اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

جنجال بر سر بازگشت تفنگداران آمریکایی از لبنان

ریگان تاکید کرد به قطعنامه کنگره برای بازگرداندن تفنگداران آمریکا از لبنان توجه نخواهد کرد. جمیل رئیس تحمیلی رژیم لبنان نیز گفت: خروج نیروهای آمریکایی از لبنان وحدت ملی این کشور را تهدید می کند و منافع غرب را در منطقه خاورمیانه به خطر می اندازد.

جنجال بر سر بازگشت تفنگداران آمریکایی از لبنان

رخدادهای 13 بهمن 62

چکیده:

  • مراسم شکوهمند دهه فجر با حضور میهمانان خارجی و امت شهید پرور بر مزاری شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی برگزار شد.

 

  • 300 شخصیت علمی و مذهبی از 100 کشور جهان در این مراسم حضور داشتند.

 

  • آیت الله منتظری: اگر امروز  خدای ناکرده به خاطر سستی و همکاری نکردن ما ضربه ای به انقلاب وارد شود همه ما گناهکار خواهیم بود.

 

  • موسوی: کشورهایی که قصد مبارزه با استکبار جهانی را دارند باید مواضع قاطعی اتخاذ کنند.

 

  • جنجال بر سر بازگشت تفنگداران آمریکایی از لبنان در کنگره و کاخ سفید بالا گرفت.

 

آیت الله خامنه ای: به دلیل اراده حتمی الهی ماندنی است

مراسم ویژه بزرگداشت دهه فجر پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران صبح دیروز با سخنرانی آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان در محل هتل استقلال تهران گشایش یافت. در مراسم افتتاحیه جمعی از شخصیت های سیاسی، مذهبی، لشکری و کشوری جممهوری اسلامی و بیش از 300 تن از شخصیت های علمی، مذهبی، دانشمندان، محققین و اساتید دانشگاه های یکصد کشور جهان حضور داشتند.

آیت الله خامنه ای در این مراسم باشکوه تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی به دلیل قوانین طبیعی قرآن و به دلیل اراده حتمی الهی ماندنی است و این دیدگاهی است که این انقلاب را توجیه می کند. مسلمانان جهان باید بدانند که روزگار اسلام تمام نشده بلکه تازه شروع شده است. ملت هایی که با انگیزه اسلامی حرکت می کنند یقینا پیروز هستند و ملت های دنیا هم باید متوجه شوند که اسلام جای خود را باز کرده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنرانی خود تاکید کرد: ما معتقدیم غده سرطانی اسرائیل و حکومت صهیونیست ها باید برای همیشه از بین  برود ما معتقدیم آمریکا باید از لبنان خارج شود و حضور آن را در لبنان تحمل نمی کنیم. ما معتقدیم اشغال افغانستان باید تمام شود و سرنوشت کشور باید به دست مردم آن کشور تعیین شود. جهان اسلام باید به یک اتحاد واقعی دست یابد اتحادی که ملت ها مظهر آن باشند نه اینکه عده ای حرف می زنند ولی از زبان ملت ها چیزی نمی گویند. مراسم افتتاحیه دهه فجر با سخنرانی سه شخصیت خارجی از کشورهای کنیا، لبنان و پاکستان پی گیری شد و با تکبیر حاضران پایان یافت.

اما همزمان با سالروز ورود امام امت به میهن بعد از ظهر دیروز مراسم ویژه ای نیز با حضور میهمانان خارجی و گروهی از شخصیت های سیاسی و مذهبی و جمع کثیری از اقشار مختلف امت حزب الله، خانواده های معظم شهدا و جمعی از جانبازان انقلاب اسلامی در گلزار شهدای بهشت زهرا برگزار شد. در این مراسم آیت الله صانعی دادستان کل کشور و یکی از اعضای خانواده شهدای لبنان سخنرانی کردند. (1)

 

آیت الله منتظری: فرماندهان جنگ را یکسره کنند

آیت الله منتظری همزمان با شروع دهه فجر در پایان درس خارج فقه خود  در رابطه با مسئله جنگ گفت: انتظار می رود در این دهه فجر فرماندهان و مسئولان جبهه ها تصمیمات جدی بگیرند و همه وقتشان را صرف سخنرانی و تشکیل جلسات نکنند و ترتیبی دهند که در این دهه فجر نیروهایی که لازم دارند به جبهه ها اعزام شوند.آیت الله منتظری از فرماندهان، دولت و روحانیون خواست با اتخاذ تصمیمات جدیو انقلابی در دهه فجر کار جنگ را یکسره کنند.

آیت الله منتظری با دعوت از فضلا و روحانیون برای همکاری با قوه قضائیه تاکید کرد: اگر خدای نکرده امروز به دلیل سستی و همکاری نکردن ما ضربه ای به انقلاب وارد شود همه ما گناهکار خواهیم بود.(2)

 

دیدار وزیر تجارت بلغارستان با نخست وزیر

آقای کریستوف وزیر تجارت بلغارستان عصر دیروز با مهندس میر حسین موسوی نخست وزیر کشورمان ملاقات و گفت و گو کرد.

آقای موسوی در این دیدار با اشاره به تغییرات بنیادین در روابط خارجی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بویژه در ارتباط با کشورهای ضد استکباری و جهان سوم گفت: زمانی که از مبارزه صحبت می شود کشورهایی که در این راستا قصد مبارزه دارند باید مواضع قاطعی اتخاذ کنند.

وی گفت: ما هم اکنون می بینیم که دست آمریکا در عراق و لبنان و بسیاری از کشورهای ارتجاعی هویدا است و به اعتقاد ما با این حرکت های شوم باید مقابله جدی شود.(3)

 

ریگان طرح خروج نظامیان آمریکا از لبنان را رد کرد

دموکرات های آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور اخیرا طی قطعنامه ای خواستار خروج آمریکایی ها از بیروت شده اند بر اساس گزارش ها انتظار نمی رود که این قطعنامه تا 10 اسفند به رای گذاشته شود در صورت تصویب این قطعنامه ریگان مجبور به مفاد آن نخواهد بود وی بارها گفته که حاضر نیست سربازان آمریکا را علی رغم تلفاتی که متحمل شده اند از لبنان خارج کند.

ریگان دیروز نیز تاکید کرد به قطعنامه کنگره برای بازگرداندن تفنگداران آمریکا از لبنان توجه نخواهد کرد. همزمان با ریگان جمیل رئیس تحمیلی رژیم لبنان نیز در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفت: خروج نیروهای آمریکایی از لبنان وحدت ملی این کشور را تهدید می کند و منافع غرب را در منطقه خاورمیانه به خطر می اندازد.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 13 بهمن 62، ص 2
2. کیهان، 13 بهمن 62، ص 2
3. اطلاعات، 13 بهمن 62، ص 3
4. کیهان، 13 بهمن 62، ص 32

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول