اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

استعفای فرماندهان ارتش لبنان

همزمان با آغاز کار دومین کنفرانس ملی لبنان در سوئیس فرمانده و چند مقام بلند پایه ارتش لبنان ظاهرا در جهت برآوره ساختن خواسته های گروه های مسلمان مخالف دولت این کشور استعفا کردند.

استعفای فرماندهان ارتش لبنان

رخدادهای 23 اسفند 62

چکیده:

  • رئیس جمهور: مصمم هستیم قضیه عراق را یکباره حل کنیم.

 

  • خطوط دفاعی عراق در محور طلائیه با پیشروی رزمندگان اسلام در آستانه فروپاشی قرار گرفت.

 

  • کارشناسان منتخب دیبر کل سازمان ملل برای بررسی حملات شیمیایی عراق  امروز وارد تهران شدند.

 

  • 11 تن دیگر از مجروحین ناشی از بمب های شیمیایی به کشورهای سوئیس، فرانسه و انگلیس اعزام شدند.

 

  • اسرائیل همزمان با استعفای فرماندهان ارتش لبنان دست به نقل و انتقال نظامی در لبنان زد.

 

دیدار مسئولان ژاندارمری با آیت الله خامنه ای

مسئولان آموزش و تبلیغات دوایر مختلف و کادر ستاد عقیدتی – سیاسی ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران دیروز با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان دیدار کردند.

آیت الله خامنه ای در این دیدار با اشاره به پاتک های دشمن بعثی برای بازپس گیری جزایر مجنون گفت: طی پنج روز در جریان عملیات پیروزمندانه خیبر یک میلیون و 350 هزار گلوله توپ سنگین از سوی عراق شلیک شده است. اگر گلوله توپ و حجم آتش و انواع سلاح های پیشرفته موثر می بود این انقلاب می بایست در اولین روزهای پیروزی شکست می خورد.

رئیس شورای عالی دفاع افزود: ما برآنیم که قضیه عراق را که مشکلی برای مردم منطقه بویژه مردم ایران و عراق است یکباره حل کنیم. رئیس جمهور تاکید کرد: امروز ما احتیاج داریم که روحیه تهاجمی ملت به طور کامل در نیروهای مسلح تجسم پیدا کند چرا که امروز شما شاهد هستید که مردم چگونه با نیروهای مسلح همکاری می کنند.(1)

 

هلاکت 150 مزدور بعثی در طلائیه

قرارگاه عملیاتی خاتم الانبیاء مرکز عملیات مشترک سپاه و ارتش با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد شب گذشته رزمندگان پرتوان اسلام در محور طلائیه واقع در منطقه عملیاتی خیبر به سوی مواضع قوای دشمن بعثی پیشروی کرده و طی درگیری با آنان بیش از 150 تن از نیروهای دشمن را به هلاکت رسانده و گروه دیگری را نیز زخمی کردند فرزندان سلحشور اسلام با دستیابی به اهداف خود در این محور عملیاتی خطوط پدافندی و مواضع بدست آمده را مستحکم کردند به گفته سربازان عراقی اسیر شده در جریان این نبردها افسران مزدور عراقی در پشت خطوط مقدم سربازانی که مبادرت به فرار می کردند را هدف قرار می دادند.(2)

 

کارشناسان سازمان ملل وارد تهران  شدند

چهار کارشناس منتخب خاویر پرز دکویار دبیر کل این سازمان که صلاحیت علمی آنان محرز شده است امروز وارد تهران شدند تا پیرامون به کار رفتن سلاح های شیمیایی در جریان جنگ ایران و عراق تحقیق کنند. بر اساس گزارش دبیرخانه سازمان ملل این هیئت 6 روز در ایران خواهند ماند و سپس عازم ژنو می شوند تا گزارشی از این تحقیق را تهیه و تسلیم پرز دکویار نماید. این گروه رسمی نیست و به دلخواه خود برای این تحقیق آماده شده و  به ایران آمده است.(3)

 

اعزام گروه دیگری از مجروحین شیمیایی به اروپا

11 تن دیگر از مجروحینی که در اثر گازهای ناشی از انفجار بمب های شیمیایی دشمن بعثی صهیونیستی مصدوم و مسموم شده اند بامداد دیروز با یک پرواز اختصاصی به کشورهای سوئیس، فرانسه و انگلیس اعزام شدند.

این مجروحین بدون استثنا همگی از ناحیه صورت، سینه، چشم، پا و برخی از قسمت های دیگر بدن به شدت دچار سوختگی هستند. سعید سواری از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که 13 روز پیش شیمیایی شده است پیش از عزیمت برای درمان گفت: نه بمب شیمیایی و نه بمب اتمی نمی تواند در اراده سلحشوران اسلام خللی ایجاد کند. وی اظهار امیدواری کرد که پس از بازگشت بتواند مجددا به جبهه ها بازگشته و انتقام این جنایت ها را از صدامیان بگیرد. بر اساس این گزارش گروه دیگری از مجروحین شیمیایی چهارشنبه هفته آینده برای معالجه به آلمان اعزام خواهند شد.(4)

 

استعفای فرماندهان ارتش لبنان

همزمان با آغاز کار دومین کنفرانس ملی لبنان در سوئیس فرمانده و چند مقام بلند پایه ارتش لبنان ظاهرا در جهت برآورده ساختن خواسته های گروه های مسلمان مخالف دولت این کشور استعفا کردند.

در این مذاکرات کمیسیونی برای برقراری آتش بس تشکیل شده است. اما هنوز طرفین در مورد مسائل مختلف از جمله طرح فدرالی کردن حکومت لبنان اختلاف دارند همزمان با این گفت وگوها از بیروت نیز گزارش می رسد که درگیری ها بین طرفین همچنان ادامه دارد و در درگیری ها دیروز بیروت 16 نفر کشته و 27 نفر مجروح شده اند. رژیم اسرائیل نیز دست به نقل و انتقالات تازه ای در جنوب لبنان دست زده و عبور و مرور کشتی ها در بندر صیدا را ممنوع اعلام کرده است.(5)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 23 اسفند 62، ص 12
2. کیهان، 23 اسفند 62، ص 2
3. اطلاعات، 23 اسفند 62، ص 2
4. جمهوری اسلامی، 23 اسفند 62، ص 2
5. کیهان، 23 اسفند 62، ص 24

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول