اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

اولین حضور قاریان مصری در ایران/ برف‌بازی «شحات‌انور و بسیونی»+عکس

استاد «غلوش» و «بسیونی» از قاریان برجسته مصر برای نخستین‌بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1368 به ایران آمدند؛ حضور آنها موجب شد تا پای سایر اساتید مصری هم به کشورمان باز شود.

اولین حضور قاریان مصری در ایران/ برف‌بازی «شحات‌انور و بسیونی»+عکس

«احمد لیایی» قاری پیشکسوت قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به اولین حضور قاریان مصری پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: فعالیت‌های قرآنی در کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد قابل توجهی داشت البته حضور قاریان مصری که در آن زمان از اساتید برجسته قرائت جهان اسلام بودند نیز اثرگذار زیادی در ارتقای فعالیت‌های قرآنی ما داشت.


حضور قاریان مصری برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران/ فرودگاه مهرآباد سال 1368

 

وی با بیان اینکه سال 1368 برای نخستین‌بار قاریان مصری به جمهوری اسلامی ایران آمدند، افزود: استاد «غلوش» و «بسیونی» در آن سال به ایران آمدند؛ به یاد دارم حدود ساعت 2 نیمه شب بود که هواپیمای آنها به زمین نشست و من به همراه چند نفر از فعالان و اساتید قرآنی به استقبال آنها رفتم.

لیایی با بیان اینکه در آن زمان جوانی 24 ساله بودم که علاقه بسیاری به برنامه‌های قرآنی داشتم، گفت: من به استاد «غلوش» علاقه زیادی داشتم به همین جهت هر زمان به ایران می‌آمد به اسقبالش می‌رفتم و از او الگو می‌گرفتم.


استاد «شحات و بسیونی» در حال برف‌بازی در جاده‌های ایران

 

وی با اشاره به خاطراتش از اولین حضور اساتید مصری در ایران اسلامی، خاطر نشان کرد: قاریان مصری برای جشن دهه فجر انقلاب اسلامی به ایران آمده بودند؛ هواپیمای آنها در ابتدا در اصفهان نشست و پس از 4 ساعت معطلی در فرودگاه مهرآباد تهران فرود آمد. هتل محل اقامت میهمانان خارجی دهه فجر در هتل لاله بود و از گروه تواشیح «قدر» هم خواستند که اجرایی داشته باشند.

 

لیایی با بیان اینکه استاد «غلوش و بسیونی» به دلیل خستگی گفته بودند که در مراسم آن شب تلاوتی نخواهند داشت، افزود: وقتی برنامه شروع شد گروه ما سوره‌های مبارکه «نبأ و نصر» را به سبک استاد غلوش تلاوت کرد در هنگام اجرای ما استاد غلوش همواره لبخند می‌زد و ابراز رضایت می‌کرد تا اینکه خودش از «سیدمحسن موسوی‌بلده» که مجری مراسم بود خواست تا تلاوتی اجرا کند. اجرای ما آنقدر وی را تحت تأثیر قرار داد که او با وجود خستگی تلاوت فاخری ارائه داد.

وی با اشاره به اینکه استاد «بسیونی» هم پس از آن از من خواست متن تواشیح برایش بیاورم، گفت: قرار شد ما به همراه استاد «بسیونی» تواشیحی اجرا کنیم؛ وقتی متن تواشیح را به او دادم وی می‌خواست «صلی الله علی محمد/ صلی‌الله علیه وسلم» بگوید اما من از وی خواستم «صلی الله علی محمد/ صلی الله علیه و آله» بگوید.


احمد لیایی در کنار استاد شحات و بسیونی»/ حسینیه ارشاد

 

این قاری پیشکسوت قرآن با بیان اینکه اجرای تواشیح توسط «بسیونی» با استقبال زیادی همراه بود، افزود: قرار بود گوشواره این قطعه را من و دو نفر دیگر از دوستان هم‌خوانی کنیم اما با اشاره بسیونی همه جمعیت آن را با هم خواندند؛ بسیونی از این اجرا بسیار لذت برد به طوری که وقتی در محضر رهبری نیز اجرا داشت همین تواشیح را خواند و حاضران نیز وی را همراهی می‌کردند.


احمد لیایی، محمدرضا پورزرگری، استاد «شعبان عبدالعزیز صیاد»، حسن رضاییان/ سال 1372

 

وی با بیان اینکه قاریان مصری با شوق و علاقه بسیاری به ایران می‌آمدند، گفت: حضور قاریان مصری در اوایل انقلاب اسلامی باعث تشویق جوانان به فعالیت‌های قرآنی به ویژه عرصه قرائت شد؛ زمانی که استاد «شعبان صیاد» به ایران آمد من به همراه چند نفر از قاریان کشورمان تازه از حج تمتع آمده بودیم؛ تصمیم گرفتیم با هم به دیدار این قاری برجسته مصری برویم. شعبان عبدالعزیز صیاد در آن زمان در صضحت کامل نبود به همین جهت همچون سایر اساتید مصری نتوانست تلاوت خوبی اراده دهد در حالی که اگر وی در دوران طلایی و اوج خود به ایران می‌آمد به طور حتم استقبال بیشتری از وی می‌شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول