اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

میانجیگری برزیل در حل بحران مرزی کلمبیا و ونزوئلا

رسانه کوبایی «پرنسا لاتینا» گزارش داد وزیر خارجه برزیل به منظور میانجیگری برای حل بحران مرزی کلمبیا و ونروئلا، به کلمبیا سفر کرده است.

میانجیگری برزیل در حل بحران مرزی کلمبیا و ونزوئلا

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسا لاتینا»، «مائورو بییرا» وزیر امور خارجه برزیل روز گذشته در راستای پادرمیانی در حل بحران مرزی کلمبیا و ونزوئلا، به «بوگوتا» (پایتخت کلمبیا) سفر کرد.

«بییرا» ضمن توضیحی کوتاه درباره دلیل سفرش به کلمبیا گفت: من به دستور «دیلما روسف» رئیس جمهور برزیل به کلمبیا آمده‌ام تا در حل بحران مرزی اخیر بین دو کشور ونزوئلا و کلمبیا پادرمیانی کنم؛ البته مقامات آرژانتینی نیز به من ملحق خواهند شد.

وزیر امور خارجه برزیل گفت که این مشکل تنها به دست مقامات این دو کشور حل خواهد شد و برزیل نمی‌تواند راهکار مناسبی ارائه دهد؛ وی در ادامه افزود که ما فقط می‌توانیم در راستای تسهیل روند مذاکرات، شرایط و محل مناسب گفت‌و‌گو را در اختیار مقامات این دو کشور قرار دهیم.

«بییرا» طی مدت سفرش به کلمبیا با «ماریا انخلا هولگین» همتای کلمبیایی خود دیدار خواهد کرد و سپس «بوگوتا» (پایتخت کلمبیا) را به مقصد «کاراکاس» (پایتخت ونزوئلا) ترک خواهد گفت.

وزیر امور خارجه برزیل قصد دارد تا در سفر به ونزوئلا با «دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه این کشور نیز دیدار کرده و با وی درباره راه‌های حل بحران مرزی کلمبیا و ونزوئلا بحث و گفت‌و‌گو بپردازد.

وی اذعان داشت که اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی (اوناسور) نیز به دنبال حل بحران اخیر است و اقدامات لازم در راستای دستیابی به توافقی قابل قبول بین دو طرف را مورد بررسی قرار می‌دهد.

روز گذشته مقامات ونزوئلایی با اولین شرط از سه شرط «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا برای نشستن وی بر سر میز مذاکره با ونزوئلا موافقت کردند.

«سانتوس» از ونزوئلا خواسته بود تا با ایجاد یک راهروی انسان دوستانه در مرز دو کشور موافقت کرده و اجازه دهد تا از این طریق 2 هزار دانش‌آموز کلمبیایی به کشور بازگردانده شوند و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید کلمبیا در کلاس‌های درس حاضر شوند.

شرط دوم رئیس جمهور کلمبیا ورود 15 کامیون کلمبیایی به ونزوئلا بود تا وسایل باقیمانده از مهاجرین کلمبیایی در این کشور را بار زده و به کشور بازگرداند؛ «سانتوس» گفته بود که موافقت ونزوئلا با شرط دوم حداقل احترام به پروتکل حقوق بشر است.

به گزارش فارس، «مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا 19 آگوست (28 مرداد) به «خوسه گرگوریو ویلما» فرماندار ایالت «تاچیرا» فرماندار ایالت مرزی ونزوئلا دستور داد تا مرز مشترک ونزوئلا و کلمبیا را به مدت 72 ساعت بسته و وضعیت هشدار در منطقه اعلام کند.

وی فردای همان روز یعنی 20 آگوست (29 مرداد) ضمن اعلام افزایش مدت بسته شدن مرز کشورش با کلمبیا تا زمان اطمینان از رفع خطر شبه‌نظامیان کلمبیایی، در شهرهای هم‌مرز با کلمبیا به مدت 60 روز وضعیت هشدار اعلام کرد.

نیروهای مستقر در مرز دو کشور پس از گشت‌زنی در 118 منطقه که معمولا برای فعالیت‌های قاچاق گروه‌های شبه‌نظامی کلمبیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مناطق را تخلیه کردند و در جریان عملیات موفق شدند تا 18 شبه‌نظامی کلمبیایی را دستگیر کنند.

رئیس جمهور ونزوئلا بر این عقیده است که «آلوارو اوریبه ولز» رئیس جمهور سابق کلمبیا با رهبری گروه‌های شبه نظامی و همکاری با اپوزیسیون علیه دولت ونزوئلا توطئه‌چینی می‌کند.

«مادورو» ضمن اشاره به کارشکنی‌های اپوزیسیون در کشور اعلام کرد که اپوزیسیون با همکاری نیروهای شبه نظامی کلمبیایی در کشور هرج‌و مرج ایجاد می‌کند.

این اولین بار نیست که کاراکاس (پایتخت ونزوئلا) دستور بستن مرز مشترک کشورش با کلمبیا را می‌دهد؛ ماه گذشته نیز دولت بولیواریایی ونزوئلا به منظور جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور از کلمیبا دستور داد تا به مدت چند ساعت مرز دو کشور بسته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول