اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
با سفر وزیر خارجه قطر صورت گرفت

عزم «دوحه» برای افزایش نفوذ در ترکمنستان

وزیر امور خارجه قطر که در رأس یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی به عشق‌آباد سفر کرده‌ است، با وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

عزم «دوحه» برای افزایش نفوذ در ترکمنستان

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در ترکمنستان، وزیر امور خارجه قطر که در راس یک هیئت عالی رتبه سیاسی دیپلماتیک کشور به عشق‌آباد سفر کرده‌ است، امروز با وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

«خالد بن محمد عطیه» وزیر خارجه قطر با «رشید مرداف» وزیر خارجه ترکمنستان در این ملاقات طیف وسیعی از مسائل در ارتباط با روند فعلی و دورنمای روابط و همکاری‌ میان 2 کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

وزرای خارجه ترکمنستان و قطر در جریان این مذاکرات ضمن حمایت یکدیگر در عرصه بین‏‌المللی، بر عزم جدی دولتهای مذکور بر توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نیز منطقه‌ای تاکید کردند.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه ترکمنستان بدون اشاره به جزئیات بیشتر نوشت، طرفین در این زمینه بر ضرورت ایجاد کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دوحه و عشق آباد نیز تاکید کردند.

برگزاری رایزنی‌های سیاسی بین ترکمنستان و قطر در حالی است که اولین سفیر دولت قطر در عشق‌ آباد سال گذشته میلادی(2014) با تسلیم استوارنامه خود به رئیس جمهور ترکمنستان فعالیت دیپلماتیک خود را در این کشور آسیای مرکزی رسما آغاز کرد.

فعالیت‌های قطر در آسیای مرکزی به خصوص تاجیکستان و ازبکستان که دارای پیشینه مذهبی هستند، فقط به روابط اقتصادی منجر نمی‌شود؛ این کشور با توجه به ثروتی که در اختیار دارد، در دیگر بخش‌های اساسی این کشورها نفوذ کرده و اهداف مخفی خود را دنبال می‌کند.

براساس اطلاع کارشناسان مذهبی و امنیتی، از چند سال پیش به‌ این طرف با هماهنگی آمریکا و موافقت عربستان سعودی، طرح گسترش سلفیت در آسیای مرکزی به‌ طور عمده به‌ قطر واگذار شده است.

هرچند عوامل سلفیت در همه کشورهای منطقه فعالیت‌های زیرزمینی انجام می‌دهند، ولی وجود طرح‌هایی با سرمایه قطر در آسیای مرکزی و به خصوص تاجیکستان، قرقیزستان و تا حدودی قزاقستان موجب شده تا بهانه‌ای برای اقدامات گسترده‌تری فراهم نماید.

گذشته از این، برخی از کشورهای آسیای مرکزی با قطر به‌ توافق رسیده‌اند که ضمن تعیین و انتصاب امام‌خطیبان جدید که سنشان به‌ صورت عمده بالای 30 سال نخواهد بود، در قطر دوره‌های آموزشی ببینند.

بر اساس این طرح، در 2 سال آینده امام‌خطیبان برخی از کشورهای منطقه این دوره‌ها را در قطر فرا خواهند گرفت که اقدامی جدید در راستای تأمین نفوذ هرچه بیشتر سلفیت در آسیای مرکزی خواهد بود.

موضوع دیگری که به‌ صراحت قابل‌ مشاهده می‌باشد این است که سلفی‌ها در منطقه وارد عرصه‌هایی شده‌اند که با بحث سرمایه ارتباط مستقیم دارد. هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان پیروان سلفیت در بازارها، فروشگاه‌ها، صرافی‌ها و شرکت‌های ارائه خدمات فعال می‌باشند.

حتی گفته می‌شود که هر یک از اعضای جریان سلفیت به صورت ماهیانه حمایت مالی می‌شوند که این امر زمینه جذب مردم گرفتار در مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی منطقه به‌ این جریان را افزایش داده است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول