اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مذاکرات محرمانه آمریکا با کویت و بحرین

ریچارد مورفی فاش کرد که آمریکا با کویت و بحرین محرمانه درباره کمک به تقویت بنیه دفاعی این کشورها مذاکره کرده است. کویت و بحرین از واشنگتن درخواست کرده اند که در صورت گسترش جنگ بنیه دفاعی آنها تقویت شود.

مذاکرات محرمانه آمریکا با کویت و بحرین

رخدادهای 4 مرداد 63

چکیده:

  • نمایندگان کلیات طرح چگونگی اخذ رای اعتماد دولت از مجلس را تصویب کردند.

 

  • در ابتدای تشکیل هر مجلس نخست وزیر موظف به اخذ رای اعتماد از مجلس شد.

 

  • معاون وزیر امور خارجه هند پیام خانم گاندی را تسلیم رئیس جمهور کرد.

 

  • آیت الله خامنه ای: مشکل منطقه صدام است و هرچه در حل این مشکل کوتاهی شود خسارتهای بیشتری وارد خواهد شد.

 

  • ریچارد مورفی مذاکرات محرمانه آمریکا با کویت و بحرین را فاش کرد.

 

تصویب طرح شیوه رای اعتماد مجدد به مجلس

جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

در این جلسه طرح تقاضای رای اعتماد به دولت و نحوه برگزاری آن با حضور اعضای شورای نگهبان مطرح شد. سپس ربانی املشی یکی از پیشنهاد دهندگان طرح توضیحاتی داد. متن طرح الحاقی به آئین نامه داخلی مجلس در مورد تقاضای رای اعتماد دولت به این شرح است. ماده یک: در آغاز هر دوره مجلس شورای اسلامی پس از تصویب اعتبارنامه دو سوم از نمایندگان نخست وزیر موظف است از مجلس رای اعتماد بگیرد. نخست وزیر نیز می تواند در جلسه رای اعتماد دو ساعت در دفاع از عملکرد گذشته و ارائه برنامه های آتی سخن بگوید.

ماده دو: در صورتی که مجلس به نخست وزیر رای اعتماد داد وی موظف است ظرف یک هفته برای وزرای کابینه درخواست رای اعتماد کند. ماده سه: در صورتی که مجلس به یک یا چند وزیر رای اعتماد نداد نخست وزیر موظف است ظرف مدت 15روز فرد یا افراد دیگری را برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کند. ماده 4: در صورت عدم رای اعتماد مجلس به نخست وزیر رئیس جمهور در مدت مقرر در آئین نامه مجلس شورای اسلامی فرد دیگری را جهت اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی می نماید. بر اساس این گزارش طرح تقاضای رای اعتماد به دولت که دو فوریت آن در جلسه گذشته مجلس به تصویب رسیده بود پس از بحث و بررسی به رای گذاشته شد و با اکثریت آراء مورد تصویب قرار گرفت.(1)

 

دیدار معاون وزیر خارجه هند با رئیس جمهور

آقای رامش بندری معاون وزیر امور خارجه هند که حامل پیام خانم گاندی نخست وزیر هند برای آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان بود به حضور ایشان رسید و پیام کتبی خانم گاندی را تقدیم رئیس جمهور کرد.

در این دیدار که شیخ الاسلام معاون وزیر امور خارجه و سفرای دو کشور نیز حضور داشتند معاون وزیر خارجه هند بر آمادگی هر چه بیشتر کشورش برای گسترش هر چه بیشتر روابط بین دو کشور تاکید کرد.

آیت الله خامنه ای نیز در این دیدار با اشاره به رهبری هند در جنبش غیر متعهدها اظهار داشت: اهمیت دادن به مسائل غیر متعهدها یک آزمایش تاریخی برای دولت و کشور شما است. از قول من به خانم گاندی بگوئید مشکل منطقه صدام است و هر چه حل این مشکل به تاخیر بیفتد و کوتاهی شود خسارت های بیشتری وارد خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: تجربه نشان داده است اگر دولت ها صدام را محکوم می کردند مشکل خیلی زودتر از اینها پایان می یافت من تصور نمی کنم بدون حل این مشکل مسائل و مشکلات این منطقه حل شود.(2)

 

ریچارد مورفی: خطر واقعی گسترش جنگ ایران و عراق است

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه ریچارد مورفی معاون وزیر خارجه آمریکا در کمیسیون امور خارجی نمایندگان این کشور گفت: خطر واقعی این است که جنگ ایران و عراق هر لحظه ممکن است به یک جنگ گسترده تری تبدیل شود. وی بار دیگر تاکید کرد که آزادی دسترسی به نفت خلیج فارس جزئی از منافع حیاتی آمریکا است اما واشنگتن می خواهد از درگیری مستقیم در این جنگ اجتناب کند از سوی دیگر مورفی فاش کرد که آمریکا با کویت و  بحرین محرمانه درباره کمک به تقویت بنیه دفاعی این کشورها مذاکره کرده است. کویت و بحرین از واشنگتن درخواست کرده اند که در صورت گسترش جنگ بنیه دفاعی آنها تقویت شود.

مورفی گفت: کمک آمریکا به دفاع عربستان (تحویل موشک های استینگر) از یک سو و تصمیم سعودی ها به دفاع از خود نقش مهمی در جلوگیری از توسعه جنگ در منطقه دارد. وی افزود: به طور کلی فروش سلاح های آمریکایی به منطقه یک وسیله موثر برای حفظ نفوذ آمریکا است. همزمان با این اظهارات پنتاگون وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد قصد دارد در یک برنامه 8 میلیون دلاری 150 خلبان کویتی را در پایگاه های هوایی آمریکا آموزش دهد.(3)

منابع:

1. کیهان، 4 مرداد 63، ص 2
2. اطلاعات، 4 مرداد 63، ص 3 و 4
3. اطلاعات، 4 مرداد 63، ص 16

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول