اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پیشرفت ونزوئلا و کلمبیا در حل بحران مرزی کنونی بین 2 کشور

رسانه ونزوئلایی «تله سور» گزارش داد که هیأت وزیران کلمبیایی و ونزوئلایی در راستای یافتن راهکاری مناسب برای حل بحران مرزی بین 2 کشور به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند.

پیشرفت ونزوئلا و کلمبیا در حل بحران مرزی کنونی بین 2 کشور

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، مقامات ارشد ونزوئلایی و کلمبیایی روز گذشته با یکدیگر دیدار کردند و ضمن تأکید بر اصول توافق شده رؤسای جمهور 2 کشور در جلسه 21 سپتامبر (30شهریور)، راه‌های پایان بحران مرزی کنونی را مورد بررسی قرار دادند.

نمایندگان 2کشور در این جلسه مسائلی همچون پیشبرد مکانیسم همکاری برای حل بحران مرزی، مقابله با نیروهای شبه نظامی کلمبیایی و قاچاقچیان مواد مخدر را مورد بررسی قرار دادند.

هیئت وزیران کلمبیایی و ونزوئلایی روز گذشته ضمن دیدار با یکدیگر، درباره مسائلی همچون راه‌های مقابله با کارشکنی‌های شبه نظامیان کلمبیایی و گسترش همکاری‌های 2 جانبه، به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند.

در جلسه دوشنبه گذشته «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا و «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا تصمیم گرفتند تا بخشی از مذاکرات مربوط به رفع بحران مرزی کنونی بین 2کشور را به وزرای دفاع بسپارند.

در جلسه روز گذشته نیز دو طرف ضمن تاکید بر 6 اصل توافق شده در جلسه رؤسای جمهور 2 کشور، به بررسی راهکارهای بیرون راندن شبه نظامیان کلمبیایی، غارتگران و قاچاقچیان مواد مخدر، از مرز دو کشور پرداختند.

وزرای دفاع ونزوئلا و کلمبیا به همراه کارشناسان حوزه سیاسی و فرمانداران ایالات مرزی دو کشور 29 سپتامبر(7 مهر 94) سال جاری در شهر «سانتا ماریا» (شمال کلمبیا) با یکدیگر دیدار خواهند کردند و به بررسی تخصصی بحران مرزی کنونی بین 2 کشور خواهند پرداخت.

هیئت وزیران کلمبیایی به رهبری «ماریا آنخلا هولگین» وزیر امور خارجه کلمبیا در این جلسه حضور یافتند در حالی‌که «دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز به عنوان رئیس هیئت ونزوئلایی به این جلسه آمد.

از دیگر مقاماتی که از سوی کلمبیا در این جلسه حضور داشتند، می‌توان به «لوئیس کارلوس ویلگاس» وزیر دفاع کلمبیا، «متئوریسیو کاردناس سانتا ماریا» وزیر امور مالی و تجارت کلمبیا و مقامات ارشد ارتش و پلیس کلمبیا و اداره مالیات و گمرک کلمبیا، اشاره کرد.

از بین مقامات ونزوئلایی«ولادیمیر پادرینو لوپز» وزیر دفاع ونزوئلا، «رودولفو مارکو توررس» وزیر اقتصاد و امور مالی، «ایزابل دلگادو» وزیر تجارت، «ائولوخیو دل پینو» وزیر نفت و معادن، در این جلسه حضور داشتند.

علاوه بر این «فرانسیسکو آریاس کاردناس» فرماندار ایالت «زولیا»، «خوزه گرگوریو ویئلما مورا» فرماندار ایالت «تاچیرا» و «رافائل کینترو» سفیر اکوادور در ونزوئلا نیز، در این جلسه حضور به هم رسانیدند.

به گزارش فارس،«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا 19 آگوست (28 مرداد) به «خوسه گرگوریو ویلما» فرماندار ایالت «تاچیرا» فرماندار ایالت مرزی ونزوئلا دستور داد تا مرز مشترک ونزوئلا و کلمبیا را به مدت 72 ساعت بسته و وضعیت هشدار در منطقه اعلام کند.

وی فردای همان روز یعنی 20 آگوست (29 مرداد) ضمن اعلام افزایش مدت بسته شدن مرز کشورش با کلمبیا تا زمان اطمینان از رفع خطر شبه‌نظامیان کلمبیایی، در شهرهای هم‌مرز با کلمبیا به مدت 60 روز وضعیت هشدار اعلام کرد.

نیروهای مستقر در مرز دو کشور پس از گشت‌زنی در 118 منطقه که معمولا برای فعالیت‌های قاچاق گروه‌های شبه‌نظامی کلمبیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مناطق را تخلیه کردند و در جریان عملیات موفق شدند تا 18 شبه‌نظامی کلمبیایی را دستگیر کنند.

رئیس جمهور ونزوئلا بر این عقیده است که «آلوارو اوریبه ولز» رئیس جمهور سابق کلمبیا با رهبری گروه‌های شبه نظامی و همکاری با اپوزیسیون علیه دولت ونزوئلا توطئه‌چینی می‌کند.

«مادورو» ضمن اشاره به کارشکنی‌های اپوزیسیون در ونزوئلا اعلام کرد که اپوزیسیون با همکاری نیروهای شبه نظامی کلمبیایی در کشور هرج‌و مرج ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول