اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تنش جدید بین بوگوتا و کاراکاس

ونزوئلا مرزهای خود را به روی کلمبیا بست

رسانه ونزوئلایی تله سور گزارش داد که رئیس جمهور ونزوئلا دستور بسته شدن مرز بین این کشور با کلمبیا را داده و مناطق مرزی دو کشور تا 60 روز در وضعیت هشدار قرار خواهد داشت.

ونزوئلا مرزهای خود را به روی کلمبیا بست

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله سور»، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا روز گذشته پس از اعلام افزایش مدت بسته شدن مرز کشورش با کلمبیا تا زمان اطمینان از رفع خطر شبه‌نظامیان کلمبیایی، در شهرهای هم‌مرز با کلمبیا به مدت 60 روز وضعیت هشدار اعلام کرد.

وی که چندی پیش دستور داده بود تا مرز دو کشور به‌مدت 72 ساعت بسته شود روز گذشته اعلام کرد که این زمان کافی نیست بنابراین تا زمان رفع خطر شبه‌نظامیان کلمبیایی مرز دو کشور بسته خواهد بود.

«مادورو» چهارشنبه گذشته 19آگوست(28 مرداد) به «خوسه گرگوریو ویلما» فرماندار ایالت «تاچیرا» فرماندار ایالت مرزی ونزوئلا دستور داد تا مرز مشترک ونزوئلا و کلمبیا را به مدت 72 ساعت بسته و وضعیت هشدار در منطقه اعلام کند.

رئیس جمهور ونزوئلا ضمن این‌که مردم کشورش را به حفظ اتحاد و همبستگی در برابر توطئه‌ها و دسیسه‌چینی‌های اپوزیسیون کشور فراخواند، اذعان داشت که تصمیم گرفته‌ایم تا به هر صورتی با شبه نظامیان کلمبیایی مقابله کنیم.

طبق گزارش‌های دریافتی ونزوئلا درشهرهای هم‌مرز با کلمبیا همچون «بولیوار»، «اورنیا»، «خونئین»، «لیبرتاد» و «ایندپندنسیا» واقع در ایالت «تاچیرا»( غرب ونزوئلا) وضعیت هشدار اعلام کرد.

«مادورو» ضمن اشاره به کارشکنی‌های اپوزیسیون در کشور اعلام کرد که اپوزیسیون با همکاری نیروهای شبه نظامی کلمبیایی در کشور هرج‌و مرج ایجاد می‌کند.

رئیس جمهور ونزوئلا در ادامه «آلوارو اوریبه ولز» رئیس جمهور سابق کلمبیا را متهم به رهبری گروه‌های شبه نظامی کرده و گفت که وی با همکاری اپوزیسیون علیه دولت ونزوئلا توطئه‌چینی می‌کند.

وی همچنین اظهار داشت: هدف «اروریبه» در ونزوئلا بی‌ثبات‌سازی و از بین بردن آرامش فعلی مردم است، وی مدتهاست که علیه مردم بولیواریایی ونزوئلا دسیسه چینی می‌کند.

«مادورو» پس از تقدیر و تشکر از افراد شرکت کننده در عملیات موسوم به آزادی و حمایت از مردم( اّ‌ ال‌پی) اعلام کرد که آن‌ها از هیچ تلاشی برای حفظ آرامش و امنیت در کشور دریغ نمی‌کنند.

پس از اعلام بسته شدن مرز ونزوئلا و کلمیبا توسط «مادورو» مقامات ونزوئلایی و کلمبیایی ضمن حضور در جلسه‌ای اضطراری در شهر «سن‌خوزه» پایتخت کاستاریکا، درباره چگونگی مقابله با باندهای مافیا و جنایتکار به گفت‌و‌گو پرداختند.

مقامات دو کشور پس از حضور در شهر «سن خوزه» یعنی شهری که پیش‌تر در همان جا هردو کشور اقدام به امضا قراردادهای همکاری بسیاری کرده بودند، دوباره دور هم جمع شدند تا درباره مسائل جدید بین دو کشور و اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز رفتارهای خشونت‌آمیز در مناطق مرزی به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

این اولین بار نیست که کاراکاس (پایتخت ونزوئلا) دستور بستن مرز مشترک کشورش با کلمبیا را می‌دهد؛ ماه گذشته نیز دولت بولیواریای ونزوئلا به منظور جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور از کلمیبا دستور داد تا به مدت چند ساعت مرز دو کشور بسته شود.

چندی پیش نیز نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا( فارک) ضمن محکوم کردن اقدامات بی‌ثبات‌کننده نیروی شبه نظامی کلمبیایی به دولت پیشنهاد دادند تا برای مقابله با آن‌ها سیستم‌های هشدار دهنده هوشمند در مرز این کشور تعبیه کند.

«مادورو» در 18 آگوست سال جاری ( 27مرداد) ضمن انتشار ویدئویی از ارتباطات پنهانی رؤسای ارشد راست‌گرایان افراطی با تبهکاران پرده‌برداری کرد و گفت که اپوزیسیون به دنبال ایجاد هرج‌و مرج در کشور است.

رئیس جمهور ونزوئلا ضمن اشاره به اتفاقات و هرج‌و مرج‌های داخلی کشور در فوریه سال گذشته(بهمن 2014)، اعلام کرد که اختشاشات کشور ریشه در هم‌دستی نیروهای شبه نظامی کلمبیایی و اپوزیسیون دارند که طور کامل از سوی «اوریبه» مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند.

«مادورو» در این‌باره گفت: هم‌اکنون بالغ بر 30 گروه شبه‌نظامی آموزش دیده کلمبیایی در وضعیت آماده‌باش به سرمی‌برند؛ این گروه‌ها به طور کامل توسط رئیس جمهور سابق کلمبیا حمایت شده و تحت رهبری وی عمل می‌کنند.

رئیس جمهور ونزوئلا تصریح کرد: ونزوئلا قصد دارد تا در راستای خنثی‌سازی و رفع خطر اقدامات اخلالگرانه نیروهای شبه‌نظامی کلمبیایی نسبت به دستگیری آن‌ها اقدام کند.

در طول ماه فوریه تا می سال 2014 ونزوئلا صحنه برپایی تظاهرات گسترده علیه دولت این کشور بود که به اعتقاد «مادورو» همگی سعی در ایجاد یک کودتا و براندازی دولت قانونی وی را داشتند.

دستگیری 18 شبه نظامی کلمبیایی در مرز ونزوئلا

نیروهای عملیاتی آزادی و حمایت از مردم ونزوئلا تنها پس از گذشت 24 ساعت از دستور رئیس جمهور این کشور مبنی بر بستن مرز مشترک کلمبیا و ونزوئلا، روز گذشته موفق به دستگیر کردن 18 نفر از شبه نظامیان کلمبیایی شدند.

نیروهای مستقر در مرز دو کشور پس از گشت‌زنی در 118 منطقه که معمولا برای فعالیت‌های قاچاق گروه‌های شبه‌نظامی کلمبیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مناطق را تخلیه کردند؛  و در جریان عملیات موفق شدند تا 18 شبه‌نظامی کلمبیایی را دستگیر کنند.پ

گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که در این عملیات علاوه بر نیروهای شبه‌نظامی کلمبیایی چندین ونزوئلایی نیز دستگیر شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول