اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

در دومین مقصد سفر دوره‌ای به قاره سبز

ظریف وارد هلسینکی شد

وزیر خارجه ایران پس از دیدار و گفت‌وگو با مقامات لهستان و در ادامه سفر دوره‌ایش به قاره سبز وارد هلسینکی شد.

ظریف وارد هلسینکی شد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دومین مقصد سفر دوره‌ایش به قاره سبز پس از اجرایی شدن برجام و بعد از سفر به ورشو پایتخت لهستان، وارد هلسینکی پایتخت فنلاند شد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان یکشنبه شب (نهم خرداد ماه) و در پاسخ به دعوت وزیر خارجه لهستان و در رأس یک هیأت اقتصادی 60 نفره وارد ورشو شد و در بدو ورود با ویتولد واشچیکوفسکی همتای لهستانی دیدار و دو طرف یادداشت تفاهم رایزنی‌های سیاسی را امضا کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی صبح دوشنبه نیز در صبحانه‌ای کاری با ایرانیان مقیم لهستان دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن معاون وزیر توسعه لهستان با حضور در محل اقامت ظریف ابعاد مختلف همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های انرژی، توریسم و بانکداری را بررسی کرد. وزیر خارجه همچنین در نشست مشترک اقتصادی ایران و لهستان شرکت کرد.

وزیر خارجه ایران ضمن ایراد سخنرانی در دانشگاه ورشو، با رئیس مجلس نمایندگان لهستان و نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و تفاهمنامه مشترک بازرگانی بین 2 کشور با حضور ظریف به امضا رسید.

ظریف همچنین در محل بنای یادبود تقدیر از ملت ایران در ورشو حضور یافت و علاوه بر این با حضور در محل یادبود سربازان گمنام لهستان با اهدای تاج گل به آنها ادای احترام کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مدت حضورش در هلسینکی با مقامات فنلاندی راه‌های گسترش مناسبات بعد از اجرایی شدن برجام را بررسی می‌کند.

ظریف در ادامه این سفر به سوئد و از آنجا به لتونی خواهد رفت.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران در سال‌های 1392 و 1393 میزبان وزرای خارجه لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند در تهران بود.

«رادوسلاو شیکورسکی» وزیر امور خارجه لهستان نهم اسفند 1392 و بعد از توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) به تهران سفر کرد که البته سفرش به دلیل بحران اوکراین نیمه تمام ماند و نتوانست با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

«کارل بیلد» وزیر خارجه سوئد دومین وزیر اروپایی بود که در دولت یازدهم به تهران آمد. او که 14 بهمن 92 وارد ایران شد، سفری یک روزه به اصفهان داشت و سپس به تهران بازگشت و با همتای ایرانی خود و دیگر مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.این اولین سفر کارل بیلد وزیر خارجه سوئد به ایران بعد از 13 سال بود.

به گزارش فارس، «ارکی تیومیویا» وزیر خارجه فنلاند نهم شهریور ماه 1393 در تهران با ظریف دیدار و در نشست خبری مشترک شرکت کرد.

سوم اردیبهشت ماه سال 1393 نیز ظریف میزبان «ادگار رینکویچ» وزیر خارجه لتونی در تهران بود و 2 طرف پس از انجام رایزنی‌های دوجانبه در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوها پرداختند.

آنگونه که پیش از این حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد ظریف پس از سفر به این چهار کشور به فاصله کوتاهی به چند کشور دیگر اروپایی نیز سفر خواهد کرد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران در اولین مرحله سفر دوره‌ایش پس از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به 6 کشور در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه (اندونزی، سنگاپور، تایلند، برونئی، نیوزیلند و استرالیا) سفر کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قرار بود اواسط اردیبهشت ماه به چند کشور آمریکای لاتین سفر کند که به دلیل تحولات داخلی یکی از این کشورها این سفر به تعویق افتاد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول