اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هماهنگی ارتش لبنان با مقاومت

تا کنون 9 هزار تن از افراد ارتش جمیل نیز در هماهنگی با انقلابیون لبنانی سلاح های خود را روی زمین گذاشته اند.

هماهنگی ارتش لبنان با مقاومت

رخدادهای 18 بهمن 62

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای رئیس شورای عالی دفاع از مردم شهرهای بصره ، خانقین و مندلی خواست فورا این شهرها را تخلیه کنند.

 

  • هاشمی: به جز کربلا نجف کاظمین و سامرا که برای  ما تقدس دارند در هیچ جای عراق شهر امنی  نمی گذاریم.

 

  • ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه مشترکی بر اجرای فرمان رئیس شورای عالی دفاع تاکید کردند.

 

  • 9 هزار نظامی ارتش لبنان با تحویل سلاح خود را تسلیم انقلابیون مسلمان کردند.

 

  • زد و خوردهای دیروز بیروت نیز 90 کشته و 300 زخمی بر جای گذاشت.

 

هشدار آیت الله خامنه ای به مردم شهرهای بصره،خانقین و مندلی عراق

رئیس شورای عالی دفاع دیروز طی پیام بسیار مهمی از اهالی سه شهر بصره، خانقین و مندلی عراق  خواست تا سریعا این مناطق را تخلیه کنند.

در بخشی از پیام آیت الله خامنه ای آمده است: اخیرا صدام تهدید کرده است که چندین شهر ایران را خواهد زد من اعلام می کنم که ما بعد از این مقابله به مثل خواهیم کرد و اگر این تهدیدها عملی بشود ما شهرهای بصره، خانقین و مندلی را خواهیم زد. من از همه مردم این شهرها عذرخواهی می کنم و از آنها درخواست می کنم که سریعا این شهرها را تخلیه کنند. در صورتی که صدام این تهدید خود را عملی کند ما یقینا این شهرها را خواهیم زد.(1)

 

هاشمی: مسأله به سه شهر عراق خاتمه پیدا نمیکند

آیت الله هاشمی رفسنجانی نماینده امام در شورای عالی دفاع  و رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز  در صحن علنی مجلس شورای اسلامی درباره پیام شب گذشته آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان خطاب به مردم عراق  گفت: ما مایل نبودیم که کار به اینجا برسد و مسائل جنگ تا این حد پیش برود نصیحت ها، اخطارها وهمه چیزهایی که در گذشته گفتیم به گوش صدامیان عفلقی نرفت و معلوم شد که دنیا هم زبانی را غیر از زبان زور و تهدید که زبان خودشان هست، نمی فهمد.

رئیس مجلس ادامه داد: ما بارها به دنیا گفتیم که توپهای ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران در سراسر مرزها ده ها شهر کوچک و بزرگ عراق را مستقیما در تیررس خود دارد و نمی زند دو سه روز پیش که عفلقیان بغداد با گستاخی اعلام کردند که 11 شهر ما را با موشک و بمب ویران می کنند، رسانه های جمعی دنیا بالحن های تشویق آمیز این اعلامیه ها را برای ارعاب مردم ما پخش کردند و هنوز هم روی آن مانور می دهند.

 آقای هاشمی افزود: این اخطاری که دیشب از ریاست جمهوری ما اعلام شد، آغاز کار است. مسأله به سه شهر عراق خاتمه پیدا نمی کند اگر عراقی ها دست به ماجراجویی بزنند خواهند دید که در هیچ جای عراق شهر امنی وجود ندارد، بجز کربلا و نجف و کاظمین که برای ما تقدس مظاعف دارد، شهر مقدس سامرا. اما ما انشاءالله نیازی به آنها پیدا نمی کنیم وامیدواریم که این اخطار جدی ما عفلقی ها را به هوش بیاورد ودست از ماجرا جوئی بردارند و تسلیم واقعیت های جنگ بشوند که این را هم رزمندگان دلاور ما که حالا می فهمند با چه دشمنی مواجه هستند و بهتر از گذشته مطلب روشن شد، من از طرف نمایندگان مجلس این تصمیم جدید را که ان شاء الله به جنایت ها و ماجراجویی های حزب بعث عراق خاتمه خواهد داد تأیید می کنم.(2)

 

حمایت ارتش و سپاه از پیام آیت الله خامنه ای

در پی پیام مهم آیت الله خامنه ای رئیس شورای عالی دفاع از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران بیانیه مشترکی صادر شد.

در بخشی از این بیانیه مشترک آمده است: ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صورت عملی شدن تهدیدات اخیر رژیم عراق مبنی بر حمله به مناطق مسکونی ایران شهرهای بصره، خانقین و مندلی را گلوله باران خواهد کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران با پوزش از ملت مسلمان عراق از اهالی شهرهای بصره، مندلی و خانقین و سکنه خارجی این سه شهر می خواهد که هر چه سریع تر از این سه شهر به سوی دیگر شهرهای عراق کوچ کنند تا با گلوله باران این شهرها سکنه و اهالی آن متحمل تلفات جانی نشوند.(3)

 

ادامه درگیری های شدید در بیروت

ارتش امین جمیل رئیس لبنان دیروز به منظور جلوگیری از شکست قطعی خود در جنگ با انقلابیون مسلمان خواستار برقراری آتش بس در بخش مسلمان نشین غرب بیروت شد که از سوی مخالفین با مخالفت روبه رو شد.

از سوی دیگر رادیو دروزی ها اعلام کرد که نیروهای مخالف رژیم فالانژ لبنان با درخواست آتش بس این رژیم تا زمان تسلیم شدن ارتش و واگذار کردن اسلحه و تانک های خود به انقلابیون موافقت نخواهند کرد. رادیو دروزی ها ضمن تاکید بر این مطلب که نیروهای انقلابی کنترل کامل غرب بیروت را در دست گرفته اند اعلام کرد که تا کنون 9 هزار تن از افراد ارتش جمیل نیز در هماهنگی با انقلابیون لبنانی سلاح های خود را روی زمین گذاشته اند. خبرگزاری ها نیز گزارش دادند زد و خوردهای دیروز بیروت نیز 90 کشته و 300 زخمی بر جای گذاشت.(4)

منابع:

1.اطلاعات، 18 بهمن 62، ص2
2. اطلاعات، 18 بهمن 62، ص 2
3. کیهان، 18 بهمن 62، ص 2و3
4. کیهان، 18 بهمن 62، ص 24

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول