اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وال استریت ژورنال گزارش داد

«بیژن کیان» شریک تجاری اولین مشاور امنیت ملی ترامپ بود/ فعالیت برادر زاده بختیار برای شرکت «فلین»

روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره ارتباطات شرکت «مایکل فلین» اولین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ با ترکیه و روسیه، از شریک تجاری ایرانی-آمریکایی او خبر داده؛ کسی که مواضع به شدت ضد ایرانی دارد.

«بیژن کیان» شریک تجاری اولین مشاور امنیت ملی ترامپ بود/ فعالیت برادر زاده بختیار برای شرکت «فلین»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که جنجال‌ها درباره ارتباطات اعضای نزدیک به دونالد ترامپ و ستاد انتخاباتی او با روسیه ادامه دارد، یک روزنامه وابسته به جمهوریخواهان گزارشی درباره شرکای تجاری «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی مستعفی ترامپ منتشر کرده است.

طبق گزارش «وال استریت ژورنال»، «بیژن کیان» که رسانه وابسته به سیا او را «تحلیلگر مسائل سیاسی» خوانده و پیشتر سابقه عضویت در هیات مدیره «بانک صادرات واردات آمریکا» هم را داشته، شریک تجاری مایکل فلین بود.

بنا بر گزارش این روزنامه آمریکایی، وی با دریافت پول از بازرگان ترکیه‌ای، در راستای کمک به تلطیف چهره ترکیه و استرداد فتح‌الله گولن، درصدد تهیه فیلمی مستند با کمک گرفتن از چهره‌هایی از قبیل برادرزاده شاپور بختیار برآمد.

متن زیر برگردان گزارش وال استریت ژورنال است و محتوای آن مورد تایید خبرگزاری فارس نیست.

«پاییز سال گذشته در حالی که مایکل فلین ژنرال بازنشسته برای دونالد ترامپ در سراسر آمریکا سفر می‌کرد، شریک تجاری او در اتاقی کوچک در واشنگتن با رئیس پیشین اطلاعات نظامی ترکیه مشغول کار روی یک پروژه مشترک بود.

رئیس شرکت مشاوره آقای فلین در استقبال از این فرد محترم ترکیه‌ای گفت: "سلام ژنرال. من بیژن کیان هستم. به واشنگتن دی سی خوش آمدید. شریک من ژنرال فلین به شما سلام رساند".

به عنوان بخشی از مستندی که گروه اطلاعاتی فلین(Flynn Intel Group ) برای بازرگان ترکیه‌ای تولید می‌شد، از این جلسه در هتل فیلمبرداری شد. این بازرگان 530 هزار دلار به شرکت داده بود تا برای بهبود چهره کشورش بعد از کودتای نظامی لابی کند. این قرارداد، آقای فلین را در یک مخاطره و چالش قانونی قرار داد.

به نظر می‌رسد که این فیلم که تمام نشده و هرگز پخش نشده، هسته اصلی آنچیزی است که حاکی از کار گروه اطلاعاتی فلین در خدمت منافع ترکیه می‌باشد.

این قرارداد در قلب تحقیقات درباره تعاملات تجاری آقای فلین است. او در ماه فوریه به دنبال جنجالها و فشارها درباره بیانیه‌ها و اظهارات متناقضش در خصوص تماسهایش با مقامات روسیه قبل از مراسم تحلیف دونالد ترامپ و در حالی که 24 روز مشاور امنیت ملی ترامپ بود، مجبور به استعفا شد.

آقای فلین تا ماه مارس به دولت فدرال نگفته بود که به شرکتش برای نمایندگی و دنبال کردن منافع ترکیه، پول پرداخت شده بود. او درباره اتهاماتی مبنی بر اینکه او پیوندهای مالی و تجاری‌اش با ترکیه و روسیه را مخفی کرده بود، حالا با تحقیقات ارتش، کنگره‌ و تحقیق مجرمانه مواجه است و همچنین در این خصوص که ایا این پیوندها هیچ نقشی در تصمیماتش به عنوان مشاور رئیس‌جمهور داشت یا نه.

اخیرا هیات ژوری فدرال در ویرجینیا برای افرادی که برای گروه اطلاعاتی فلین کار می‌کردند، احضاریه صادر کرد. هفته گذشته آقای فلین با توسل به متمم پنجم قانون اساسی از حق قانونی خود به احضاریه کمیته اطلاعاتی سنا جواب رد داد؛ کمیته ای که در حال تحقیق درباره اتهامات مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا است.

طبق اعلام یک شخص مطلع از موضوع، روز سه شنبه(دیروز) آقای فلین گفت که او اسناد تعاملات تجاری خودش را به کمیته اطلاعات سنا خواهد داد. گروه اطلاعاتی فلین ماه نوامبر تعطیل شد.

رابرت کلنر وکیل آقای فلین و شرکت گروه اطلاعاتی فلین از هرگونه اظهارنظر خودداری کرده است. او در گذشته این اتهامات علیه آقای فلین را "اتهامات بی اساس" خوانده بود و گفته بود که امید دارد آقای فلین فرصت منصفانه‌ای برای بازگو کردن داستانش داشته باشد.

آقای کیان به درخواستها برای هرگونه اظهارنظر در این باره، پاسخ نداده است.

به گفته دیوید اندرز، خبرنگار سابق وایس نیوز، گروه اطلاعاتی فلین افراد متخصصی را برای ساختن مستند استخدام کرد و سپس سعی در مخفی کردن نقشش در تولید این مستند داشت.

وال استریت ژورنال فیلم این مستند را دید؛ فیلم ناتمامی که تنها دو روز قبل از درخواست رسمی از مایکل فلین برای عهده دار شدن سمت مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور در قفسه قرار داده شده بود.

آقای اندرز و رودی بختیار(برادر زاده شاپور بختیار) مجری سابق سی ان ان  در فیلم بودند.

خانم بختیار گفت که درباره مقاصد و نیات واقعی فیلم، او را فریب دادند، فیلمی که او گفت تمرکزش روی حمله به فتح الله گولن بود؛ کسی که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه او را به راه اندازی کودتای نافرجام تابستان گذشته متهم کرده است. این خانم گفته که او فکر میکرد این فیلم، مستندی عینی و تحقیق درباره ترکیه و فتح الله گولن تولید میکرد.

رودی بختیار، برادر زاده شاپور بختیار

به گفته آقای اندرز پاییز سال گذشته در حالی که برنامه‌ها برای این مستند رو به جلو بود، آقای کیان به او گفت که نمیخواهد هیچ کس بداند چه کسی پشت این فیلم درباره آقای گولن است.

آقای اندرز گفت که "بیژن(کیان) گفت که آنها نمیخواهند به هیچ وجه با این فیلم مرتبط باشند. او گفت که ما نمیخواهیم هیچ کس بداند که گروه اطلاعاتی فلین هیچ ارتباطی با این(فیلم مستند) دارد".

این پروژه تابستان گذشته و پس از آنکه آقای اردوغان کودتای نظامی بی برنامه و ضعیف 15 جولای را سرکوب کرد، آغاز شد. تنها چند هفته پس از ان بود که اکیم آلپتکین بازرگان ترکیه‌ای و حامی اردوغان، قراردادی سه ماهه با گروه اطلاعاتی فلین برای کمک کردن به منافع ترکیه انعقاد کرد.

آلپتکین و بیژن کیان

الپتکین که رئیس یک شرکت مشاوره مستقر در هلند به نام Inovo BV و رئیس شورای تجاری ترکیه-آمریکا است، گفته که او میخواسته از این مستند در جهت نمایان کردن خطرات گولن برای آمریکا استفاده کند.

9 سپتامبر بود که شرکت آقای آلپتکین برای اولین بار، 200000 دلار به گروه اطلاعاتی فلین داد. 4 روز بعد از آن، گروه اطلاعاتی فلین 40000 دلار به شرکت آلپتکین برگرداند و آن را به عنوان هزینه مشاوره درنظر گرفت. آقای آلپتکین گفت که این 40000 دلار در واقع استرداد هزینه بود چرا که گروه اطلاعاتی فلین آنطور که قبلا برنامه ریزی شده بود، توان لابی کردن در دولت آمریکا نداشت.

گروه اطلاعاتی فلین آقای اندرز را استخدام کرد کسی که گفته بود از او خواسته شده بود مستندی تاریخی ذرباره آیت الله روح الله خمینی بسازد. به او برای این مستند، 3400 دلار داده شد. ابتدائا به او گفته شد که این فیلم، "مستند تحقیقی خوبی درباره ایران" خواهد بود. آقای اندرز گفت که بعدا  برایم مشخص شد که آقای کیان گولن را یک آیت‌الله ترکیه‌ای می‌دانست.

خانم بختیار و آقای کیان، دوستان قدیمی خانوادگی بودند و هر دو در داشتن ریشه ایرانی اشتراک داشتند. آقای کیان در سال 2005 و زمانی که پدر خانم بختیار فوت کرده بود، همدردی خودش را با او اعلام کرد. عموی خانم بختیار(شاپور بختیار) که آخرین نخست وزیر ایران قبل از انقلاب 1979 بود، در سال 1991 در پاریس ترور شد.

خانم بختیار به عنوان مجری و خبرنگار برای سی ان ان، فاکس نیوز، صدای آمریکا و رویترز کار کرده بود و به برخی از نقاط مخاطره انگیز  جهان از قبیل ایران و عراق سفر کرده بود.

پاییز سال گذشته آقای کیان به خانم بختیار گفت که میخواهد او را به یک پروژه "بسیار مهیج و هیجان انگیز" درباره ترکیه وارد کند.

خانم بختیار برای مصاحبه با تعدادی از افراد آماده شد از جمله اسماعیل هکی پکین ژنرالی که یک بار رئیس شاخه اطلاعات نظامی ترکیه هم بود.

صدای نجوای آقای کیان در بخشی از این مستند قابل شنیدن است که می‌گوید "من نمی‌خواهم روبروی دوربین باشم". آقای اندرز که در حال تصویربرداری است در جواب می‌گوید که "مشکلی نیست. شما در تصویر نیستید".

به خانم بختیار برای این فیلم، روزانه 1200 دلار پرداخت می‌شد. او یک روز به آقای کیان گفت که می‌خواهد برای به اتمام رساندن فیلم، به ترکیه سفر کند.

آقای آلپتکین چند روز پس از آغاز فیلمبرداری، 185000 دلار به گروه اطلاعاتی فلین ژرداخت کرد. او گفت که 15000 دلار از این مبلغ را کم کرد چرا که شرکت به قول خود مبنی بر اینکه یک وجهه عمومی خوبی برای ترکیه ایجاد کند، وفادار نبود.

هفته بعد از آن بود که گروه اطلاعاتی فلین 40000 دلار به شرکت آقای آلپتکین برگرداند.

تا اواسط اکتبر، کار بر روی فیلم متوقف شد.

14 نوامبر آقای آلپتکین 145000 دلار دیگر به گروه اطلاعاتی فلین داد. روز بعد از آن و دو روز مانده به اعلام مایکل فلین از سوی رئیس‌جمهور منتخب به عنوان مشاور امنیت ملی،‌ آقای آلپتکین و گروه اطلاعاتی فلین قراردادشان را پایان دادند».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول