اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

یکصدمین «عصرانه ادبی» فارس/4

موسوی: متاسفانه فرهنگ در همه دولت‌ها مظلوم است/ روشن نگه داشتن چراغ شعر و ادب مسئولیتی بر عهده همگان

مدیرعامل خبرگزاری فارس در یکصدمین «عصرانه ادبی فارس» با اشاره به جایگاه فرهنگ و ادب گفت: در همه دولت‌ها متأسفانه فرهنگ مظلوم است.

موسوی: متاسفانه فرهنگ در همه دولت‌ها مظلوم است/ روشن نگه داشتن چراغ شعر و ادب مسئولیتی بر عهده همگان

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، یکصدمین عصرانه ادبی فارس با عنوان صد دفتر مشتاقی در این خبرگزاری برگزار شد.

*روشن نگه داشتن چراغ شعر و ادب مسئولیتی بر عهده همگان

سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه از اینکه صدمین دفتر از کتاب چهارساله عصرانه ادبی فارس را در حضور چنین جمع فکور و فرهیخته‌ای ورق می‌زنیم، گفت: خوشحالم و به خود می‌بالم. اعتناء و اعتماد شما بزرگان و سالاران قافله فرهنگ و ادب ایران و انقلاب به رسانه خودتان خبرگزاری فارس برای بنده و همکارانم مایه فخر و مباهات است. از یکایک شما ارجمندان که امروز قدم رنجه کرده و به این محفل معنوی تشریف فرما شدید کمال تشکر و امتنان را دارم. حقیقت این است چهار سال پیش در سال 92 که نخستین شعله عصرانه ادبی فارس برافروخته شد ما را به سخت‌جانی خود این گمان نبود.

وی افزود: در این عصر انفجار خبر که هر لحظه سایه رخداد و تحولی در عرصه سیاست و اقتصاد عالم و آدم را تحت شعاع خود قرار می‌دهد و همه چیز را به حاشیه می‌برد در این زمانه سفله پرور و روزگار میانداری و بر صدر نشستن ستارگان کم مایه و پرهیاهو تلاش برای روشن نگه داشتن چراغ شعر و ادب که جان مایه عنصر فرهیختگی این ملت و یکی از اصلی‌ترین ستون‌های هویتی این مرز و بوم است رسالت و مسئولیتی است که برعهده همه کسانی است که دغدغه‌هایی فراتر از روزمرگی‌های خبری و «چاله اکنون» دارد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: این شیوه نگاه را بیش و پیش از هر کس در اقدام نمادین رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ملاحظه می‌کنید که در محافل رمضانی خود در کنار دیدار با مسئولان بلندپایه سیاسی و اقشار اثرگذار ملی یک محفل طولانی مدت و مهم را به دیدار و گفت‌وگو با شعرا،‌ادبا و نویسندگان اختصاص داده و با صمیمیتی مثال زدنی پذیرای شعر نظر به حدیث آنان می‌شوند.

او اضافه کرد: خبرگزاری فارس به عنوان رسانه برتر کشور با تاسی به همین شیوه نگاه عمیق و مدبرانه چهار سال پیش چراغ عصرانه ادبی را برافروخت تا محفلی برای تقدیر از اهالی شعر و ادب ایران و انقلاب و تبلیغ آثار فعالان و مجاهدین این عرصه باشد، ما البته در این میانه صرفا خادمی بودیم بسترساز و میاندار و سلسله جنبان حلقه‌ فرهیخته‌ای بود که پرتلاش و باانگیزه با پیگیری مداوم اجازه نداد تا شمع روشنی‌بخش این محفل کم فروغ شود.

موسوی تصریح کرد: بویژه برادر عزیز و ادیبم جناب آقای حسین قرایی که حقیقتا جنس دغدغه‌هایش در این عرصه کم از مجاهدان فی‌سبیل الله در جبهه‌های نبرد ندارد. صبور و صمیمی پیش می‌رود، خسته نمی‌شود و برخلاف طلبکاران کم مایه و بی‌حوصله انقلاب نظام خود را بسیجی جان فدای ساحت ادب و اندیشه می‌داند. از حسین عزیز و همکارانش در عصرانه ادبی فارس تشکر ویژه می‌کنم و رسیدن به دفتر صدم را به او تبریک می‌گویم. از همکارانم در معاونت خبر، معاونت اجرایی و روابط عمومی خبرگزاری نیز به واسطه همه تلاش‌هایشان در این حوزه کمال امتنان را دارم و مجددا عرض تعظیم و خاکساری دارم به ساحت همه شما بزرگان و فرهیختگان شعر و ادب و فرهنگ ایرانی و انقلابی؛ چه آنان که در این صد دفتر مشتاقی حضور یافته و تقدیر شدند و چه آنها که در صد دفتر دیگر و صدها دفتر دیگر قرار بر تقدیر دارند.

*در همه دولت‌ها متأسفانه فرهنگ مظلوم است

سیدنظام‌الدین موسوی نیز در این نشست پس از شنیدن نظرات و پیشنهادات نویسندگان و شاعران در این برنامه گفت:‌ همه پیشنهادها را به دیده منت می‌پذیرم امروز پیشنهادهای خوبی مطرح شد.

وی افزود: در طی یکصدنشست عصرانه ادبی قطعاً قصور و ضعف‌هایی بوده که تماماً برعهده بنده است. اما این نشست‌ها مزیت‌ها و ظرفیت‌های جدیدی را نیز ایجاد کرد که از لسان برخی از بزرگان جلسه امروز مطرح شد. ما کاری انجام نداده‌‌ایم و تنها ران ملخی را در این دیگ انداخته‌ایم. اگر کاری کرده‌ایم بی‌هیچ منتی مسئولیت‌مان بوده البته قدر و اندازه ظرفیت‌مان توانستیم حرکت کنیم. اما علی‌القاعده ارتقای سطح ادب و هنر باید با برداشتن موانع صورت گیرد ضمن اینکه هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های مسئول را نیز می‌طلبد. اگر تدبیر دستگاه‌های مسئول بر این بود که با همفکری مؤلفین، شعرا و ادبا سامانه‌ای شکل می‌گرفت که اندک مؤنه فرهنگ برای اهل فرهنگ در نظر گرفته می‌شد اما در همه دولت‌ها متأسفانه فرهنگ مظلوم است. شاید نحوه هزینه‌کرد آن مؤنه با نظر اهالی فرهنگ و قلم بهتر می‌بود ؛ هرچند ظرفیت ما در خبرگزاری فارس همین مقدار است ولی تلاش می‌کنم برای صد دفتر بعدی از این پیشنهادها استفاده کنیم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس پیشنهاد کرد جلسه‌ای برای همفکری جهت اخذ پیشنهادها و انتقادات در راستای ادامه مسیر با حضور اهالی فن برگزار شود.

وی گفت: در این نشست پیشنهادی جهت تداوم عصرانه‌های ادبی و برگزاری آن در استان‌ها ارائه شد این پیشنهاد بسیار خوب است و آن را به دیده منت می‌نهم و حتماً تلاش جدی خواهیم کرد در اولین فرصت عصرانه‌ای برای تجلیل از اهالی ادب در استان‌‌ها برگزار شود تا اولاً ظرفیت‌های استانی شناسایی شود و در ادامه از آنها تقدیر به عمل آید تا برای اهالی استان و کشور شمع وجودشان شناخته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول