اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

برگزاری تمرین نظامی کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی در روسیه و ارمنستان

نمایندگان مقامات دفاعی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی مسائل مربوط به برگزاری تمرین‌های نظامی مشترک‌ را بررسی کردند.

برگزاری تمرین نظامی کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی در روسیه و ارمنستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه به نقل از پایگاه خبری «کانیوز»، روز گذشته نمایندگان نهاده‌های دفاعی قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، ارمنستان، بلاروس و تاجیکستان کشور عضو سازمان پیمان امنیت جمعی طی نشستی در مسکو پایتخت روسیه مسائل مربوط به آماده‌سازی و برگزاری تمرینات نظامی مشترک «برادری خلل‌ناپذیر- 2015» و «تعامل- 2015» در چارچوب این سازمان‌را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این تمرینات بخش مهمی از تعاملات 6 کشور فوق الذکر در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی محسوب می‌شود، چون برگزاری این مانورها یک فرصت خوبی جهت به نمایش گذاشتن امکانات واقعی ارتش‌ها و تقویت آموزش افسران در زمینه‌های امنیت ملی برای این کشورها می‌باشد.

این تمرینات  طی سال جاری در قلمرو روسیه و ارمنستان برگزار می‌شود. تمرینات «تعامل- »2014 سال گذشته در قزاقستان در پایگاه نظامی «سپاسک» با شرکت بیش از 3 هزار سرباز و 800 واحدهای نظامی و تجهیزات ویژه، 30 هواپیما و بالگرد برگزار شد.

سازمان پیمان امنیت دسته جمعی (CSTO) یکی از سازمان فعال در حوزه آسیای مرکزی و قفقاز است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه به منظور متحد نگهداشتن کشورهای عضو اتحاد و بالا بردن ظرفیت‌های نظامی و سیاسی آنها ایجاد شد.

ازطرف دیگر اهداف تشکیل این سازمان که به پیشنهاد روسیه تشکیل شد، محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه است. پس ازفروپاشی شوروی، دولت روسیه تلاش کرد تا در منطقه نقش خودرا نگهداشته با ایجاد ساختارهای جدید سیاسی اقتصادی و نظامی بازیگر اصلی در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز باشد.

از جمله این نهادها، سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 1992 و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد. این کشورها در سال 2002 تصمیم گرفتند، این سازمان را به یک ائتلاف نظامی تبدیل کنند. بعدها کشورهای گرجستان، آذربایجان و ازبکستان از آن جدا شدند. این سازمان در دوم دسامبر 2004 به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول