اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

سهم 5/2 میلیارد فرانکی ایران در شرکت فرانسوی

رئیس سازمان انرژی اتمی: در سفر اخیر در پاریس از مسئولین شرکت اورودیف برای چندمین بار در مورد سهم 5/2 میلیارد فرانک ایران سوال کردیم پول های ایران کجا رفته است ؟ ولی جواب صحیحی به این سوال ما داده نشد.

سهم 5/2 میلیارد فرانکی ایران در شرکت فرانسوی
رخدادهای 9 تیر 1361

چکیده

  • در پی فرار مذبوحانه باقیمانده ارتش صدام به داخل خاک عراق و توطئه چینی مجدد صدام علیه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر دیروز شورای عالی دفاع تشکیل جلسه داد.

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی  : همان طوری که عراقی ها از نقاطی مثل پادگان حمید یا جاهایی مثل هویزه فرار کردند ،وقتی که اطلاع پیدا کرده اند که ما قصد حمله داریم فرار کرده اند و هیچ چیز جدیدی پیش نیامده است .

 

  • هاشمی در دیدار با سفیر سوریه : تنها قدرت سوریه است که می تواند جلوی تجاوز صهیونیست ها بایستد و وظیفه کشورهای اسلامی است که از سوریه حمایت کنند .

 

  • خبرنگاران اعزامی به قصر شیرین: آن چه که در این شهر باقی مانده یک مسجد به نام المهدی یک بیمارستان و یک تعمیرگاه و قسمتی از ساختمان فرمانداری به چشم می خورد.

 

  • مراسم نهمین شب بزرگداشت یاد شهدای گرانقدر انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی با شرکت جمعیت کثیری از امت حق شناس و همیشه در صحنه تهران در قتلگاه این شهدا برگزار شد .

 

  • آیت الله خزعلی: هیچ کس به زیبایی و قاطعیت دکتر بهشتی در مجلس خبرگان از اصل ولایت فقیه دفاع نکرد . او در واقع سهم عظیمی در پیاده شده اصل حیاتی قانون اساسی داشت .

 

  • علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه: حضور ما در لبنان یک حضور فعال است .

 

  • وزارت امور خارجه: جمهوری اسلامی ایران تا خاموش ساختن مبدا آتش نیروهای عراقی و حصول صلح شرافتمندانه به جنگ شرافتمندانه خود علیه رژیم در حال سقوط صدام ادامه خواهد داد.

 

  • رضا امر اللهی رئیس سازمان انرژی اتمی : در سفر به فرانسه در مورد مسائل نیروگاه بوشهر ، برحسب انتظار ، دادگاه محلی به نفع ایران رای داد .

 

  • حجت الاسلام معادیخوه وزیر ارشاد اسلامی :  باید ضمن این که به افراد میدان کار داد باید از استعدادهای جوان و جانبازان انقلاب بهره گرفت و اولویت را به هنرهایی داد که از بطن انقلاب جوشیده است .

افشاگری آیت الله هاشمی از دلیل عقب نشینی صدام از قصر شیرین

در پی فرار مذبوحانه باقیمانده ارتش صدام به داخل خاک عراق و توطئه چینی مجدد صدام علیه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر دیروز شورای عالی دفاع تشکیل جلسه داد. در این جلسه که به ریاست حضرت آیت  الله خامنه ای رئیس جمهور تشکیل شد اکثریت اعضای شورا از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی نماینده امام در این شورا و نیز حاج سید احمد خمینی حضور داشتند .

پس از این جلسه هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای گفت : یکی از علل تشکیل جلسه شورای عالی دفاع بررسی همین مسئله و گرفتن اطلاعات دقیق از مسئولان جنگ بود ، در مجموع آن چه که به نظر می رسید این است که عراق از مقابل نیروهای ما فرار می کند ، عراق از لحاظ صلح طلبی ، با رسیدن به پایان جنگ در این حرکت جدید کاری نکرده است . احساس کرده که نیروهای ما در مواردی که عراقی ها داخل خاک ایران هستند برنامه دارند و تجربه هم به او نشان داده که حرکات ما منجر به خسارت و نابود شدن نیروهای عظیمی از آن ها می شود مخصوصا در غرب ، تحرک هایی که از نیروهای ما دیده است برای نجات خود دست به فرار زده و مناطقی که برای عراق آسیب پذیر بوده تخلیه کرده است . البته تخلیه هم در شرایط عادی نبوده است زیرا بسیاری از ابزارشان را آن جا گذاشته اند و نیروهای ما که در تعقیب آن ها بوده اند هم اکنون در قصر شیرین مشغول جمع آوری مهمات و ابزاری هستند که از آن ها باقی مانده است .

هاشمی ادامه داد : برای این که بهتر روشن شود که عراق صرفا یک حرکت تاکتیکی انجام داده و فرار بوده ، آن ها از خاک ما بیرون نرفته اند ، بلکه از مناطقی که آسیب پذیر بودند به مناطق قابل دفاع تری منتقل شده اند ، اکنون ارتفاعات غرب کشور ما در نواحی مرزی در اختیار عراقی ها است مثل ارتفاعات استراتژیک و پر اهمیت زنیل کوش که عراقی ها در آن جا مستقر هستند. آن ها صرفا شاید کار محتاطانه کرده اند اما همراه با ترس ، برای این که از دادن اسیر و تلفات بیشتر که الان ارتش عراق نمی تواند تحمل کند اجتناب کنند .           

نماینده امام در شورای عالی دفاع همچنین گفت : تازه اگر همان طور که خودشان گفته اند از کشور ما بیرون بروند و در مرزهای پیش از جنگ مستقر شوند یک شرط ما تامین شده است و ما برای گرفتن سایر خواسته هایمان به راهی که انتخاب کرده بودیم ادامه می دهیم ، البته روش معمول ما این است که وقتی حرکتی انجام دادیم و ضرب شستی نشان دادیم مهلتی به دشمن می دهیم که فکر کند ، بفهمد و تسلیم حق شود ، اگر دیدیم آن ها بنا ندارند که تسلیم حق شوند قدم بعدی را بر می داریم .

هاشمی در ادامه گفت : برای این که ما زودتر بتوانیم جنگ را به پایان برسانیم و حقوقمان را بگیریم و از حالت جنگ بیرون آمده و نیروهایمان را به قسمت سازندگی و خلاقیت در داخل کشور بیاوریم جوانانی که تجربه جنگ دارند هرچه زودتر خودشان را به میدان جنگ برسانند و فکر نکنند که ماه رمضان است و بعد از ماه مبارک می رویم اتفاقا بهترین عبادت در ماه رمضان جهاد در راه خدا است . برای این که وضع عمومی جهان طوری است که ما هر چه زودتر حقوقمان را از متجاوز بگیریم به صلاح ما و منطقه است . (1)

آیت الله هاشمی : تنها سوریه در برابر صهیونیست ها ایستاده است / همه باید از سوریه حمایت کنند

ابراهیم یونس سفیر سوریه در تهران با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد . در این دیدار ابتدا سفیر سوریه ضمن ارائه گزارشی از وضع جبهه ها در لبنان و ابعاد و اهداف تجاوز صهیونیست ها گفت : سخنان اخیر امام در مورد جنگ ایران و عراق که اول باید کار عراق یک سره شود و بعد نوبت اسرائیل صهیونیست است مورد تائید حافظ اسد رئیس جمهوری سوریه نیز می باشد و ایشان از سخنان امام استقبال کرده اند .

ابراهیم یونس افزود : اگر همه کشورهای اسلامی مانند ایران نیروهای خود را به منطقه تجاوز رسانده بودند موضع قاطعی مثل جمهوری اسلامی گرفته بودند آمریکا و صهیونیست ها خود را در مقابل همه دنیای اسلام و عرب می دیدند و تا این اندازه جسور نمی شدند . هاشمی رفسنجانی نیز اظهار داشت : تنها قدرت سوریه است که می تواند جلوی تجاوز صهیونیست ها بایستد و وظیفه کشورهای اسلامی است که از سوریه حمایت کنند . (2)

جهاد سازندگی عملیات پاکسازی قصر شیرین را آغاز کرد

خبرنگاران اعزامی به قصر شیرین در گزارشی اعلام کردند : آن چه که در این شهر باقی مانده یک مسجد به نام المهدی یک بیمارستان و یک تعمیرگاه و قسمتی از ساختمان فرمانداری به چشم می خورد بقیه ساختمان ها و تاسیسات شهری قصر شیرین با خاک یکسان شده است. بر اساس این گزارش جهادگران جهاد سازندگی از نخستین روز استقرار در قصر شیرین سرگرم ترمیم راه ها و پل های شهر هستند . (3)

آیت الله خزعلی : هیچ کس به زیبایی و قاطعیت دکتر بهشتی از اصل ولایت فقیه دفاع نکرد

مراسم نهمین شب بزرگداشت یاد شهدای گرانقدر انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی با شرکت جمعیت کثیری از امت حق شناس و همیشه در صحنه تهران در قتلگاه این شهدا برگزار شد .

آیت الله خزعلی عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی در این مراسم طی سخنانی گفت : به فرموده امام مجلس شورای اسلامی بالاترین مقام است ، در این مملکت و زیر بنای آن نیز قانون اساسی است و مهم ترین اصل قانون اساسی نیز اصل ولایت فقیه است و هیچ کس به زیبایی و قاطعیت دکتر بهشتی در مجلس خبرگان از این اصل دفاع نکرد . او در واقع سهم عظیمی در پیاده شده اصل حیاتی قانون اساسی داشت و به هیچ کس پوشیده نیست که آن که حصر آبادان را شکست ، کردستان را نجات داد و خرمشهر را آزاد نمود فرمان و رهنمودهای ولایت فقیه بود و شهید مظلوم بهشتی نیز سهم بسزایی در این پیروزی ها داشت .(4)

میرحسین موسوی : تا تحقق تمام شرایطمان به مبارزه با عراق ادامه می دهیم

صبح امروز میرحسین موسوی نخست وزیر در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی با حضور خبرنگاران داخلی شرکت کرد و به سوالات آنان پاسخ گفت . موسوی در جواب به سوالی در زمینه عقب نشینی عراق از بعضی از مناطق اشغالی ایران گفت : در مورد عقب نشینی به منظور صلح که در این زمینه تبلیغات می شود قصد عراق و رژیم صدام از این عقب نشینی از یک طرف حفظ نیروهای باقیمانده خودش از دست نیروهای ما است و از طرف دیگر یافتن فرصت مناسب برای تثبیت قدرت مجدد سیاسی برای صدام ،

موسوی با بیان این که این رژیم سعی دارد واقعیت ها را از ملت عراق پوشیده دارد گفت : به هر حال آن چیزی که برای ما مطرح است این است که ما شرایط خودمان را از دست نمی دهیم ما شرایط خودمان را چه در آن روز هایی که به نظر می آمد رویاهای بچه گانه صدام از نظر افکار عمومی به مرحله عمل رسیده و چه الان هیچ فرقی نکرده و ما مسلما تا تحقق تمام شرایطمان به مبارزه خودمان ادامه می دهیم . (5)

ولایتی : حضور ما در لبنان یک حضور فعال است

علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه در مصاحبه ای مطبوعاتی اظهار داشت : حضور ما در لبنان یک حضور فعال است .  ولایتی در این مصاحبه با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان گفت : با توجه به این مسائل ما اقدام به ارسال کمک های دارویی و اعزام نیرو اعم از سپاهی و ارتشی به سوریه و لبنان کرده ایم ، در رابطه با کمک به کشور سوریه و مردم فلسطین و لبنان جدی ترین برخورد را جمهوری اسلامی داشته است حضور ما در آن جا یک حضور سمبلیک نیست بلکه یک حضور فعال است.نیروهای ما به طور فعال وارد عملیات شده اند . (6)

یادداشت افشاگرانه وزارت خارجه به سازمان های بین المللی

از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یادداشتی در رابطه با نیرنگ های اخیر صدام و رژیم بعثی عراق به مجامع و سازمان های بین المللی ارسال شد . در این یادداشت ضمن افشای علت اصلی فرار نیروهای متجاوز عراقی از بخشی از سرزمین اسلامی ایران و با اشاره به جنایات صدام آمده است : جمهوری اسلامی ایران تا خاموش ساختن مبدا آتش نیروهای عراقی و حصول صلح شرافتمندانه به جنگ شرافتمندانه خود علیه رژیم در حال سقوط صدام ادامه خواهد داد. (7)

خودداری کمیسیاریای انرژی اتمی فرانسه از اجرای رای دادگاه  در مورد ایران

رضا امر اللهی رئیس سازمان انرژی اتمی که برای بررسی مسائل سازمان انرژی اتمی به کشورهای فرانسه و سوئیس سفر کرده بود پس از بازگشت به تهران در یک گفت و گو نتایج سفر خود را با خبرنگاران در میان گذاشت .

وی گفت : در این سفر در مورد مسائل نیروگاه بوشهر ، برحسب انتظار ، دادگاه محلی به نفع ایران رای داد و طبق رای دادگاه قرار شده است 35 هزار تن وسایل مربوط به نیروگاه اتمی بوشهر و نیمی از سوخت مورد نیاز این نیروگاه و بسیاری وسایل و لوازم مربوط به نیروگاه مذکور در اختیار ایران قرار گیرد .

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود : در صورتی که مجلس شورای اسلامی تصمیم بگیرد نیروگاه اتمی بوشهر ساخته شود این وسایل و تجهیزات در این نیروگاه مصرف خواهد شد و در غیر این صورت از همه آن ها یا بخشی از آن ها می توان در سایر پروژه ها استفاده کرد .

وی در مورد شرکت اورودیف نیز گفت : طی سال های پیش از انقلاب اسلامی ، ایران یک میلیارد دلار وام در اختیار کمیسیاریای انرژی اتمی فرانسه قرار داد که شرکت اورودیف جزئی از این کمیساریا است .

وی گفت : به علاوه بیش از نیم میلیارد فرانک فرانسه نیز ایران به عنوان حق الشراکه خود به اورودیف پرداخته است و با یک حساب ساده مشخص می شود که بهره سرمایه گذاری ایران نیز معادل این دو رقم است ، در حالی که تا امروز طبق مدارک موجود برای این شرکت فقط 25 میلیارد فرانک فرانسه هزینه صرف شده است .

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود : این امر هنگامی صورت گرفته که تمام سهمی که ایران می بایست برای حق شرکت خود در این کمپانی بپردازد 5/2 میلیارد فرانک فرانسه است . امراللهی افزود : در سفر اخیر در پاریس از مسئولین شرکت اورودیف برای چندمین بار در مورد سهم 5/2 میلیارد فرانک ایران سوال کردیم پول های ایران کجا رفته است ؟ ولی جواب صحیحی به این سوال ما داده نشد .

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت : به هر حال کل وام پرداختی ایران به کمیساریای انرژی اتمی فرانسه قرارداد منعقده فیمابین به علت تخلف کمیساریای مذکور از مفاد قرارداد همراه با بهره های متعلقه بایستی به ایران بازپرداخت شود . رضا امراللهی در پایان این گفت و گو اعلام کرد شرکت مذکور علیرغم رای دادگاه استیناف پاریس در این زمینه تاکنون از اجرای رای دادگاه استنکاف کرده است . (8)

وزیر فرهنگ : اولویت را باید به هنرهایی داد که از بطن انقلاب جوشیده است

حجت الاسلام معادیخوه وزیر ارشاد اسلامی در جمع پرسنل اداره کل ارشاد اسلامی خراسان طی سخنانی گفت : ما و همکارانمان وارث میراث های ناهنجاری از رژیم پلید گذشته می باشیم و وضع اطلاعات و جهانگردی و فرهنگ هنر سابق از همه مراکزی که قبل از پیروزی انقلاب وجود دارند ، نسبت به اهداف انقلاب و اسلام بیگانه و ناهنجارتر بوده و تحول در این دو اداره از معجزات بزرگ انقلاب اسلامی است .

وی پیرامون عملکرد وزارت فرهنگ و هنر در گذشته گفت : این اداره در گذشته مامور بود که فرهنگ غربی را بر جامعه ما تحمیل نماید و هر نوع فساد و هرزگی را با نام فرهنگ و هنر به مردم جامعه مان القا نماید و حال که خدای متعال با پیروزی انقلاب اسلامی بر ما منت گذاشته و شرایط سالم و اسلامی را برای رشد انسان های مسخ شده نظام قبلی به وجود آورده است باید با درک کارایی خودمان بیش از پیش در جهت خدمت به مردم گام برداریم و در این رابطه باید ضمن این که به افراد میدان کار داد باید از استعدادهای جوان و جانبازان انقلاب بهره گرفت و اولویت را به هنرهایی داد که از بطن انقلاب جوشیده است . (9)

پی نوشت:

1- جمهوری اسلامی ، 9 تیر 1361 ، صفحه 14
2- کیهان ، 9 تیر 1361 ، صفحه 3
3- اطلاعات ، 9 تیر 1361 ، صفحه 2
4- اطلاعات ، 9 تیر 1361 ، صفحه 2
5- اطلاعات ،  9تیر 1361 ، صفحه 1
6- اطلاعات ، 9 تیر 1361 ، صفحه 3
7- کیهان ، 9 تیر 1361 ، صفحه 4
8- اطلاعات ، 9 تیر 1361 ، صفحه 1
9- اطلاعات، 9 تیر 1361 ، صفحه 4

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول