اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

ورود هواپیماهای نظامی ونزوئلا به حریم هوایی کلمبیا

رسانه کلمبیایی «ال کلمبیانو» گزارش داد که دولت کلمبیا از ورود دو هواپیمای نظامی ونزوئلایی به خاک این کشور خبر داده و از دولت ونزوئلا در این رابطه توضیح خواسته است.

ورود هواپیماهای نظامی ونزوئلا به حریم هوایی کلمبیا

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «ال کلمبیانو»، وزیر دفاع کلمبیا روز گذشته طی بیانیه‌ای از ورود دو جنگنده ونزوئلایی به حریم هوایی کشور خود در عصر روز شنبه خبر داد.

در این بیانیه همچنین آمده است که جنگنده‌های ونزوئلایی بر فراز منطقه «گوآخیرا» به پرواز درآمده‌اند؛ «گوآخیرا» در بین مناطقی قرار دارد که ونزوئلا پس از بالا گرفتن تنش‌های میان دو کشور، در آن مناطق وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

«خوآن مانوئل سانتوس» رئیس‌جمهور کلمبیا در این رابطه اعلام کرد که به علت نقض حریم هوایی کشور خود از سوی ونزوئلا، شکایتی علیه این کشور تنظیم خواهد کرد.

از سوی دیگر «دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه ونزوئلا ضمن رد کامل ادعای دولت کلمبیا، اعلام کرد که این اظهارات برای ایجاد آشفتگی و اختلال در تصمیم جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) و اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی (اوناسور) مبنی بر برگزاری مذاکره در سطح ریاست جمهوری بین دو کشور، صورت گرفته است.

تنش مرزی بین کلمبیا و ونزوئلا پس از آن تشدید شد که دولت ونزوئلا اقدام به مسدود کردن بیش از 2 هزار کیلومتر مرز مشترک کشور خود با کلمبیا کرد؛ ونزوئلا دلیل اتخاذ این تصمیم را مقابله با اعمال مجرمانه شبه‌نظامیان کلمبیایی و قاچاق کالا و مواد مخدر در این مناطق عنوان کرده است.

به گزارش فارس، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا 19 آگوست (28 مرداد) به «خوسه گرگوریو ویلما» فرماندار ایالت «تاچیرا» فرماندار ایالت مرزی ونزوئلا دستور داد تا مرز مشترک ونزوئلا و کلمبیا را به مدت 72 ساعت بسته و وضعیت هشدار در منطقه اعلام کند.

وی فردای همان روز یعنی 20 آگوست (29 مرداد) ضمن اعلام افزایش مدت بسته شدن مرز کشورش با کلمبیا تا زمان اطمینان از رفع خطر شبه‌نظامیان کلمبیایی، در شهرهای هم‌مرز با کلمبیا به مدت 60 روز وضعیت هشدار اعلام کرد.

نیروهای مستقر در مرز دو کشور پس از گشت‌زنی در 118 منطقه که معمولا برای فعالیت‌های قاچاق گروه‌های شبه‌نظامی کلمبیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مناطق را تخلیه کردند و در جریان عملیات موفق شدند تا 18 شبه‌نظامی کلمبیایی را دستگیر کنند.

رئیس جمهور ونزوئلا بر این عقیده است که «آلوارو اوریبه ولز» رئیس جمهور سابق کلمبیا با رهبری گروه‌های شبه نظامی و همکاری با اپوزیسیون علیه دولت ونزوئلا توطئه‌چینی می‌کند.

«مادورو» ضمن اشاره به کارشکنی‌های اپوزیسیون در کشور اعلام کرد که اپوزیسیون با همکاری نیروهای شبه نظامی کلمبیایی در کشور هرج‌و مرج ایجاد می‌کند.

این اولین بار نیست که کاراکاس (پایتخت ونزوئلا) دستور بستن مرز مشترک کشورش با کلمبیا را می‌دهد؛ ماه گذشته نیز دولت بولیواریایی ونزوئلا به منظور جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور از کلمیبا دستور داد تا به مدت چند ساعت مرز دو کشور بسته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول