اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

عملیات فتح الفتوح، استالینگراد صدام

مجله اشپیگل: حمله ایرانی ها در هشت روز عملیات فتح المبین منجر به استالینگراد عراقی ها گردید ، با این حرکات قهرمانانه در حوالی شهر دزفول در خوزستان 20 هزار عراقی نابود شدند.

عملیات فتح الفتوح، استالینگراد صدام

رخدادهای 18 فروردین 1361

چکیده

  • نماینده مصر در کنفرانس وزرای جنبش غیر متعهدها که در کویت برگزار شد  یک طرح 11 ماده ای در رابطه با حقوق مردم فلسطین به کنفرانس ارائه کرد .

 

  • دکتر علی اکبر ولایتی وزیر خارجه: تنها راه آزادی فلسطین مبارزه قهر آمیز با امپریالیسم و صهیونیسم جهانی است.

 

  • آیت الله خامنه ای : جامعه اسلامی باید به رفاهی غیر از رفاه مرسوم در جوامع غربی دست یابد به همین دلیل برنامه ریزی های رفاهی باید در جهتی سازگار با اهداف جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

 

  •  بیش از 100 تن از اسرای غیر عراقی که در عملیات فتح به اسارت رزمندگان اسلام در آمده اند بعد از ظهر دیروز به تهران وارد شدند .

 

  •  ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی ارتش در یک مصاحبه اظهار داشت : بیش از 80 درصد پرسنل نیروی دریایی عراق را از صحنه کارزار بیرون و متلاشی کرده ایم .

 

  • مجله الموقف العربی چاپ قبرس: آمریکا نگران است که در نتیجه جنگ عراق علیه ایران یک رشته تحولات خطرناک ریشه ای در رابطه با رژیم های منطقه روی دهد .

 

  • اشپیگل : حمله ایرانی ها در هشت روز عملیات فتح المبین منجر به استالینگراد عراقی ها گردید ، با این حرکات قهرمانانه در حوالی شهر دزفول در خوزستان 20 هزار عراقی نابود شدند.

یک کنفرانس دو طرح ؛ تفاوت طرح های ایران و مصر برای آزادی فلسطین !

کنفرانس وزرای خارجه جنبش غیر متعهدها دیروز در کویت گشایش یافت و در نخستین روز نخست وزیر و وزیر خارجه کویت سخنانی ایراد کرده و با اشاره به اعمال وحشیانه صهیونیست ها علیه امت مبارز و مسلمان فلسطین ، تجاوزات رژیم اشغالگر و وتوی آمریکا در مورد قطعنامه فلسطین  را به شدت محکوم کردند .

در این جلسه دکتر علی اکبر ولایتی وزیر خارجه کشورمان به تفصیل سخن گفت . نکته مهم و جالب کنفرانس که مسائل مطروحه در آن را تحت الشعاع قرار داد و تمام رسانه های گروهی جهان را ناگزیر به مخابره خبر آن کرد این بود که وزیر خارجه کشورمان و هیئت نمایندگی ایران به محض آغاز سخنان عصمت کتانی رئیس عراقی مجمع عمومی سازمان ملل متحد سالن کنفرانس را به عنوان اعتراض ترک کردند .

در این جلسه یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین نیز سخنانی در زمینه کشتار مردم فلسطین به وسیله صهیونیست ها ایراد کرد .

رئوس طرح مصر برای فلسطین ؛ ایجاد یک دوره آرامش انتقالی

نماینده مصر در این گردهمایی یک طرح 11 ماده ای در رابطه با حقوق مردم فلسطین به کنفرانس ارائه کرد و توضیح داد که هدف این طرح ایجاد یک دوران آرامش انتقالی در خاورمیانه است. در این طرح از اسرائیل خواسته شده که حقوق مردم فلسطین را در این موارد به رسمیت بشناسد .

برخی رئوس طرح به شرح زیر است :

پایان دادن به اشغال سرزمین های عربی.
شناسایی حق بازگشت فلسطینی ها به سرزمین های خود و یا پرداخت غرامت بر اساس قطعنامه 194 مجمع عمومی سازمان ملل متحد.
حق حاکمیت مردم فلسطین به ثروت ها و منابع سرزمین فلسطین .
حق خودمختاری فلسطینی ها بدون مداخله خارجی.
حق تاسیس یک کشور مستقل در ساحل غربی رود اردن و نوار غزه با مرزهای 1967.
احترام حق حاکمیت فلسطینی به بیت المقدس و خودداری از هرگونه تغییراتی در وضع این شهر.
شناسایی متقابل حق کشورهای منطقه به زندگی در داخل مرزهای مطمئن.
لغو کلیه اقدامات و تصمیماتی که اسرائیل بر خلاف قراردادهای ژنو در سرزمین های اشغالی به عمل آورده است .
از بین بردن کلیه آبادی های یهودی نشین در سرزمین های اشغالی.
تا وقتی که سرزمین های اشغالی به طور کامل تخلیه نشده است مفاد قراردادهای ژنو بدون قید و شرط در این سرزمین ها به اجرا گذارده شود .

ولایتی : تنها راه آزادی فلسطین مبارزه قهرآمیز

دکتر علی اکبر ولایتی وزیر خارجه کشورمان که در راس یک هیئت از مقامات وزارت امور خارجه به منظور شرکت در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به کویت سفر کرده است عصر دیروز در اولین روز اجلاس این کنفرانس طی سخنانی سیاست قاطع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مبارزات به حق مردم مسلمان و مستضعف فلسطین بر علیه اسرائیل غاصب را تشریح کرد .

اصولی که ایران برای آزادی فلسطین مطرح کرد:

رد طرح ها و راه حل های سیاسی محافل امپریالیسم و صهیونیسم و ایادی آن ها در منطقه و عمق بخشیدن به شعار مبارزه مسلحانه علیه صهیونیسم تا آخرین نفس و آخرین نفر.
عدم دلبستگی به قطعنامه ها و مصوبات سازمان های بین المللی و تلاقی آن ها در شعارهای کم رنگ سیاسی.
از کشورهای عضو خواسته می شود که ذخائر ارزی و وثائق مالی خود را از کشورهایی که اسرائیل متجاوز را از نظر اقتصادی ، نظامی یا سیاسی حمایت می نمایند خارج کنند.
پیروی از یک سیاست اقتصادی یک پارچه متضمن بسیج کلیه امکانات و منابع علیه رژیم صهیونیستی و حامیان امپریالیست آن .
آماده کردن تمام نیروهای بالقوه و بالفعل برای دفاع از تمامیت ارضی و استقلال فلسطین .
پشتیبانی همه جانبه سیاسی ، نظامی ، اقتصادی و معنوی از جبهه پایداری عرب علیه تجاوزات صهیونیستی بویژه کشور سوریه و سازمان آزادیبخش فلسطین و همچنین مردم مسلمان جنوب لبنان که راه مبارزه شرافتمندانه را بر صلح تسلیم طلبانه ترجیح داده اند.
حمایت بی دریغ از قیام شکوهمند فلسطینی های سرزمین های اشغالی علیه رژیم فاشیستی حاکم بر فلسطین و تقدیم هرگونه مساعدت لازم برای ادامه این قیام مردمی تا تحقق حقوق مشروع و غیر قابل انکار ملت فلسطین در به دست گرفتن سرنوشت خود و انتخاب راهی که می پسندید.(1)

آیت الله خامنه ای : جامعه اسلامی باید به رفاهی غیر از رفاه غربی دست یابد

شورای اقتصاد قبل از ظهر دیروز در حضور آیت الله خامنه ای رئیس جمهور با شرکت نخست وزیر و اعضای این شورا در مقر ریاست جمهوری تشکیل جلسه داد. آیت الله خامنه ای رئیس جمهور در این جلسه اظهار داشتند : اهداف اقتصادی ما مسلما متاثر از هدف های غایی جمهوری اسلامی است و می بایستی در جهت رفع فقر و محرومیت در جامعه هر چه بیشتر تلاش و کوشش کرد.

ایشان افزودند : جامعه اسلامی باید به رفاهی غیر از رفاه مرسوم در جوامع غربی دست یابد به همین دلیل برنامه ریزی های رفاهی باید در جهتی سازگار با اهداف جمهوری اسلامی ایران انجام شود.(2)

100 اسیر غیر عراقی به تهران منتقل شدند

بیش از 100 تن از اسرای غیر عراقی که در عملیات فتح به اسارت رزمندگان اسلام در آمده اند بعد از ظهر دیروز به تهران وارد شدند .

قطار حامل این اسرای غیر عراقی که از کشورهای نیجریه ، سومالی ، سودان ، اریتره ، لبنان و تونس می باشند در میان شعارهای کوبنده امت حزب الله که یک صدا فریاد مرگ بر آمریکا ، مرگ بر صدام و خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگه دار سرداده بودند در ساعت 15 و 30 دقیقه بعد از ظهر دیروز وارد تهران شد و این اسرا بلافاصله پس از پیاده شدن از قطار با اتوبوس به محل های تعیین شده منتقل گردیدند .

گروهی از این اسیران در پاسخ به این سوال که چرا به جنگ آمده اند اظهار داشتند : در عراق کارگر بودیم که صدام با توسل به زور ما را به جنگ اعزام کرد . (3)

فرمانده نیروی دریایی ارتش : 80 درصد پرسنل دریایی عراق متلاشی شد

ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی ارتش که به منظور سرکت در مراسم جشن سردوشی دانشجویان آموزشگاه افسری جزء و بازدید از وضع اسرای عراقی انتقالی از پیروزی های فتح المبین به پایگاه دریایی شمال به بندر انزلی وار شده در یک مصاحبه اظهار داشت : بیش از 80 درصد پرسنل نیروی دریایی عراق را از صحنه کارزار بیرون و متلاشی کرده ایم .

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمینه تغییر اساس فرهنگ و نظام نیروی دریایی کشور گفت : آن چه را که حائز اهمیت است خودکفایی فرهنگی در پرسنل یگان های نیروی دریایی مملکت بوده که با تربیت کادرهای تخصصی ، درجه داری و افسری قدم های مثبتی برداشته شده که در این مورد کلیه آموزشگاه های تخصصی نیروی دریایی به طور فعال مشغول به کار می باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با حمله به آمریکا اظهار داشت : آمریکا و دیگر نوکرانش توجه داشته باشند که بنا به گفته امید مستضعفان جهان و رهبر کبیر انقلاب اسلامی هیچ غلطی نمی توانند بکنند.(4)

نگرانی آمریکا از تحولات ریشه ای در منطقه به دنبال پیروزی ایران

مجله الموقف العربی چاپ قبرس از قول یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه آمریکا نوشت : آمریکا نگران است که در نتیجه جنگ عراق علیه ایران یک رشته تحولات خطرناک ریشه ای در رابطه با رژیم های منطقه روی دهد .

این منبع می افزاید : واشنگتن از چند هفته پیش به این نتیجه رسیده است که ایران می تواند به طور حتم سرنوشت جنگ را به سود خود تعیین کند و این امر اثرات منفی بر منافع آمریکا در منطقه خلیج فارس خواهد داشت.

اشپیگل نیز نوشت : نیروهای مذهبی در ایران نقطه عطفی را در مبارزه به دست آوردند و عراقی ها در این جنگ در حال فرار نابود شدند.

بر اساس نوشته این مجله جوانان ایرانی گروه گروه جهت اعزام به جبهه نام نویسی می کنند ، پیرمردان اجازه خواسته اند تا در جلوی سربازان روی مین ها بروند و وقتی که آیت الله خمینی اعلام کرد به جوانان 12 تا 18 ساله نیز اجازه داده شود تا به جبهه ها بروند و شهید شوند همه خوشحال شدند این یکی از عواملی بود که ایران پس از یک سال و نیم جنگ توانست در جهت پیروزی پیش رود.

این مجله ادامه داد : حمله ایرانی ها در هشت روز عملیات فتح المبین منجر به استالینگراد عراقی ها گردید ، با این حرکات قهرمانانه در حوالی شهر دزفول در خوزستان 20 هزار عراقی نابود شدند.(5)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 18 فروردین 1361 ، صفحه 13 و 14
 2- اطلاعات ، 18 فروردین 1361 ، صفحه 2
 3- اطلاعات ، 18 فروردین 1361 ، صفحه 2
4- اطلاعات ، 18 فروردین 1361 ، صفحه 4 ، افضلی فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش که در این مصاحبه از خودکفایی فرهنگی نیروهای ایرانی بالاخص در نیروی دریایی ارتش سخن می گوید خود اندکی بعد به اتهام جاسوسی برای شوروی دستگیر و پس از محاکمه اعدام شد .
 5- جمهوری اسلامی ، 18 فروردین 1361 ، صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول