اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

به منظور حل بحران مرزی

رؤسای جمهور ونزوئلا و کلمبیا ۲۱ سپتامبر دیدار می‌کنند

رسانه ونزوئلایی «تله سور» به نقل از رئیس جمهور اکوادور اعلام کرده که رؤسای جمهور ونزوئلا و کلمبیا در راستای حل بحران مرزی کنونی بین دو کشور 21 سپتامبر(30 شهریور) با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

رؤسای جمهور ونزوئلا و کلمبیا ۲۱ سپتامبر دیدار می‌کنند

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، «رافائل کور‌ه‌آ» رئیس جمهور اکوادور روز گذشته اعلام کرد که «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا و «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا 21 سپتامبر (30 شهریور) در «کیتو» (پایتخت اکوادور) با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

رئیس جمهور اکوادور اعلام کرد که دو رئیس جمهور در راستای حل بحران مرزی کنونی بین دو کشور در «کیتو» با یکدیگر دیدار کرده و به بحث و گفت‌و ‌گو خواهند پرداخت.

هفته گذشته «دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه ونزوئلا و «ماریا انخل هولگین» وزیر امور خارجه کلمبیا در «کیتو» با یکدیگر دیدار کردند و موضوعات و مسائل مربوط به بحران مرزی بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

«کوره‌آ» در این رابطه گفت: پس از تشکیل جلسه‌ای در سطح وزاری امور خارجه بین ونزوئلا و کلمبیا، هم‌اکنون از رؤسای جمهور دو کشور دعوت کردیم تا در جلسه دوشنبه هفته آینده شرکت کنند؛ خوشبختانه هر دو رئیس جمهور دعوت ما را برای شرکت در این جلسه پذیرفتند.

وی افزود که البته «مادورو» هفته گذشته از همتای کلمبیایی خود خواسته بود تا برای حل این مشکل و یافتن راهکاری موثر برای ایجاد مرزی جدید و عاری از وجود شبه نظامیان کلمبیایی و همچنین قاچاقچیان مواد مخدر، با وی بر سر میز مذاکره بنشیند.

«سانتوس» نیز به نوبه خود چهارشنبه گذشته درخواست «مادورو» برای مذاکره درباره بحران مرزی بین دو کشور را رد کرده بود.

«سانتوس» در این رابطه اذعان داشت که من مخالف برگزاری جلسه‌ای با «مادورو» و مذاکره با وی درباره بحران مرزی هستم.

به گزارش فارس، «مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا 19 آگوست (28 مرداد) به «خوسه گرگوریو ویلما» فرماندار ایالت «تاچیرا» فرماندار ایالت مرزی ونزوئلا دستور داد تا مرز مشترک ونزوئلا و کلمبیا را به مدت 72 ساعت بسته و وضعیت هشدار در منطقه اعلام کند.

وی فردای همان روز یعنی 20 آگوست (29 مرداد) ضمن اعلام افزایش مدت بسته شدن مرز کشورش با کلمبیا تا زمان اطمینان از رفع خطر شبه‌نظامیان کلمبیایی، در شهرهای هم‌مرز با کلمبیا به مدت 60 روز وضعیت هشدار اعلام کرد.

نیروهای مستقر در مرز دو کشور پس از گشت‌زنی در 118 منطقه که معمولا برای فعالیت‌های قاچاق گروه‌های شبه‌نظامی کلمبیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مناطق را تخلیه کردند و در جریان عملیات موفق شدند تا 18 شبه‌نظامی کلمبیایی را دستگیر کنند.

رئیس جمهور ونزوئلا بر این عقیده است که «آلوارو اوریبه ولز» رئیس جمهور سابق کلمبیا با رهبری گروه‌های شبه نظامی و همکاری با اپوزیسیون علیه دولت ونزوئلا توطئه‌چینی می‌کند.

«مادورو» ضمن اشاره به کارشکنی‌های اپوزیسیون در کشور اعلام کرد که اپوزیسیون با همکاری نیروهای شبه نظامی کلمبیایی در کشور هرج‌و مرج ایجاد می‌کند.

این اولین بار نیست که کاراکاس (پایتخت ونزوئلا) دستور بستن مرز مشترک کشورش با کلمبیا را می‌دهد؛ ماه گذشته نیز دولت بولیواریایی ونزوئلا به منظور جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور از کلمیبا دستور داد تا به مدت چند ساعت مرز دو کشور بسته شود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول