اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

خوش رقصی اردن

خبرگزاری رویترز از اردن گزارش داد شاه این کشور اعلام کرده است، چنانچه بغداد احساس کند نیاز به نیروی بیشتری در جنگ با ایران دارد اردن نیروهای نظامی به کمک عراق جهت جنگ با ایران گسیل خواهد داشت.

خوش رقصی اردن

رخدادهای 28 خرداد 63

چکیده:

  • ایران ادعای رژیم صدام مبنی بر گلوله باران قصبه سید صادق عراق را رسما تکذیب کرد.

 

  • اعضای هیئت رئیسه دائمی مجلس تعیین شدند.

 

  • شاه اردن: اگر بغداد بخواهد ما نیرو به عراق می فرستیم.

 

  • با انفجار کامیون حامل تی ان تی تجمع نظامیان تانک ها و نفربرهای اسرائیل به آتش کشیده شد.

 

  • تدابیر شدید امنیتی برای حفظ جان رئیس جمهور و نخست وزیر هند به اجرا درآمد.

 

ظهیر نژاد: حمله ای به مناطق مسکونی عراق نداشته ایم

در ارتباط با ادعای ارتش بعثی عراق مبنی بر گلوله باران قصبه سید صادق تیسمار ظهیر نژاد رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن تکذیب این ادعا گفت: این ادعا عاری از حقیقت است. ارتش ایران پس از اعلام مورخ 22 خرداد ماه 1363 بر روی هیچیک از مناطق مسکونی عراق اجرای آتش نکرده است و این گونه ادعاهای پوچ و نشر اکاذیب از طرف ارتش عراق فقط برای توجیه گلوله باران شهر آبادان و مناطق مسکونی خسرو آباد می باشد.(1)

 

هاشمی رئیس ماند

مجلس شورای اسلامی دیروز تشکیل جلسه داد. در این جلسه ابتدا تعدادی دیگر از اعتبار نامه های نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت. سپس انتخاب هیئت رئیسه دائمی برگزار شد که در نتیجه آیت الله هاشمی رفسنجانی با 189 رای موافق به عنوان رئیس انتخاب شد. حجت الاسلام محمد یزدی با 123 رای نایب رئیس اول انتخاب شد و حجت السلام محمد ربانی املشی با 110 رای نایب رئیس دوم انتخاب شد. آقایان سید جلیل سیدزاده، غلام عباس زائری و حسین محلوجی به عنوان کارپرداز انتخاب شدند. و آقایان محلوجی، اسدالله بیات، محمد علی سبحان الهی و فضل الله حسینی برمایی و عزت الله دهقان به عنوان منشی انتخاب شدند.(2)

 

خوش رقصی اردن برای صدام

خبرگزاری رویترز از اردن گزارش داد شاه این کشور دیشب گفت: چنانچه بغداد احساس کند نیاز به نیروی بیشتری در جنگ با ایران دارد اردن نیروهای نظامی به کمک عراق جهت جنگ با ایران گسیل خواهد داشت. گفته می شود این اظهارات شاه حسین از طرفی نشانگر ضعف نیروهای رو به زوال عراق در جنگ با ایران بوده و از طرف دیگر بیانگر وسعت همکاری های رژیم اردن با رژیم بعثی صدام است. بر اساس این گزارش شاه اردن همچنین از منتفی شدن فروش موشک های استینگر از جانب آمریکا به اردن خبر داد و گفت: این کشور سرگرم برخی خرید های تسلیحاتی است.(3)

 

حمله شهادت طلبانه در لبنان

یکی از انقلابیون مسلمان لبنانی در یک حمله شجاعانه اتومبیل خود را با 150 کیلو تی ان تی به قلب نیروهای زرهی صهیونیست زد وضمن انهدام تعدادی از تانک ها و نفربرهای دشمن گروهی از صهیونیست ها را کشته و یا مجروح کرد وخود نیز در حالی که کفن بر تن داشت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

به دنبال این عملیات شاهدان عینی اظهار داشتند که حداقل هفت جسد را روی زمین دیده اند و تردد بی وقفه آمبولانس های صهیونیستی حاوی اجساد و مجروحین این انفجار نشانگر شدت تلفات وارد شده بر دشمن متجاوز بوده است. خبرگزاری های غربی و صهیونیستی و نیز مقامات رژیم اشغالگر قدس طبق معمول از ارائه هر گونه آماری از تلفات واقعی نظامیان خود خودداری کرده اند و تنها اعلام کردند 7 نظامی زخمی شده اند که حال 2 تن از آنان وخیم است.(4)

 

گاندی: سیا در پشت آشوب های هند است

خانم گاندی نخست وزیر هند و مقامات بلند پایه هندی اعلام کردند سیا پشت آشوب های اخیر سیک ها در هند قرار دارد. مطبوعات هند نیز دیروز گزارش دادند کلیه ملاقات های رسمی رئیس جمهور هند به دلیل جلوگیری از هر گونه حادثه غیر مترقبه از جانب سیک های افراطی لغو شد.

در همین حال مراقبت نیروهای امنیتی و پلیس ویژه دهلی نو از اقامتگاه ایندریا گاندی نخست وزیر و سایر مقامات عالی رتبه هند این کشور افزایش یافته و نقاط حساس پایتخت به شدت از سوی نیروهای ضد شورش پاسداری می شود. طی روزهای گذشته شوروش های گسترده ای از سوی سیک های افراطی در هند به وقوع پیوسته و صدها نفر در همین زمینه کشته و زخمی شده اند شماری از سیک های عضو ارتش هند نیز از پادگان های ارتش فرار کرده اند. حمله به معبد طلایی سیک ها در ایالت پنجاب از سوی پلیس هند علت این درگیری ها اعلام شده است.(5)

منابع:

1. اطلاعات، 28 خرداد 63، ص 2

2. اطلاعات، 28 خرداد 63، ص 14
3. کیهان، 28 خرداد 63 ، ص 24
4. جمهوری اسلامی، 28 خرداد 63، ص 12
5. کیهان، 28 خرداد 63، ص 24

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول