اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نیروهای دخالت سریع آمریکا وارد عربستان شد

نیروهای مداخله گر آمریکا به حالت بسیج درآمده اند و تفنگداران دریایی این کشور خود را برای یک دخالت نافرجام دیگر آماده می کنند.

نیروهای دخالت سریع آمریکا وارد عربستان شد

رخدادهای 30 خرداد 63

چکیده:

  • آخرین تحولات جنگ ایران و عراق در کانون مذاکرات سران کشورهای منطقه و جهان قرار گرفت.

 

  • وزارت امور خارجه اظهارات شاه اردن در حمایت کامل نظامی از رژیم عراق را محکوم کرد.

 

  • تجاوز چند فروند از جنگنده های دشمن به جبهه های جنگ تحمیلی خنثی شد.

 

  • آیت الله موسوی اردبیلی: باید به لیاقت ها و استعدادها ارج نهیم و افراد لایق را به کار بگماریم.

 

  • اولین گروه نیروهای دخالت سریع آمریکا وارد عربستان شد.

 

جنگ تحمیلی کانون رایزنی های منطقه ای

جنگ عراق و ایران به طور همزمان در بغداد، قاهره و پاریس مورد بررسی قرار گرفت. حسین شاه اردن دیروز برای یک دیدار کوتاه از عراق وارد بغداد شد و در فرودگاه مورد استقبال صدام و همکاران نزدیکش قرار گرفت. شاه حسین  در پی دریافت پیام فهد وارد بغداد شده است. شاه اردن اخیرا اعلام کرده حمایت دولت های خلیج فارس از عراق در جنگ با ایران کافی به نظر نمی رسد. از سوی دیگر حسنی مبارک رئیس رژیم حاکم بر مصر نیز دیروز طی جلسه ای با معاونین خود در قاهره طرح مصر را برای پایان جنگ مورد بررسی قرار دادند. هنوز رسانه ها محتوای طرح مصر را در مورد جنگ ایران و عراق اعلام نکرده اند. همزمان رسانه ها اعلام کردند طارق عزیر وزیر خارجه رژیم صدام در جریان یک سفر مخفیانه به فرانسه با وزیر خارجه میتران دیدار و درباره تحولات اخیر در خلیج فارس گفت و گو کرد.(1)

 

واکنش ایران به اظهارات شاه اردن

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با اظهارات اخیر شاه اردن مبنی بر حمایت کامل نظامی از رژیم عراق و قرار دادن نیروهایش در اختیار صدام و دیگر کشورهای منطقه برای جنگ علیه رزمندگان اسلام اعلام کرد که اینگونه اظهارات در حقیقت درخواست از آمریکا برای فروش سلاح های پیشرفته تر است واین قبیل کمک ها هیچ گره ای از کار صدام نمی گشاید.

وی افزود: اظهارات شاه حسین تازگی نداشته و هر وقت که موجودیت رژیم عراق به صورت جدی مورد تهدید مورد تهدید قرار گرفت فعالیت های سیاسی و تبلیغی رژیم اردن و دیگر دوستان و هم پیمانان عراق در جهت حمایت از رژیم صدام تشدید شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: رژیم اردن و دیگر مرتجعین منطقه تا کنون از هیچ گونه کمکی به صدام در جنگ تحمیلی فروگذار نکرده اند و این کمک ها نیز گره ای از کار صدام نگشوده است.(2)

 

دفع حملات جنگنده های بعثی

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد دیروز چند فروند از هواپیماهای مهاجم ارتش عراق در سه منطقه از جبهه های جنگ تحمیلی قصد تجاوز به حریم هوایی کشور و مواضع پدافندی نیروهای ما را داشتند که با اجرای آتش یگان های پدافند هوایی و اقدامات تاکتیکی جنگنده های نیروی هوایی ارتش هواپیماهای دشمن متواری شدند. همزمان با این درگیری های هوایی در جبهه های جنوب و غرب نیز نبرد بین دلاوران ارتش اسلام و نیروهای بعثی همچنان ادامه دارد.(3)

 

سفر رئیس دیوان عالی کشور به مشهد

در دومین روز سفر آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور به مشهد استاندار خراسان و جمعی از مدیران کل معاونین ادارات کل کشور، مسئولین نهادها و ارگان های انقلاب اسلامی با ایشان دیدار کردند.

آیت الله موسوی اردبیلی در این دیدار تاکید کرد: باید بر لیاقت ها و استعدادها ارج نهید و افراد لایق را به کار بگمارید. وی با اشاره به  فرمان عفو امام و نتایج بازدید از ندامتگاه مشهد گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که تعدادی از زندانیان در مرحله ای هستند که  ضرورتی احساس نمی شود در زندان بمانند و پس از رسیدگی کامل در صورتی که واجد شرایط باشند انشاالله آزاد خواهند شد.

رئیس دیوان عالی کشور همچنین طی گفت و گویی تلویزیونی در مشهد هدف از تشکیل سمینار بین المللی که قرار است هفته آینده در تهران برگزار شود را تشریح کرد و گفت: مقصود این است که سیستم مترقی و تشکیلات قوه قضائیه خودمان را که بر اساس اسلام است را به دنیا عرضه کنیم.(4)

 

آماده باش تفنگداران دریایی آمریکا در خلیج فارس

هفته نامه مگزین هد چاپ پاریس ضمن افشای حرکات تجاوزکارانه آمریکا و شوروی در جهان در مورد تشنج آفرینی جدی ابر قدرت غرب در منطقه خلیج فارس نوشت: نیروهای مداخله گر آمریکا به حالت بسیج درآمده اند و تفنگداران دریایی این کشور خود را برای یک دخالت نافرجام دیگر آماده می کنند.

این گزارش می افزاید هفته گذشته اولین گروه نیروهای دخالت سریع آمریکا با تعداد زیادی زره پوش های خاکی وارد عربستان شدند و بلافاصله به سوی مناطق شمالی به حرکت درآمدند. از سوی دیگر خبرها حکایت از آن دارد که عربستان قبول کرده است که بهای سلاح ها و تجهیزات نظامی فروخته شده به عراق را بپردازد.(5)

منابع:

1. اطلاعات، 30 خرداد 63، ص 16
2. کیهان، 30 خرداد 63، ص 3    
3. اطلاعات، 30 خرداد 63، ص 2
4. کیهان، 30 خرداد 63، ص 22
5. کیهان، 30 خرداد 63، ص 24

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول