اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ماجرای کودتا و توطئه ترور امام خمینی(ره)

حجت الاسلام ری‌شهری: یک توطئه جاهلانه براندازی و تلاش مذبوحانه‌ای که از سوی تعدادی عناصر ضد انقلاب با ترکیبی از ملی گرایان و سلطنت طلبان طراحی شده بود کشف و عوامل اصلی آن که صادق قطب‌زاده یکی از افراد فعال آن‌ بود دستگیر شدند.

ماجرای کودتا و توطئه ترور امام خمینی(ره)

رخدادهای 21 فروردین 1361

چکیده

آیت الله ری شهری رئیس دادگاه انقلاب اسلامی ارتش در اطلاعیه ای از دستگیری عوامل اصلی توطئه ترور امام خمینی و کودتا در کشور خبر داد.

 

با پیگیری دادستانی انقلاب ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک توطئه جاهلانه براندازی و تلاش مذبوحانه کشف و عوامل اصلی آن که صادق قطب زاده یکی از افراد فعال آن ها بود دستگیر شدند.

 

امام خمینی : انقلاب اسلامی به طور معجزه آسایی به راه خود ادامه می دهد و بسیاری از مسلمانان و مستضعفان جهان را بیدار نموده است.

 

حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری طی حکمی از سوی امام امت اختیارات فرماندهی کل قوا نسبت به نیروهای انتظامی کشور را به دست گرفت .

 

در پاسخ تلگرام انجمن های اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم اروپا آیت الله منتظری تلگرامی مخابره و تاکید کرد استعمار راهی جز تسلیم در برابر خواست مستضعفین و محرومین ندارد.

 

آیت الله خامنه ای: ما می خواهیم مثل سنگ مقاومی باشیم که گرچه در گاز انبر شرق و غرب تحت فشار هستیم آن قدر مقاومت می کنیم تا لبه های این گاز انبر را کج کنیم .

 

محمد علی نجفی وزیر فرهنگ و آموزش عالی عصر روز گذشته به همراه معاونین این وزارت خانه با حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار کرد .

 

آیت الله خامنه ای :  باید با برنامه ریزی از نفوذ و ورود تفکر و یا حرکت ضد انقلابی در دانشگاه ها جلوگیری کنیم .

 

به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله صدر مراسم ویژه ای در پادگان پرندک تهران با شرکت بیش از 16 هزار اسیر عراقی برگزار شد .

 

در پی تلاش شبانه روزی پاسداران کمیته های انقلاب اسلامی و با همیاری سازمان اطلاعاتی 36 میلیونی ، 8 خانه تیمی منافقین در تهران کشف شد.

 

جامعه روحانیت مبارز تهران در اطلاعیه ای از روحانیونی که داوطلب اعزام به جبهه و انجام این رسالت الهی هستند خواست با مرکز جامعه تماس بگیرند تا ترتیب اعزام آنان داده شود.

 

دولت سوریه اعلام کرد مرز خود را با عراق بسته است و از این پس به هیچ شهروند عراقی اجازه نخواهد داد وارد خاک سوریه شود .

عوامل اصلی توطئه ترور امام و کودتا دستگیر شدند

آیت الله ری شهری رئیس دادگاه انقلاب اسلامی ارتش در اطلاعیه ای از دستگیری عوامل اصلی توطئه ترور امام خمینی و کودتا در کشور خبر داد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : با پیگیری دادستانی انقلاب ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک توطئه جاهلانه براندازی و تلاش مذبوحانه ای که از سوی تعدادی عناصر ضد انقلاب با ترکیبی از ملی گرایان و سلطنت طلبان و قدرت پرستان بی خط طراحی شده بود کشف و عوامل اصلی آن که صادق قطب زاده یکی از افراد فعال آن ها بود دستگیر شدند.

وی ادامه داد : [دستگیر شدگان ] در صدد بودند که دست به بزرگترین جنایت زده و امام عظیم و عزیز این قلب طپنده امت انقلابی را از امت و انقلاب بگیرند و با خاموش نمودن این نور الهی و مشعل تابان انقلاب اسلامی راه را برای تجدید سیادت و غارتگری اربابان غربی خود کسب و قدرت انگلی برای خود باز نمایند.

وی افزوده است : طراحان کور دل این جنایت در نظر داشتند ابتدا امام و شورای عالی دفاع را از میان بردارند و سپس ریاکارانه به عنوان مطالبه خون امام و یارانش با کمک نیروهای خارجی سایر ارگان های مسئول و نهادهای انقلابی را مورد تصفیه خونینی قرار داده و جمهوری اسلامی را تصاحب نمایند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است : دادگاه انقلاب ارتش از مدت ها پیش با کمک سازمان اطلاعاتی 36 میلیونی و با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جریان را زیر نظر داشتند و با تهیه مدارک کافی منجمله نوار مکالمات سران توطئه و شناسایی کامل شبکه در فرصت مناسب اعضای اصلی و موثر شبکه را دستگیر و تحت پیگرد قرار داد و با وارد کردن یک ضربه دیگر بر منافع آمریکا امیدهای واهی شیطان بزرگ را نقش بر آب کرد .(1)

 

امام خمینی : امیدواریم یک انقلاب عمومی جهانی علیه دشمنان بشریت تحقق یابد

از سوی امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پیام اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا پیامی انتشار یافت که متن آن ساعت 10 صبح دیروز به وقت تهران در هامبورگ برای اعضای اتحادیه مذکور قرائت شد .

امام خمینی در این پیام تاکید کردند : انقلاب اسلامی به طور معجزه آسایی به راه خود ادامه می دهد و بسیاری از مسلمانان و مستضعفان جهان را بیدار نموده است و امید آن است که یک انقلاب عمیق عمومی در سراسر جهان در مقابل جهانخواران ضد بشریت تحقق یابد .

امام خمینی خطاب به دانشجویان تاکید کردند : شما عزیزان که نقش مهمی در خنثی نمودن تبلیغات دروغین و تهمت های بی پایه را به عهده دارید با اعتماد به فضل و یاری خداوند متعال به راه خود ادامه دهید و چون مقصد اقامه عدل و قسط است از پیشامدها نهراسید . (2)

ناطق نوری فرمانده کل نیروهای انتظامی شد

حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری طی حکمی از سوی امام امت اختیارات فرماندهی کل قوا نسبت به نیروهای انتظامی کشور را به دست گرفت .

وزیر کشور روز پنجشنبه با رئیس جمهور دیدار و گفت و گو داشت و در پایان این دیدار اظهار داشت : بر اساس حکمی از سوی امام امت اختیارات فرماندهی کل قوا نسبت به نیروهای انتظامی با نظر رئیس جمهوری به من تفویض شده است و در این ملاقات ضمن بیان گزارشی از اقدامات انجام شده چگونگی انجام این حکم امام مورد بررسی قرار گرفت و آقای [آیت الله ] خامنه ای رهنمودهای لازم را در این مورد بیان کردند . (3)

آیت الله منتظری: استعمار راهی جز تسلیم در برابر خواست مستضعفین و محرومین ندارد

در پاسخ تلگرام انجمن های اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم اروپا آیت الله منتظری تلگرامی مخابره و تاکید کرد استعمار راهی جز تسلیم در برابر خواست مستضعفین و محرومین ندارد.

وی در این تلگرام تاکید کرده است : علیرغم مشکلات و موانعی که ابرقدرت ها و گروهک های منحرف و وابسته به آنان در راه انجام مسئولیت های اسلامی شما ایجاد کرده اند روند انقلاب و گذشت زمان در مسیر اهداف الهی و انسانی شما خواهد بود زیرا از طرفی محاسبات دشمنان اسلام و بخصوص آمریکا در توطئه های اقتصادی و سیاسی و نظامی خود علیه انقلاب اسلامی ما اشتباه از آب درآمد و می بینیم که مهمترین آن ها که با به راه انداختن جنگ تحمیلی رژیم پوسیده صدام شروع شد رو به شکست نهایی و پیروزی اسلام بر کفر در منطقه می باشد و از طرف دیگر با رشد و آگاهی ملت رشید ما ، فتنه های داخلی گروهک ها روزهای آخر را می گذراند .

وی ادامه داد : می تواند گفت آن ها در داخل تمام پایگاه هایی را که روی آن ها حساب می کردند از دست داده و به کلی در انزوای سیاسی و در حال شکست کامل نظامی قرار گرفته اند و در حال حاضر پناهگاهی جز دامن کشورهای امپریالیستی و استعمار گر و اقمار آن ها ندارند و آیا بهتر از این می شد که چهره واقعی و شعارهای دروغین آن ها برای ملت مسلمان ما شناخته شود؟

آیت الله منتظری افزود : از نفوذ افکار انحرافی و غیر اسلامی در مجامع و محافل تبلیغی خود با روش های معقول و اسلامی جلوگیری نمائید ، در برخورد با فریب خوردگان نادم به شیوه های اسلامی عمل نمائید ، از کمی عدد در برابر جنود شیطان نهراسید ، ضد انقلاب عمرش به پایان رسیده ، ملل محروم جهان با شما و در انتظار شنیدن پیام شما است ، گستردگی و پیچیدگی وسایل تبلیغی دشمنان اسلام شما را از تعقیب راه مقدس خودتان مایوس نکند ، اکنون وجدان جهان در حال بیدار شدن است استعمار راهی جز تسلیم در برابر خواست مستضعفین و محرومین ندارد ، وعده های قرآن یکی پس از دیگری در حال تحقق است .(4)

اگر جای شما بودم از آن چه مطالبه می کنید بیشتر می خواستم

هیئت چهار نفره منتخب کنفرانس بین المللی جهان اسلام که با ماموریت پایان بخشیدن به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به کشورمان آمده است پریشب با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان ملاقات کرد .

در این دیدار که علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه نیز حضور داشت دبیر کنفرانس جهانی اسلام به عنوان سخنگوی هیئت ضمن برشمردن سابقه فعالیت های کنفرانس مزبور خاطر نشان ساخت : با درکی که من از مسائل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران دارم دریافته ام که این کشور بیش از هر کشور دیگر با روح کنفرانس اسلامی نزدیکی دارد ، من نسبت به انقلاب اسلامی با خوشبینی نگاه می کنم و یقین دارم که آینده از آن اسلام است .

وی افزود : در مورد شرایط اگر من خود را جای شما بگذارم از آن چه شما مطالبه می کنید بیشتر می خواهم . دبیر کنفرانس جهانی اسلام در پایان پرسید  آیا به نظر شما برای جلوگیری از این آشفتگی و تاریکی که به خاطر برادر کشی ها و خرابی ها بر دو کشور اسلامی چیره شده است راهی هست؟(5)

 

آیت الله خامنه ای : مثل سنگ مقاومت می کنیم تا لبه های گاز انبر قدرت شرق و غرب را کج کنیم

حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ دبیر کل کنفرانس بین المللی جهان اسلام و سخنگوی هیئت منتخب اظهار داشتند : برای ما هر حرف حق و فرمولی که در آن پذیرش تجاوز وجود داشته باشد قابل است ، ما به هر آن چه قرآن دستور داده عمل می کنیم که ما بعد از پیروزی انقلابمان نیاز بسیاری به صلح و آرامش داشتیم تا به وضع کشورمان رسیدگی کنیم بعلاوه برای ما مسئله فلسطین یک مسئله اساسی است توان جنگی ما باید در جایی مصرف شود که فلسطینی ها در آن مبارزه می کنند بدین جهت ما تمایلی به جنگ نداشتیم و اینک هم صلح را ترجیح می دهیم.

ایشان افزودند : اما به عنوان یک مسلمان ممکن نیست که تجاوز را تحمل کنیم اگر از همه طرف هم مورد حمله قرار گیریم ما کسانی نیستیم که در مقابل تجاوز و متجاوز سر خم کنیم ، این آیه قرآن دل های ما را به خود جذب کرده است که « ان تنصر الله ینصرکم و یثبت اقدامکم» چون اعتقاد داریم که در حال یاری خدا هستیم مطمئنیم که خدا نیز ما را یاری خواهد کرد .

ایشان ادامه دادند : ما برای اقامه لا اله الا الله ، محمد رسول الله تمام زحمات را بر خود پذیرفتیم و از شرق و غرب ضربه خوردیم ما می خواهیم مثل سنگ مقاومی باشیم که گرچه در گاز انبر شرق و غرب تحت فشار هستیم آن قدر مقاومت می کنیم تا لبه های این گاز انبر را کج کنیم .(6)

آیت الله خامنه ای : باید از نفوذ و ورود ضد انقلاب در دانشگاه ها جلوگیری کرد

محمد علی نجفی وزیر فرهنگ و آموزش عالی عصر روز گذشته به همراه معاونین این وزارت خانه با حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار کرد . آیت الله خامنه ای طی سخنانی خطاب به حاضران اظهار داشتند : این مقطع تنها تعیین کننده زندگی ملت ایران نیست بلکه تعیین کننده کیفیت زندگی در این منطقه نیز می باشد و شما برادران در چنین جو انقلابی قرار دارید .

ایشان با اشاره به محیط دانشگاه و اهمیت آن برای جوانان گفتند : اگر در اداره دانشگاه برنامه ریزی ، تلاش گری و روحیه انقلابی وجود داشته باشد حتما دانشگاه آن چنان شکوفایی پیدا خواهد کرد که نه تنها در داخل نیاز مبرم به دانش را برآورده خواهد ساخت بلکه اثرات این دانش به خارج از مرزهای جغرافیایی ما نیز خواهد رسید و ما به امید آن روز هستیم.

ایشان تاکید کردند : باید با برنامه ریزی از نفوذ و ورود تفکر و یا حرکت ضد انقلابی در دانشگاه ها جلوگیری کنیم . (7)

16 هزار اسیر عراقی نماز توبه خواندند

به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله صدر مراسم ویژه ای در پادگان پرندک تهران با شرکت بیش از 16 هزار اسیر عراقی برگزار شد .  در این مراسم ویژه تیمسار ظهیر نژاد رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و آیت الله حکیم رهبر جامعه روحانیت مبارز عراق در رابطه با حمله و تجاوز عراق و دسایس آمریکا و سرکوبی نهضت اسلامی در عراق توسط صدام سخنانی ایراد کردند .

سپس یک گروه از اسرای عراقی سرود خواندند و به دنبال آن یک پزشک عراقی که به ایران پناهنده شده است برای اسرای ارتش عراق سخنانی ایراد کرد و در پایان نماز توبه برگزار شد.(8)

8 خانه تیمی منافقین کشف و 11 تروریست دستگیر شدند

در پی تلاش شبانه روزی پاسداران کمیته های انقلاب اسلامی و با همیاری سازمان اطلاعاتی 36 میلیونی ، 8 خانه تیمی منافقین در تهران کشف شد و 11 تن از اعضای فعال و همچنین عده ای از اعضای کادر مرکزی گروهک منافقین توسط پاسداران دستگیر شدند . (9)

روحانیون داوطلب جنگ به جبهه اعزام می شوند

جامعه روحانیت مبارز تهران در اطلاعیه ای از روحانیونی که داوطلب اعزام به جبهه و انجام این رسالت الهی هستند خواست با مرکز جامعه تماس بگیرند تا ترتیب اعزام آنان داده شود.(10)

مرز سوریه و عراق بسته شد

دولت سوریه اعلام کرد مرز خود را با عراق بسته است و از این پس به هیچ شهروند عراقی اجازه نخواهد داد وارد خاک سوریه شود . این تصمیم دیروز از سوی وزارت کشور سوریه اعلام شد و عراق نیز به تصمیمی متقابل دست زد .

مناسبات بین عراق و سوریه از سال 1979 به طور مرتب رو به تیرگی رفته است . در حالی که عراق به دنبال یک کوشش کوتاه مدت برای آشتی بین دو کشور سفارت سوریه در بغداد را به توطئه علیه حکومت عراق متهم کرده بود ، دیپلمات های سوریه در عراق و دیپلمات های عراق در سوریه به کشورهای یکدیگر احضار شدند .

بدون این که مناسبات دو کشور به طور رسمی قطع شود از آن تاریخ به بعد روش خصمانه دو کشور نسبت به یکدیگر شکل حادتری بخود گرفت.(11)

پی نوشت:

1- جمهوری اسلامی ، 22 فروردین 1361 ، صفحه 10
2- جمهوری اسلامی ، 21 فروردین 1361 ، صفحه 2
3- جمهوری اسلامی ، 21 فروردین 1361 ، صفحه 2
4- اطلاعات ، 21 فروردین 1361 ، صفحه 2
5- جمهوری اسلامی ، 21 فروردین 1361 ، صفحه 4
6- اطلاعات ، 21 فروردین 1361 ، صفحه 4
7- جمهوری اسلامی ، 21 فروردین 1361 ، صفحه 12
8- اطلاعات ، 21 فروردین 1361 ، صفحه 1
9- اطلاعات ، 21 فروردین 1361 ، صفحه 1
10- اطلاعات ، 21 فروردین 1361 ، صفحه 1
11- اطلاعات ، 21 فروردین 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر :‌سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول