اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در پی بستن مرز بین ونزوئلا و کلمبیا توسط مادورو عنوان شد

ابراز تمایل رئیس‌جمهور کلمبیا به همکاری با ونزوئلا برای حل بحران مرزی

رسانه کوبایی «پرنسا لاتینا» گزارش داد، رئیس جمهور کلمبیا اعلام آمادگی کرده که کشورش با ونزوئلا در راستای حل بحران‌های فعلی در مرز دو کشور همکاری کند.

ابراز تمایل رئیس‌جمهور کلمبیا به همکاری با ونزوئلا برای حل بحران مرزی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسا لاتینا»، «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا برای همکاری با ونزوئلا در راستای مقابله با باندهای قاچاق مواد مخدر و باندهای فعال در زمینه جرائم سازمان یافته در مرز دو کشور، اعلام آمادگی کرد و گفت که کشورش برای حل این بحران اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: کلمبیایی‌ها علاوه بر این‌که بیش از هرکسی علاقمند به رفع معضل فعالیت باندهای تبهکاری حاضر در مرز کلمبیا و ونزوئلا هستند، بلکه بیشتر از ونزوئلا از حل این مشکل منتفع خواهند شد.

«سانتوس» در ادامه اذعان داشت که پس از اقدام یک جانبه ونزوئلا مبنی بر بستن مرزها و راه‌های ارتباطی زمینی به روی کلمبیا، هر دو کشور قصد دارند تا چهارشنبه هفته آینده در راستای حل این مشکل با یکدیگر دیدار‌ و گفت‌و‌گو کنند.

وی همچنین گفت: در جلسه هفته آینده «ماریا آنجلا هولگون» وزیر امور خارجه کلمبیا به همراه وزرای دفاع کشور، تجارت، صنعت و توریسم نیز حضور پیدا خواهند کرد.

رئیس جمهور کلمبیا اظهار داشت: از نظر من در شرایطی همچون شرایط فعلی بهترین راهکار برای رفع مشکلات و آرام کردن اوضاع دو کشور، دیدار و گفت‌و‌گو درباره مسائل کنونی و هم‌فکری و همکاری برای حل این بحران است.

وی در تایید سخنانش گفت: بارها ثابت شده که با دوراندیشی و عقل و تدبیر مقامات، همواره بسیاری از بحران‌های بین‌المللی برطرف شده‌اند.

«سانتوس» تصریح کرد که راه‌های دیگر همانند برخوردهای نظامی تنها در شرایطی موضوعیت پیدا می‌کند که پای منافع مهم سیاسی فردی و انتخاباتی در میان باشد اما در شرایط فعلی ونزوئلا و کلمبیا این روش نه تنها ما را به سمت راه‌حل‌های مناسب هدایت نمی‌کند، بلکه بحران را نیز شدت خواهد داد.

وی اعلام کرد که نیروهای کلمبیایی در مرکز فرماندهی اتحاد در «کوکوتا» منطقه مرزی بین کلمبیا و ونزوئلا مستقر شده‌اند تا از حقوق شهروندان کلمبیایی که از ونزوئلا اخراج می‌شوند، حمایت کنند و آن‌ها را هرچه زودتر به کانون گرم خانواده‌هایشان بازگردانند.

رئیس جمهور کلمبیا همچنین اعلام کرد که امروز 25آگوست (3 شهریور)در جلسه کمیته مشورتی وزارت امور خارجه شرکت خواهد کرد تا درباره اقدامات برنامه‌ریزی شده صحبت کرده و استراتژی‌های دیپلماتیکی مناسب را مورد بررسی قرار دهند؛ علاوه بر این در جلسه امروز مقامات شرکت کننده به ارائه نظراتی درباره چگونگی حل بحران و تنش فعلی بین دو کشور کلمبیا و ونزوئلا خواهند پرداخت.

«مادورو» چهارشنبه گذشته 19 آگوست (28 مرداد) به «خوسه گرگوریو ویلما» فرماندار ایالت «تاچیرا» فرماندار ایالت مرزی ونزوئلا دستور داد تا مرز مشترک ونزوئلا و کلمبیا را به مدت 72 ساعت بسته و وضعیت هشدار در منطقه اعلام کند.

وی فردای همان روز یعنی 20 آگوست (29 مرداد) ضمن اعلام افزایش مدت بسته شدن مرز کشورش با کلمبیا تا زمان اطمینان از رفع خطر شبه‌نظامیان کلمبیایی، در شهرهای هم‌مرز با کلمبیا به مدت 60 روز وضعیت هشدار اعلام کرد.

نیروهای مستقر در مرز دو کشور پس از گشت‌زنی در 118 منطقه که معمولا برای فعالیت‌های قاچاق گروه‌های شبه‌نظامی کلمبیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مناطق را تخلیه کردند و در جریان عملیات موفق شدند تا 18 شبه‌نظامی کلمبیایی را دستگیر کنند.

رئیس جمهور ونزوئلا بر این عقیده است که «آلوارو اوریبه ولز» رئیس جمهور سابق کلمبیا با رهبری گروه‌های شبه نظامی و همکاری با اپوزیسیون علیه دولت ونزوئلا توطئه‌چینی می‌کند.

«مادورو» ضمن اشاره به کارشکنی‌های اپوزیسیون در کشور اعلام کرد که اپوزیسیون با همکاری نیروهای شبه نظامی کلمبیایی در کشور هرج‌و مرج ایجاد می‌کند.

این اولین بار نیست که کاراکاس (پایتخت ونزوئلا) دستور بستن مرز مشترک کشورش با کلمبیا را می‌دهد؛ ماه گذشته نیز دولت بولیواریایی ونزوئلا به منظور جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور از کلمیبا دستور داد تا به مدت چند ساعت مرز دو کشور بسته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول