اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

شاه‌میوه اصفهانی در گفت‌وگو با فارس

تلاوت قاری مصری از نظر تجوید و وقف و ابتدا اشکالات زیادی داشت/ دانش هوشمندانه خواند و مستحق اولی بود

یکی از داوران مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ضمن تحلیل تلاوت قاری مصری، تلاوت وی را در فینال از نظر صوت و لحن قوی اما از نظر تجوید و وقف و ابتدا دارای اشکالات زیاد دانست و گفت: دانش مستحق مقام نخست بود.

تلاوت قاری مصری از نظر تجوید و وقف و ابتدا اشکالات زیادی داشت/ دانش هوشمندانه خواند و مستحق اولی بود

خبرگزاری فارس- مهدی احمدی: پس از اعلام نتایج مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و برتری حسن دانش در رشته قرائت این مسابقات نظرات گوناگونی درباره رقابت وی با قاری مصری از سوی فعالان قرآنی مطرح است و برخی از این افراد عقیده دارند با توجه به ارائه یک تلاوت زیبا و معنی‌محور باید قاری مصری به عنوان نفر برتر اعلام می‌شد و در مقابل برخی هم تلاوت حسن دانش را تلاوتی استاندارد و مطابق با آیین‌نامه مسابقات می‌دانند و عقیده دارند دانش مستحق کسب مقام نخست رقابت‌ها بود.

درخصوص کیفیت مسابقات و تلاوت قاریان ایرانی و مصری در این رقابت‌ها دقایقی را با استاد غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی داور رشته لحن این دوره از رقابت‌ها به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

سطح شرکت‌کنندگان مسابقات نسبی است و قیاس دوره‌های مسابقات با هم اشتباه است

استاد شاه‌میوه از مسابقات و کیفیت این رقابت‌ها بگویید. آیا در این دوره از مسابقات شاهد رشد کیفی شرکت‌کنندگان بودیم؟

باتوجه به اینکه هر سال متسابقان و کشورهای شرکت‌کننده تغییر می‌کنند و با توجه به ناشناخته بودن شرکت‌کنندگان نمی‌توان گفت که امسال سطح شرکت‌کنندگان بهتر بود یا بدتر. به نظر من این کار کلاً اشتباه است. چه بسا سال‌های قبل برخی کشورها گاهی خوب و گاهی ضعیف‌ ظاهر شدند و این موضوع نشانه رشد و یا عدم رشد رقابت‌ها نیست.

 

 

اگر بخواهم این دوره را با دوره‌ای که فکر می‌کنم سه یا چهار سال پیش قضاوت کردم قیاس کنم، باید بگویم مسابقات امسال با آن سال تفاوت چندانی نکرده است. البته نمایندگان برخی کشورها آن سال خوب بودند و برخی کشورها مثل مصر، پاکستان، افریقای جنوبی و کنیا امسال قاریان خوبی به مسابقات جمهوری اسلامی اعزام کردند.

ضرورت گزینش شرکت‌کنندگان مسابقات پیش از اعزام به ایران

به نظر شما برای بهبود کیفیت تلاوت‌ها و یا حضور شرکت‌کنندگان قوی در مسابقات چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

اگر ما بتوانیم قبل از اعزام شرکت‌کننده یک گزینش روی قاری انجام بدهیم می‌توانیم طی روندی مسابقات را از نظر کیفی رشد دهیم. این کار را می‌توان از طریق فناوری‌های نوین به راحتی انجام داد و مانع حضور برخی از قراء ضعیف در مسابقات شد.

بهتر است مسابقات در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شود

دور مقدماتی رشته حفظ کل قرآن در هتل محل اقامت شرکت‌کنندگان برگزار و با این کار از حضور شرکت‌کنندگانی که حسن حفظ ضعیفی داشتند به صحن مسابقات جلوگیری شد. به نظر شما آیا بهتر نیست این کار در مسابقات رشته تلاوت هم انجام شود؟

این بحث در کمیته فنی بارها مطرح شده اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که یک شرکت‌کننده که از راه دور به مسابقات ما آمده می‌خواهد در جایگاه حداقل یک تلاوت داشته باشد. پیشنهاد این است که مسابقات در دو نوبت صبح و بعد‌از ظهر برگزار شود، به این صورت که مرحله مقدماتی صبح‌ها در سالن مسابقات برگزار شود تا کسانی که سطح پایینی دارند و تلاوت‌شان ضعیف است، هنگامی فرصت خواندن پیدا کنند که جمعیت کمتری در سالن حضور دارد و رقابت‌ها به صورت زنده پخش نمی‌شود، با این کار هم شرکت‌کننده در جایگاه تلاوت می‌کند و هم از پخش تلاوت‌های ضعیف از رسانه‌ جلوگیری می‌شود.

تلاوت دانش، هوشمندانه و مستحق کسب مقام نخست بود

تلاوت‌ نماینده جمهوری اسلامی را در این دوره از مسابقات چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آقای دانش تلاوت هوشمندی در مسابقات داشت و با توجه به اینکه خودش می‌گفت: صدایش برای مسابقات آمادگی لازم را ندارد، اما با توجه به دقتی که در تجوید و وقف و ابتدا داشت کسب مقام نخست حق وی بود.

صوت و لحن به تنهایی معیار تلاوت نیست و باید قاری در کنار آن سایر قواعد تلاوت را هم رعایت کند

برخی از اهالی قرآن تلاوت قاری مصری را بهتر از آقای دانش می‌دانند و عقیده دارند که باید شرکت‌کننده مصر به عنوان نفر اول معرفی می‌شد، اگر ممکن است، یک توضیحی درباره تلاوت شرکت‌کننده مصر و ایران ارائه دهید.

مسابقه شامل مؤلفه‌های مختلف مانند صوت، لحن، تجوید و وقف و ابتدا است، اما آنچه ظاهر کار است در صوت و لحن متجلی است که این معیار تلاوت نیست و باید قاری در کنار صوت و لحن، احکام و قواعد تلاوت را به خوبی رعایت کند. تلاوت‌ قاری مصری ویژگی‌هایی داشت که اجرای وی را جذاب می‌کرد.

تلاوت قاری مصری از نظر تجوید و وقف و ابتدا مشکل داشت

اما این تلاوت از نظر تجوید و وقف و ابتدا ایراداتی داشت و با قوانین مسابقات جمهوری اسلامی منطبق نبود. ما یا باید قوانین را عوض کنیم و یا باید به قوانینی که فعلاً وجود دارد احترام بگذاریم، از این رو ضروری است شرکت‌کننده براساس قوانین تلاوت کند.

 

 

برگشت بیجای قاری مصری باعث کسر نمره از وی شد

در آیین‌نامه مسابقات آمده است که قاری نباید برگشت بی‌جا داشته باشد، شما در قرائت شرکت‌کننده مصری در فینال دیدید که وی بعد از خواندن یک آیه دوباره برگشت تکرار کرد و آن را به قسمت بعدی وصل کرد. این کار خلاف آیین‌نامه است و باعث کسر امتیاز می‌شود.

قطع مکرر صوت از ایرادات قاری مصری بود که نمره زیادی از وی کسر کرد

وقتی می‌گوییم تجوید، یعنی قواعدی مدون را اساتید ما و دیگر کشورها در دستور کار قرار می‌دهند که باید قاری آنها را رعایت کند، مثلاً اینکه یک قاری قطع صوت داشته باشد و سکوت تلاوتش زیاد باشد یک ایراد است و همه داورهای تجوید دنیا آن را اشکال می‌گیرند. قاری مصری همه حروف مشدد یا حرف «لام» را با قطع صوت ادا می‌کرد و شاید بیش از 10 قطع صوت داشت، که اگر از هر کدام از اینها نیم نمره یا 25 صدم کم می‌شود و قاری در مجموع چند نمره از دست می‌دهد.

غلط قاری مصری در دور مقدماتی یک نمره از وی در فینال کسر کرد

قاری مصری در دور مقدماتی یک غلط داشت وی جائکم را جائتکم خواند و از آنجایی که 30 درصد نمره مقدماتی با 70 درصد فینال جمع می‌شود سه نمره‌ای که از وی در مقدماتی کم شد باعث شد که در فینال یک نمره از دست بدهد.

افزوده شدن بخش انتخاب بهترین صوت و لحن برای تأمین نظر عموم

اوقاف برای تأمین نظرات عموم، بخشی را امسال اضافه کرده بود که بهترین افراد از نظر صوت و لحن و وقف و ابتدا انتخاب شوند و ملاحظه کردید که قاری مصری به عنوان شرکت‌کننده برتر از نظر ارائه تلاوت معنی محور و صوت و لحن انتخاب شد.

اما روال انتخاب نفر اول مسابقات مجموعه‌ای از همه عوامل تلاوت است و به همان میزان که صوت و لحن مهم است، رعایت احکام تجوید و وقف و ابتدا هم مهم است و به نظر من آقای دانش بسیار هوشمند خواند و با توجه به اینکه صدایش هم آمادگی نداشت به خاطر دقتی که در تجوید و وقف و ابتدا داشت نمره خوبی کسب کرد و مستحق اول شدن بود.

من در بخش لحن به قاری مصری حدود دو نمره بیشتر از دانش دادم

خود من داور لحن بودم و در قضاوت من لحن قاری مصری تقریباً حدود دو نمره بالاتر از قاری ایرانی دریافت کرد. اما معیار فقط لحن نیست و باید این فرد در همه موضوعات تلاوت خوب عمل می‌کرد تا به مقام نخست می‌رسید.

می‌توانیم مانند جشنواره‌های هنری یک برگزیده مردمی هم داشته باشیم

ما می‌توانیم مانند جشنواره‌های هنری یک برگزیده مردمی و یک برگزیده اصلی در مسابقات داشته باشیم و یا می‌توانیم آیین‌نامه را تغییر دهیم و رنگ تجوید و وقف و ابتدا را پایین آورده و بیشتر صوت و لحن را مورد توجه قرار دهیم، البته این موضوع قطعاً اعتراض اساتید قرآن را به دنبال خواهد داشت.

با این حال با توجه به اینکه قاریان شرکت‌کننده در مسابقات از نظر تجوید به نماینده ما نمی‌رسند، همیشه این اتفاق در مسابقات جمهوری اسلامی رخ می‌دهد.

می‌توانیم ضریب نمره تجوید و وقف و ابتدا را در فینال کاهش دهیم

خود شما موافق این هستید که نمره تجوید کاهش یافته و نمره صورت و لحن افزایش یابد؟

برای مقدماتی باید همین آیین‌نامه باشد اما ضریب تأثیر نمرات را در فینال کاهش دهیم، یعنی در واقع ضریب صوت و لحن را 1.5 نمره درنظر بگیریم و ضریب تجوید و وقف و ابتدا را مقداری کمتر، تا در مجموع کسانی که از نظر صوت و لحن بهتر می‌خوانند بتوانند بهتر نتیجه بگیرند.

در پایان نکته‌ای برای بیان دارید؟

معمولاً بعد از مسابقات هر کسی خودش را صاحب‌نظر می‌داند و من از این افراد تقاضا دارم، کاری نکنند تا حیثیت مسابقات و داوری در کشور ما زیر سؤال برود. داوران مسابقات ما بدون اینکه به ملیت قاری توجه داشته باشند قضاوت می‌کنند و هر کس که خوب بخواند به حقش می‌رسد، مثل قاری پاکستانی که طی سال‌های اخیر این کشور قاری چندان قدرت‌مندی به مسابقات ما نمی‌فرستاد، اما امسال خوب خواند و به موفقیت رسید. بهتر است این عزیزان از صحبت‌های این‌گونه پرهیز کنند که این کار به نظام مقدس جمهوری اسلامی هم لطمه می‌زند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول