اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

موافقت همه گروه‌ها با طرح امنیتی ارتش لبنان

در پی اعلام تنظیم طرح شورای نظامی ارتش لبنان برای تأمین امنیت بیروت وزیر مشاور در امور لبنان گفت: این طرح حتی قبل از اجلاس آتی وزرای لبنان به اجرا درخواهد آمد.

موافقت همه گروه‌ها با طرح امنیتی ارتش لبنان

رخدادهای 11 تیر 63

چکیده:

  • آیت الله منتظری: ما در مقابل مسلمانانی که در لبنان و  فلسطین اشغالی و افغانستان تحت فشار هستند مسئولیم.

 

  • راههای تدارکاتی عراق در جبهه های مرزی باختران و ایلام زیر آتش ایران قرار گرفت.

 

  • کودتای نظامی در بولیوی شکست خورد.

 

  • شبه نظامیان مسلمان و مسیحی لبنان با طرح ارتش این کشور برای امنیت بیروت موافقت کردند.

 

دیدار سفرای کشورهای اسلامی با آیت الله منتظری

سفرا و کارداران کشورهای اسلامی به همراه آقای بشارتی قائم مقام وزارت امور خارجه در قم با آیت الله منتظری دیدار کردند.

آیت الله منتظری در این دیدار با اشاره به خلوص رهبر کبیر انقلاب و از خود گذشتگی رزمندگان برای حفظ اسلام گفت: شما اگر در خلوص من طلبه و یا بعضی از مسئولین کشور ایران تردید داشته باشید اما در خلوص رهبری معظم انقلاب و جوانانی که خالصانه در جبهه های جنگ تحمیلی برای حفظ اسلام جانفشانی می کنند تردیدی ندارید. بنا بر این در این مقطع حساس سران کشورهای اسلامی باید توجه داشته باشند از آنان انتظار می رود که از اسلام دفاع کنند.

آیت الله منتظری افزود: آیا واقعا دشمن کشورهای عربی و اسلامی جمهوری اسلامی است یا اسرائیل شما ملاحظه کنید که اگر این همه پول و اسلحه که در جنگ ایران و عراق صرف شد در مرز اسرائیل صرف می شد آیا اثری از آن می ماند؟ شما در روش خود با جمهوری اسلامی  تجدید نظر کنید و با جمهوری اسلامی و ملت های خود آشتی کنید.

ایشان افزودند: الان ما در مقابل مسلمانانی که در لبنان و  فلسطین اشغالی و افغانستان تحت فشار هستند مسئولیم. جهاد در راه خدا و حمایت از مظلومین و مستضعفین وظیفه همه ماست. شما مطمئن باشید کسی آب و خاک شما را نمی خواهد ما از اسلام می خواهیم دفاع کنیم و همه در اشتباه هستند که خیال می کنند آمریکا، شوروی، فرانسه و انگلیس حامی شما هستند. شما یقین بدانید جمهوری اسلامی اهل معامله نیست و به محض دفع شر صدام در کنار ملت مسلمان عراق هستیم.(1)

 

ادامه حملات به مناطق مسکونی ایران

 رژیم بعثی عراق با سوء استفاده از موافقت جمهوری اسلامی با درخواست دبیر کل سازمان ملل مبنی بر عدم گلوله باران مناطق مسکونی، شهر بصره را به مرکز تجمع نیروهای سپاه سوم خود تبدیل کرده است گزارش های موثق حاکیست همچنین رژیم بعثی اخیرا یک پادگان آموزشی در شهر بصره ایجاد کرده است صدام نیز هفته گذشته از مراکز تجمع سپاه سوم عراق در بصره بازدید کرد.

مناطق مسکونی شهرهای آبادان و خرمشهر نیز طی دو روز گذشته هدف آتش دور برد عراق قرار داشت و رزمندگان اسلام نیز در پاسخ به این حملات راه های تدارکاتی رژیم بعثی را در جبهه های باختران و ایلام زیر آتش گرفتند. از جزایر مجنون نیز خبر می رسد همزمان با عید سعید فطر رزمندگان ظفرمند اسلام نماز عید فطر را در این جزایر به امامت حجت الاسلام قرائتی اقامه کردند و با هم قسم شدند تا نابوی کفر جهانی و  سرنگونی رژیم صدام به مبارزه بی امان خود ادامه دهند.(2)

 

شکست کودتای نظامی در بولیوی

کودتای نظامی در بولیوی علیه دولت غیر نظامی سیلزسوازو با شکست مواجه شد بازداشت توطئه گران همچنان ادامه دارد و تا کنون 50 تن از جمله رهبران نظامی کودتا دستگیر شده اند.

سوازو رئیس جمهور 71 ساله بولیوی دیروز توسط نظامیان بازداشت شد و پس از 10 ساعت اسارت به کمک ارتش آزاد شد. بر اساس گزارش ها با شکست کودتا تعدادی از افسران نظامی که در این کودتا دست داشتند به سفارت ونزوئلا و آرژانتین پناهنده شده اند.(3)

 

موافقت همه گروه های با طرح امنیتی ارتش لبنان

در پی اعلام تنظیم طرحی از سوی شورای نظامی ارتش لبنان برای تامین امنیت بیروت نبیه بری وزیر مشاور در امور لبنان روز گذشته گفت این طرح حتی قبل از اجلاس آتی وزرای لبنان به اجرا درخواهد آمد. نبیه بری در یک تماس تلفنی با امین جمیل رئیس جمهور لبنان درباره بسیاری از موارد اختلاف و از جمله انتخاب یک هنگ برای حفظ امنیت بیروت با وی گفت و گو کرد. دروزی های لبنان نیز به دستور ولید جنبلاط در موافقت با طرح امنیتی فوق بخشی از سلاح های سنگین خود را از بیروت خارج کردند ولید جنبلاط همراه با نبیه بری از اعضای دولت رشید کرامی نخست وزیر لبنان هستند. بر اساس گزارش ها دیروز همزمان درگیری ها در بیروت ادامه داشت و 19 نفر بر اثر این درگیری ها کشته و زخمی شدند.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 11 تیر 63، ص 3
2. کیهان، 11 تیر 63، ص 2
3. جمهوری اسلامی، 11 تیر 63، ص 3
4. کیهان، 11 تیر 63، ص 28

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول