اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اولین نیروگاه سیکل ترکیبی در ترکمنستان احداث می‌شود

رئیس جمهور ترکمنستان مجوز امضای قرارداد ساخت اولین نیروگاه برق سیکل ترکیبی در شهر «مرو» ترکمنستان را صادر کرد.

اولین نیروگاه سیکل ترکیبی در ترکمنستان احداث می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در ترکمنستان، تلویزیون ملی ترکمنستان روز پنجشنبه در گزارش مصور ضمن تائید این مطلب تصریح کرد که «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان صبح امروز در جریان سفر استانی خود به شهر «مرو» در جنوب این کشور از محل احداث این نیروگاه بازدید کرد.

این گزارش حاکی از آن است که رئیس جمهور ترکمنستان با آشنایی با این طرح، در جلسه ویژه با حضور مقامات عالی رتبه و متخصصان شرکت‌های خارجی، سندی را امضا کرد که به موجب آن به وزارت نیرو ترکمنستان اجازه داده شد تا با شرکت « «General Electric Power & Water» آمریکا و «چالیک انرژی» ترکیه قرارداد احداث اولین نیروگاه سیکل ترکیبی در «مرو» ترکمنستان منعقد شود.
بردی محمد‌اف، در سخنرانی خود در این جمع اعلام کرد: ظرفیت اولین نیروگاه سیکل ترکیبی این کشور در شهر مرو 1574 مگاوات بوده و متشکل از 4 دستگاه توربین گازی و 2 دستگاه توربین بخاری خواهد بود که از نظر صنعتی و بکارگیری فناوری نوین در منطقه بی‌نظیر خواهد بود.
رئیس جمهور ترکمنستان بدون اشاره به ارزش این پروژه افزود: بار راه‌اندازی این طرح فرصت افزایش 3 میلیارد کیلووات ساعت برق دیگر برای صادرات نیز فراهم خواهد شد.
وی تاکید کرد: نیروگاه با چرخه ترکیبی در واقع از نیروگاه‌های نسل جدید بوده و کمترین سطح آلایندی به محیط زیست دارد که یک جهش جدید در توسعه صنعت تولید برق ترکمنستان خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این نوع نیروگاه، با استفاده از بویلر بازیاب، از حرارت موجود در گازهای خروجی از توربین‌های گاز، برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربین‌های بخار استفاده می‌شود و راه‌حل بسیار کارآمد، انعطاف پذیر، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای تولید برق است..

احداث نیروگاه نسل جدید با سیکل ترکیبی در ترکمنستان در حالی است که رئیس‌جمهور ترکمنستان ماه گذشته موافقت خود را با خرید تجهیزات و دستگاه‏‌های مربوط به صنعت برق و آب ساخت ایران نیز اعلام کرد.

«قربانقلی بردی‌‏محمداف» در این زمینه با عقد قرارداد وزارت اقتصاد آب ترکمنستان با شرکت «ایراک تجارت آریان» (Irak Tejarat Arian co ) جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد.

این گزارش حاکی از آن است که به موجب قرارداد مذکور وزارت اقتصاد آب ترکمنستان از شرکت مذکور ایرانی پمپ بالابر (آسانسور) آب، موتورهای الکتریکی، ترانسفورماتورها و قطعات یدکی خریداری می‌‏کند.

این منبع بدون اشاره به ارزش، حجم و سایر جزئیات قرارداد مذکور با ایران نوشت، تجهیزات و دستگاه‌های مذکور در راستای اجرای اصلاحات گسترده در زمینه صنعت و اقتصاد آب و نیز تکمیل بنیه فنی و تجهیزاتی تاسیسات آبی ترکمنستان خریداری و وارد این کشور می‏‌شوند.

قرارداد مزبور در واقع اولین قرارداد دولت ترکمنستان با شرکت ایرانی پس از سفر اخیر «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به عشق‏‌آباد است.

انتهای پیام
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول