اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

به منظور بررسی بحران مرزی کنونی ونزوئلا و کلمبیا

وزیر خارجه ونزوئلا با دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار خواهد کرد

رسانه ونزوئلایی «تله سور» گزارش داد که وزیر امور خارجه ونزوئلا در راستای دیدار و مذاکره با دبیرکل سازمان ملل به نیویورک سفر کرد.

وزیر خارجه ونزوئلا با دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار خواهد کرد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله سور»، «دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه ونزوئلا روز گذشته در راستای دیدار و مذاکره با «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد به نیویورک مقر سازمان ملل متحد، سفر کرد.

«رودریگز» هدف خود از این سفر را دیدار با «بان‌کی‌مون» و مذاکره با وی پیرامون بحران مرزی کنونی ونزوئلا و کلمبیا عنوان کرد.

وزیر امور خارجه ونزوئلا تصمیم دارد تا در دیداری رسمی با دبیرکل سازمان ملل به شفاف‌سازی بحران مرزی کنونی کشورش با کلمبیا پرداخته و دلایل ونزوئلا برای بستن مرز کشورش به روی کلمبیا را به اطلاع وی برساند.

«رودریگز» در این‌باره اظهار داشت که باید در دیدار با دبیرکل سازمان ملل به شفاف سازی بحران مرزی کنونی بپردازم و به وی بگویم که رئیس جمهور ونزوئلا به دلیل فعالیت‌های شبه نظامیان کلمبیایی و قاچاقچیان مواد مخدر در مرز دو کشور، فرمان بستن مرز ونزوئلا به روی کلمبیا را صادر کرد.

چندی پیش «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا به وزیر امور خارجه این کشور دستور داد تا به نیویورک برود و با دبیرکل این سازمان دیدار کرده و درباره مسائل و مشکلات اخیر ونزوئلا در مرز این کشور با کلمبیا، به بحث و گفت‌وگو بپردازد.

«مادورو» اظهار داشت که هفته گذشته در سفرش به چین با برخی از نمایندگان ارشد سازمان ملل متحد دیدار کرد.

وی همچین افزود که در راستای خاتمه دادن به بحران مرزی کنونی بین «کاراکاس»(پایتخت ونزوئلا) و «بوگوتا»(پایتخت کلمبیا) با مقامات سازمان ملل به بحث و گفت‌وگو پرداختیم و مسائل مربوط به این بحران را مورد بررسی قرار دادیم.

رئیس جمهور ونزوئلا خطاب به «بان کی مون» اذعان داشت برای حل این بحران به کمک و مشاوره سازمان ملل نیاز داریم؛ سازمان ملل باید به ما کمک کند زیرا ما کشور کوچکی هستیم.

روز گذشته نیز «ماریا انخل هولگین» وزیر امور خارجه کلمبیا به نیویورک رفت و با «بان کی مون» دیدار کرد؛ وی در این دیدار مسائل مربوط به بحران مرزی را مطرح کرد و ونزوئلا را مقصر بحران انسانی کنونی در کلمبیا خواند.

«هولگین» نتیجه این دیدار را مثبت ارزیابی کرد؛ وی اذعان داشت که ونزوئلا از حدود قانونی تخطی کرده و قوانین حقوق بشر را نادیده می‌گیرد.

وی همچنین ضمن انتقاد از اظهارات رئیس جمهور این کشور درباره دلایل مهاجرت کلمبیایی‌ها به ونزوئلا گفت که مهاجرت کلمبیایی‌ها به ونزوئلا هیچ ربطی به اوضاع بد داخلی کلمبیا ندارد.

وزیر امور خارجه کلمبیا اتهامات مقامات ونزوئلایی درباره کارشکنی‌های کلمبیایی‌ها در ونزوئلا را بی‌اساس و دروغ خواند.

به گزارش فارس، «مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا 19 آگوست (28 مرداد) به «خوسه گرگوریو ویلما» فرماندار ایالت «تاچیرا» فرماندار ایالت مرزی ونزوئلا دستور داد تا مرز مشترک ونزوئلا و کلمبیا را به مدت 72 ساعت بسته و وضعیت هشدار در منطقه اعلام کند.

وی فردای همان روز یعنی 20 آگوست (29 مرداد) ضمن اعلام افزایش مدت بسته شدن مرز کشورش با کلمبیا تا زمان اطمینان از رفع خطر شبه‌نظامیان کلمبیایی، در شهرهای هم‌مرز با کلمبیا به مدت 60 روز وضعیت هشدار اعلام کرد.

نیروهای مستقر در مرز دو کشور پس از گشت‌زنی در 118 منطقه که معمولا برای فعالیت‌های قاچاق گروه‌های شبه‌نظامی کلمبیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مناطق را تخلیه کردند و در جریان عملیات موفق شدند تا 18 شبه‌نظامی کلمبیایی را دستگیر کنند.

رئیس جمهور ونزوئلا بر این عقیده است که «آلوارو اوریبه ولز» رئیس جمهور سابق کلمبیا با رهبری گروه‌های شبه نظامی و همکاری با اپوزیسیون علیه دولت ونزوئلا توطئه‌چینی می‌کند.

«مادورو» ضمن اشاره به کارشکنی‌های اپوزیسیون در کشور اعلام کرد که اپوزیسیون با همکاری نیروهای شبه نظامی کلمبیایی در کشور هرج‌و مرج ایجاد می‌کند.

این اولین بار نیست که کاراکاس (پایتخت ونزوئلا) دستور بستن مرز مشترک کشورش با کلمبیا را می‌دهد؛ ماه گذشته نیز دولت بولیواریایی ونزوئلا به منظور جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور از کلمیبا دستور داد تا به مدت چند ساعت مرز دو کشور بسته شود.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول