اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آغاز رسیدگی به طرح رای اعتماد مجدد به دولت

طرح الحاق موادی به آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درباره تقاضای دولت به رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی با حضور اعضای شورای نگهبان مطرح و مورد بحث و رسیدگی قرار گرفت.

آغاز رسیدگی به طرح رای اعتماد مجدد به دولت

رخدادهای 2 مرداد 63

چکیده:

  • نمایندگان کلیات طرح دو فوریتی الحاق موادی به آئین نامه داخلی مجلس در ارتباط با رای اعتماد به دولت را رد کردند.

 

  • هیئت بازرگانی ایران عازم اروپای شرقی شد.

 

  • رئیس پلیس، فرمانده جیش الشعبی و چند مقام امنیتی رژیم بعثی عراق بر اثر انفجار بمب به هلاکت رسیدند.

 

  • طرح 6 ماده ای خروج  رژیم اسرائیل از لبنان اعلام شد.

 

آغاز رسیدگی به طرح رای اعتماد مجدد به دولت

مجلس شورای اسلامی امروز به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس تشکیل شد.

در این جلسه طرح الحاق موادی به آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در مورد تقاضای دولت به رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی با حضور اعضای شورای نگهبان مطرح و مورد بحث و رسیدگی قرار گرفت.

پس از توضیحات اسدالله بیات در مورد این طرح آقایان عبدخدایی، لطیف صفری، نورالله عابدی، ربانی املشی و محمد اسماعیل شوشتری به عنوان مخالف و سید محمد کیاوش، صادق خلخالی، محمد خزاعی، موحدی ساوجی و دکتر هادی به عنوان موافق با طرح صحبت کردند. آنگاه پس از سخنان موافقان و مخالفان کلیات این طرح به رای گذاشته شد و به تصویب نرسید و رد شد.

حجت الاسلام صادق خلخانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در زمینه رای اعتماد مجدد به دولت گفت: نارسایی هایی در کار دولت است که تا به حال با ملاقات های مکرری که صورت گرفته دولت نتوانست مشکلاتی از قبیل صادرات فرش، تورم و بیکاری، احتکار، قاچاق مواد مخدر را حل کند علت این نارسایی ها در وضعیت امروز مملکت ما جنگ است و باید جنگ ختم به خیر شود تا ما بتوانیم با قاطعیت در داخل مملکت عمل کنیم. آقای خلخالی افزود: امیدواریم مجلس محترم به دولت رای اعتماد بدهد تا وضع مملکت بیش از پیش تثبیت شود.

گفتنی است هفته گذشته مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر با ارسال نامه ای به مجلس دوم که اخیرا کار خود را آغاز کرده درخواست رای اعتماد مجدد به هیئت دولت کرد.(1)

 

اعزام هیئت بازرگانی ایران به شرق اروپا

به دعوت رسمی کشورهای مجارستان، بلغارستان، لهستان و چک اسلواکی هیئت 12 نفره بازرگانی ایران به سرپرستی آقای مجتبی خسروتاج معاون بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی دیروز عازم کشورهای مذکور شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی این هیئت که متشکل از نمایندگان وزارتخانه های صنایع سنگین، کشاورزی، معادن و فلزات، امور خارجه و مراکز تهیه و توزیع کالاها می باشد. علاوه بر پیگیری یادداشت های تفاهم منعقده با کشورهای مذکور در زمینه های توسعه تجارت و همکاری های آتی کشاورزی و صنعتی با مقامات این کشورهای ملاقات و مذاکره خواهد کرد. گفتنی است اخیرا وزیر خارجی آلمان غربی نیز به همراه یک هیئت عالی رتبه سیاسی بازرگانی به ایران سفر کرده بود.(2)

 

هلاکت ده ها مزدور بعثی

دهها تن از مزدوران رژیم بعثی عراق در حمله انقلابیون مسلمان عراقی به 2 قرارگاه کوهستانی این رژیم به هلاکت رسیدند.

بر اساس گزارش های رسیده از عراق طی این دو حمله غافلگیرانه خسارات قابل توجهی نیز به ساختمان این دو قرارگاه در منطقه شانه دری وارد شد. در جریان این حملات که با سلاح های سبک و سنگین صورت گرفت انقلابیون مسلمان صحیح و سالم به پایگاه های خود بازگشتند. از سوی دیگر واحد مرکزی خبر گزارش داد مسئول حزب بعث در منطقه پامرنی، رئیس پلیس، فرمانده به اصطلاح ارتش خلقی در این منطقه و همچنین سه تن از ماموران سازمان امنیت رژیم بعثی عراق با انفجار مینی که توسط انقلابیون مسلمان در مسیر عبور خودروی آنها کار گذاشته شده بود به هلاکت رسیدند.(3)

 

ارائه طرحی برای خروج اسرائیل از جنوب لبنان

خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داد کمیته نظامی لبنان که مسئول ارائه پیشنهادی در رابطه با خروج نظامیان صهیونیست از جنوب لبنان و دره بقاع است طرح 6 ماده ای خود را اعلام کرد.

 در این طرح یک نیروی نظامی لبنانی برای حضور در جنوب لبنان جهت پر کردن خلاء هایی که ممکن است با عقب نشینی نیروهای صهیونیستی در منطقه بوجود بیاید پیش بینی شده است. همچنین در این طرح قرار است راه حلی نیز برای مسئله ارتش جنوب لبنان به فرماندهی ژنرال آنتوان لحد که مورد حمایت رژیم اسرائیل است ارائه شود. همزمان با ارائه این طرح رشید کرامی نخست وزیر لبنان دیروز به مدت سه ساعت با جمیل و افسران بلند پایه ارتش لبنان مذاکره کرد. وی بعد از این نشست گفت: دولت خود را برای اجرای دومین مرحله اصلاحات به منظور پایان دادن به جنگ 9 ساله داخلی لبنان آماده می کند.(4)

منابع:

1. کیهان، 2 مرداد 63، ص 2
2. اطلاعات، 2 مرداد  63، ص 4
3. اطلاعات، 2 مرداد  63، ص 16
4. کیهان، 2 مرداد 63، ص 24


انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول