناد طبقه بندی شده هنوز در اختیار ایرانیان است احتمالا در طول سالیان آینده نیز به چاپ خواهد رسید. نیویورک تایمز می افزاید: انتشار اسناد سفارت آمریکا در تهران که مورد توجه روزنامه نگاران غربی قرار گرفته است بزرگترین ضربه اطلاعاتی است که تاکنون به آمریکا وارد شده است. این اسناد اطلاعات بدیعی را از نحوه جمع آوری اطلاعات توسط آمریکا را برملا می سازد.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 10 مهر 63، ص 1
2. اطلاعات، 10 مهر 63، ص 3
3. کیهان، 10 مهر 63، ص 2 و 22
4. کیهان، 10 مهر 63، ص 24

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول