اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

فلسطینی ها از رژیم های مرتجع عرب انتقام خواهند گرفت

ابو ایاد معاون یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین هشدار داد که فلسطینی ها پس از خاتمه جنگ لبنان از کشورهای عربی که آن ها را تنها گذاشتند انتقام خواهند گرفت.

فلسطینی ها از رژیم های مرتجع عرب انتقام خواهند گرفت

رخدادهای 21 تیر 1361

چکیده

  • مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر: زمینه وسیع بین المللی در میان مسلمانان برای طرح مسئله آزاد سازی قدس پیش آمده است .

 

  • آیت الله منتظری: باید به هر وسیله ممکن افکار عمومی مسلمانان را متوجه خطر توطئه های دشمنان اسلام بخصوص آمریکای جنایتکار و دست نشاندگان در منطقه همچون دو رژیم متجاوز و غاصب اسرائیل و صدام بنمائیم.

 

  • مهندس ترکان استاندار ایلام: با کشیدن سیم خاردار در اطراف موسیان که با وحشیانه ترین روش ها به دست جنایتکاران صدامی ویران شده است این شهر را به صورت موزه آثار جنایات صدام در آوریم.

 

  • آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوانعالی کشور: ملت ما در ازای خون شهدای خود که به دست صدام مزدور امپریالیسم و ژاندارم بین المللی به شهادت رسیده اند به چیزی کمتر از سقوط صدام رضایت نخواهند داد.

 

  • ابو ایاد معاون یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین هشدار داد که فلسطینی ها پس از خاتمه جنگ لبنان از کشورهای عربی که آن ها را تنها گذاشتند انتقام خواهند گرفت .

نخست وزیر : انقلاب اسلامی به دلیل مضمون ضد استکباری همیشه مورد توطئه خواهد بود  

اعضای شورای اسلامی انجمن های اسلامی کارگران استان فارس به همراه تنی چند از نمایندگان این انجمن ها با مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر ملاقات کردند . در این دیدار موسوی اظهار داشت : من فکر می کنم در یک طبقه بندی ساده انجمن های اسلامی و شوراها هم از بیرون و هم از درون از سوی ضد انقلاب و گروهک های وابسته دچار فشارهایی هستند چرا که این ها در کشور در مقابل حرکت آمریکا ایستاده اند .

وی در قسمت دیگری از سخنان خود افزود : شهید بهشتی بزرگترین مدافع انجمن ها و شوراهای اسلامی بوده و انقلاب ما به خاطر مضمون ضد استکباری که دارد همیشه مورد توطئه خواهد بود و ابرقدرت ها دست بردار نخواهند بود و هر اندازه که انقلاب محکم تر شود آن ها احساس خطر بیشتری کرده و توطئه هایشان علیه انجمن ها و شوراها بیشتر می شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از افزایش حقوق کارگران در ابتدای انقلاب گفت : کارگران هوشیار ما خیلی زود فهمیدند که اضافه کردن حقوق ها در اول انقلاب یک توطئه بود برای بحرانی کردن وضع اقتصاد کشور که خوشبختانه از آن مراحل گذشته ایم و من فکر می کنم در آینده وضع روشن خواهد بود . (1)

موسوی نخست وزیر در مصاحبه ای دیگر در مورد روز جهانی قدس اظهار داشت : اهمیت این روز هرسال بیشتر از سال قبل احساس می شود و مهم ترین ویژگی این روز اسلامی کردن مسئله اشغال قدس و فلسطین است .

وی ادامه داد : یقینا سنت شدن بزرگداشت این روز در ماه مبارک رمضان زمینه بسیج همگانی مسلمانان را برای نابودی صهیونیزم فراهم خواهد آورد و ما امسال هنگامی به پیشواز این روز می رویم که گام های عملی بلندی برای مقابله رو در رو با صهیونیزم برداشته ایم . همچنین زمینه وسیع بین المللی در میان مسلمانان برای طرح مسئله آزاد سازی قدس پیش آمده است . (2)

آیت الله منتظری : روز جهانی قدس بهترین فرصت برای مقابله با توطئه های دشمنان اسلام است

آیت الله منتظری در دیدار با حجت الاسلام فاضل هرندی نماینده خود در اتحادیه انجمن های اسلامی اروپا اظهار داشت : باید به هر وسیله ممکن افکار عمومی مسلمانان را متوجه خطر توطئه های دشمنان اسلام بخصوص آمریکای جنایتکار و دست نشاندگان در منطقه همچون دو رژیم متجاوز و غاصب اسرائیل و صدام بنمائیم و مسلمانان را برای مقابله و مبارزه همه جانبه با این توطئه آماده سازیم و روز جهانی قدس بهترین فرصت برای این هدف مقدس می باشد . (3)

شهرموسیان به صورت موزه آثار جنایات صدام در می آید

مهندس ترکان استاندار ایلام در گفت و گویی اظهار داشت : با کشیدن سیم خاردار در اطراف موسیان که با وحشیانه ترین روش ها به دست جنایتکاران صدامی ویران شده است این شهر را به صورت موزه آثار جنایات صدام در آورده و موسیان جدید را در مجاور آن از نو خواهیم ساخت .

وی افزود : با شکست مفتضحانه و پی در پی ارتش عراق در عملیات فتح المبین و بیت المقدس صدام به منظور جلوگیری از سقوط خود و اضمحلال کامل ارتش عراق دست به عقب نشینی از شهرهای کشورمان زد ولی نمی دانست که انگیزه رزمندگان اسلام برای جنگیدن سرزمین نیست بلکه سرنگونی رژیم صهیونیستی عراق و استقرار جمهوری اسلامی در این کشور می باشد.(4)

آیت الله موسوی اردبیلی : ملت به چیزی کمتر از سقوط صدام رضایت نخواهد داد

آیت الله موسوی اردبیلی پیرامون مقام والای شهادت گفت: شهادت فرهنگ اسلام است و شاید مقام والاتری از شهادت در فرهنگ اسلام نداشته باشیم با وجود اینکه خون یک عنصر جنسی است در فرهنگ اسلام ، خونی که در راه تحقق اسلام و از بین بردن استکبار جهانی ریخته شود هر قطره آن ارزش یک جهان را می یابد و ملت ما در ازای خون شهدای خود که به دست صدام مزدور امپریالیسم و ژاندارم بین المللی به شهادت رسیده اند به چیزی کمتر از سقوط صدام رضایت نخواهند داد.(5)

فلسطینی ها از رژیم های مرتجع عرب انتقام خواهند گرفت

ابو ایاد معاون یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین هشدار داد که فلسطینی ها پس از خاتمه جنگ لبنان از کشورهای عربی که آن ها را تنها گذاشتند انتقام خواهند گرفت . وی در مورد آن دسته از رهبران عربی که موقعیت فلسطینی ها در جنگ را نادیده گرفته اند گفت : کار را باید از خانه آغاز کرد . زمانی که اعراب ما را تنها گذاشته اند چگونه می تواند آمریکایی ها و اروپایی ها را متهم کرد . (6)

پی نوشت:

1-  اطلاعات  ، 21 تیر 1361 ، صفحه 2
جمهوری اسلامی ، 21 تیر 1361 ، صفحه 9 ، طنز تلخ تاریخ است کسی که در سال های  دهه 60 از عظمت روز قدس و سنت شدن مقابله با رژیم صهیونیستی سخن می گفت سال ها بعد در خط مقدم فتنه ای قرار می گیرد و نقش محوری بازی می کند که شعار محوری آن نه غزه نه لبنان است ! کسی که از اعزام نیروی نظامی برای مبارزه با اسرائیل در بحبوحه جنگ تحمیلی دفاع می کرد امروز می گوید تا خود قوی نشده ایم نباید سخنی از کمک به دیگران بر زبان بیاوریم و ...اگر به این مقوله نگاهی از سر تسامح بیندازیم به این گزاره خواهیم رسید که : انسان ها قابل تغییرند و میرحسین موسوی نخست وزیر دهه 60 نیز از این قاعده مستثنی نیست ولی وقتی نگاهی از سر مداقه و تحلیل واقع گرایانه به عمق این تغییرات بیندازیم و بینیم که گوینده آن سخنان و انجام دهنده این افعال هر دو گفته و عمل را در یک راستا می بیند و می گوید تغییری نکرده ام و من همچنان انقلابی دهه 60 هستم به نتیجه ای عمیق تر می رسیم و آن این که : این افراد هرگز به اصول و ارزش های اسلامی و انقلابی از سر ایمان و ژرف اندیشی اعتقادی نداشته و در یک کلام هواشناس خوبی بوده اند ، آنان جهت وزش باد را در هر برهه ای به خوبی تشخیص داده اند زمانی مصدق گرایی را مطلوب تشخیص داده اند و در روزنامه جمهوری اسلامی به سردبیری خود از وی به نیکی یاد کرده اند [رک سرمقاله های روزنامه جمهوری اسلامی در سال 1358 ] و زمانی که دیده اند مصدق در آسمان سیاست ایران افول کرده است پشت به ملی گرایی و ملی گراهای مصطلح کرده و بر علیه آنان نوشته اند و تبلیغات کرده اند و از این راه و راه ها به مقام و منصب رسیده اند و زمانی دیگر که دیده اند عده ای بر طبل ملی گرایی و ...می زنند باز مسیر را تغییر داده و آن کرده اند که در سال 88 دیدیدم . در سیاست خارجی نیز این گونه بوده است زمانی شعار های ضد آمریکایی به زعم این افراد خریدار داشت و باید آن گونه سخن می گفتند و زمانی دیگر به زعمشان مبارزه هزینه داشت و نمی شد هم با آمریکا مبارزه کرد و هم به نان و نوایی رسید مسیر عوض کرده و از دوستی با استکبار و عدم کین ورزی با رژیم صهیونیستی سخن می گویند و ...در یک کلام می توان گفت « داوری عادل تر از تاریخ در تاریخ نیست ...» و ای کاش شخصیت هایی که زمانی بزرگ بوده اند در داوری تاریخ مردود نشوند .
2- جمهوری اسلامی ، 21 تیر 1361 ، صفحه 4
3- کیهان ، 21 تیر 1361 ، صفحه 13
4- کیهان ، 21 تیر 1361 ، صفحه 13
5- جمهوری اسلامی ، 21 تیر 1361 ، صفحه 3

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول