اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

کمیته جهانی صلح یا حمایت از ظالم

رئیس جمهور: ما این کمیته را به عنوان صلح قبول نداریم ولی صلح عادلانه را می پذیریم ولی صلحی که حقوق مردم ما در آن پایمال شود به هیچ وجه مورد قبول ما نیست.

کمیته جهانی صلح یا حمایت از ظالم

رخدادهای 29 تیر 63

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای: تلاش های کمیته مدعی صلح را قبول نداریم و از شرط اول خود که مجازات صدام است به هیچ وجه کوتاه نمی آییم.

 

  • صلحی  که حقوق مردم ما در آن پایمال شود به هیچ وجه مورد قبول ما نیست.

 

  • اگر آیت الله کاشانی را کنار بگذاریم یقینا چیزی به نام نهضت ملی بوجود نمی آمد.

 

  • آیت الله جنتی: در جمهوری اسلامی افراد زیر دست باید جرات انتقاد داشته باشند.

 

  • رئیس کل بانک مرکزی: هیچ مشکلی از نظر بنیه ارزی نداریم.

 

آیت الله خامنه ای: کمیته صلح بهتر است اسمش را کمیته حمایت از صدام بگذارد.

نماز پر شکوه و وحدت بخش این هفته تهران همچون هفته های گذشته با شرکت گسترده و یکپارچه امت حزب الله به امامت آیت الله خامنه ای امام جمعه تهران در دانشگاه تهران و خیابان های اطراف با عظمت تمام اقامه شد.

آیت الله خامنه ای در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به آغاز به کار کمیته صلح سازمان کنفرانس اسلامی در جده گفت: ما قبلا در این مورد موضع گیری کرده ایم. اولا ما از هر تلاش صلح جویانه حمایت کرده ایم. عامل جنگ در منطقه رژیم صدام بود. آنهایی که انقلاب اسلامی را خطری برای خود می پندارند عامل جنگ بودند. این جنگ توطئه ای علیه انقلاب اسلامی بود بنابراین طبیعی است که از جنگ تنفر داشته باشیم و از صلح حمایت کنیم اما این کمیته بهتر است که اسمش را کمیته حمایت از صدام بگذارد.

آیت الله خامنه ای افزود: یکبار نشد که اینها جرایم صدام را محکوم کنند با اینها بارها و بارها صحبت شده و جنایات صدام برایشان تشریح شده است به آنها گفتیم که عراق را به خاطر شروع جنگ محکوم کنید نکردند حتی با وجود اینکه اطلاع دارند عراق از سلاح های شیمیایی استفاده می کند بازهم حاضر نشدند حتی بدون به کار بردن اسم صدام را محکوم بکنند.

رئیس جمهور افزود: ما این کمیته را به عنوان صلح قبول نداریم ولی صلح عادلانه را می پذیریم ولی صلحی که حقوق مردم ما در آن پایمال شود به هیچ وجه مورد قبول ما نیست.

آیت الله خامنه ای درباره حادثه تاریخی سی ام تیرماه 1331 نیز گفت: این حادثه مورد یک تحریف بزرگ تاریخی قرار گرفته است و روزی که باید روز کاشانی لقب می گرفت بکلی ماهیت دیگری پیدا کرده است. پس از حادثه  30 تیر تاکنون همیشه بلندگوهای تبلیغاتی دست کسانی بود که با آیت الله کاشانی مخالف بودند.

آیت الله خامنه ای در ادامه افزود: ماجرای ملی شدن صنعت نفت و خلع ید را باید حقیقتا وابسته به آیت الله کاشانی دانست. مردمی که در ماجرای خلع ید انگلیسی ها شرکت داشتند و سخنرانی و تظاهرات کردند و در ماجرای 30 تیر در مقابل حکومت تحمیلی قوام السلطنه ایستادند و قدرت شاه را به زانو درآوردند با انگیزه دینی آمده بودنداگر آیت الله کاشانی را کنار بگذاریم یقینا چیزی به نام نهضت ملی بوجود نمی آمد.(1)

 

آیت الله جنتی: باید از شیوع صفت تکبر در بین مسئولین جلوگیری کرد

نماز پر صلابت و و دشمن شکن عبادی سیاسی این هفته شهر خون و قیام با شرکت اقشار مختلف و به امامت آیت  الله جنتی در مدرسه امام صادق (ع) برگزار شد.

 آیت الله جنتی در خطبه های این هفته نماز جمعه قم با تاکید بر دوری از صفت رذیله تکبر اظهار داشت: یکی از بدترین صفات انسانی صفت تکبر است و این خطر بزرگ کلیه کسانی را که دارای مسئولیتی هستند تهدید می کند تا آنجا که انسان طاقت شنیدن یک انتقاد سازنده را هم از زیر دستنان ندارد.

وی افزود: به تمام کسانی که در راس مسئولیتی قرار دارند و عده ای زیر دست آنها کار می کنند می گویم شما انتظاری نداشته باشید که خدا باشید و دیگران بنده شما.

آیت الله جنتی تاکید کرد: باید مسئولین بدانند افراد زیر دست به خاطر مقررات از آنها اطاعت می کنند نه بخاطر افراد و لذا باید از شیوع این بیماری خطرناک جلوگیری کرد و در جمهوری اسلامی باید افراد زیر دست نیز جرات انتقاد کردن را داشته باشند.(2)

 

رئیس کل بانک مرکزی: می توانیم جنگ را ادامه بدهیم

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی که جهت بازدید از جبهه های نبرد حق علیه باطل در محور های جنوب به اهواز سفر کرده بود در گفت و گو با واحد مرکزی خبر تاکید کرد: با وضع ثابت و قابل اتکایی که از نظر ذخایر ارزی تاکنون توانسته ایم برای کشور جمهوری اسلامی حاصل کنیم می توانیم جنگ را از نظر ارزی تا مدت های طولانی اداره کنیم.

وی افزود: آنچه که مسلم است ما از نظر مسائل ارزی متکی به منابع خود هستیم در حالی که رژیم صهیونیستی عراق با توسل و دریوزگی به کشورهای مختلف در طول جنگ خود را در زیر قرض های سنگین برده است و مطابق آمار صندوق بین المللی پول این رژیم وابسته در حدود  60 میلیارد دلار از کشورهای عرب منطقه  قرض گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: و این در حالی است که ما در طول جنگ نه تنها قرضی نداشته ایم بلکه آن چه بعنوان وام از رژیم گذشته به ارث برده بودیم در موعد مقرر آنها را بازپرداخت کرده و بدهی های خود را به حداقل رساندیم.

وی همچنین افزود: با توجه به ذخایر ارزی که هم اکنون موجود داریم به هیچ وجه تصمیم نداریم به بازارهای جهانی جهت دریافت وام مراجعه نماییم زیرا متکی به منابع خود هستیم.(3)

منابع:

1. اطلاعات، 30 تیر 63، ص 17
2. کیهان، 30 تیر 63، ص 22
3. جمهوری اسلامی، 30 تیر 63، ص 9

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول