اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در نمایشگاه قرآن صورت می‌گیرد

اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی توسط 70 هنرمند

مسئول کانون نمایش‌های آیینی سنتی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از اجرای 4 مراسم تعزیه‌خوانی خبر داد و گفت: در نمایشگاه امسال نمایش‌های آیینی و سنتی مختلفی توسط 70 هنرمند پیشکسوت و جوان اجرا می‌شود.

اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی توسط 70 هنرمند
به گزارش خبرگزاری فارس، «داود فتحعلی‌بیگی» مسئول کانون نمایش‌های آیینی سنتی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی و پرده خوانی در این نمایشگاه برای نخستین‌بار، اظهار داشت: امسال در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 4 تعزیه خوانی همزمان با شب‌های قدر اجرا خواهد شد.

وی درباره سایر برنامه‌هایی که در بخش امور نمایشی نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود، گفت: تعزیه خاتم بخشی 18 رمضان، تعزیه مسلمان شدن مالک اشتر 15 رمضان، مجلس جنگ خندق 16 رمضان و مجلس شهادت امیرالمؤمنین(ع) 21 رمضان در ورودی سالن همایش‌های باغ موزه دفاع مقدس اجرا می‌شود.

فتحعلی بیگی از برپایی 9 پرده‌خوانی از هفتم تا 16 رمضان خبر داد و افزود: پرده‌خوانی دختر یهودی، جاسم عرب، جوانمرد قصاب، ضامن آهو، نظام‌الدین قصاب، سید ابراهیم قهوه‌چی و حاج محمد بصره‌ای از جمله این برنامه‌ها است.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه، محور همه برنامه‌های بخش نمایش‌های آیینی و سنتی را قرآن و قصص قرآنی ذکر کرد و افزود: سعی داریم قصص قرآنی در قالب شبیه خوانی باشد؛ به عنوان مثال در شب‌های نخست برپایی نمایشگاه قرآن موضوع میهمان کردن گبر توسط حضرت ابراهیم، ذبح اسماعیل، به آتش افتادن حضرت ابراهیم، گوشه خوانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از برنامه‌های نمایشگاه قرآن به شخصیت امام علی(ع) اختصاص دارد، خاطر نشان کرد: بخشی از نقل‌ها را به شجاعت‌ها یا قضاوت‌های امیرالمومنین(ع) اختصاص دادیم چرا که رمضان متعلق به امام علی(ع) و شهادت آن امام بزرگوار است به همین جهت فکر کردیم هنوز هم جامعه ما و به طور کلی جامعه بشری نیاز به شناخت بیشتر حضرت علی(ع) دارد.

فتحعلی‌بیگی مسابقه کتاب شناسی را یکی دیگر از برنامه‌های بخش آیینی سنتی عنوان کرد و گفت: هدف کلی از برپایی این بخش معرفی و آشنایی با کتاب‌هایی است که درباره شب‌های قدر یا شخصیت حضرت علی (ع) نوشته شده است.

وی با اشاره به برگزاری برنامه مهر و ماه، از برپایی مجالس ثناخوانی، شبیه خوانی، پیش‌خوانی و منقبت‌خوانی در شب‌های ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: محفل مهر و ماه به مدت 15 شب و در قالب برنامه‌ای دو ساعته برگزار خواهد شد؛ این برنامه به لحاظ تنوع و تکثر در اجرای آیین‌ها و مراسم در نوع خود کم نظیر بوده و برای نخستین بار است که در نمایشگاه قرآن کریم به اجرا در می‌آید.

مسئول کانون نمایش‌های آیینی سنتی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه بیش از 70 نفر از هنرمندان پیشکسوت و جوان در عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی در محفل مهر و ماه به اجرای برنامه خواهند پرداخت، گفت: بخش دیگر برنامه‌ها اختصاص به نمایش‌های خیابانی دارد. در این بخش روزانه سه گروه نمایشی با تکیه بر مضامین دینی و قصص قرآن به اجرای آثار نمایشی خواهند پرداخت.

وی با اشاره به اجرای نمایش‌هایی مخصوص کودکان نیز افزود: شهر فرشتگان عنوان بخش دیگری است که ویژه آثار نمایشی در حوزه کودک و نوجوان است. در این بخش آثاری برگرفته از احادیث و روایات در قالب اجرای نمایش عروسکی عرضه خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول