اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تحقیر دولت مغرب از سوی هاشمی در جنگ تحمیلی

هاشمی در مورد اظهارات اخیر نخست وزیر مغرب که گفته است دولتش حاضر است همه گونه تسهیلات در اختیار داوطلبان جنگ با ایران قرار دهد گفت: فکر نمی کنم رژیم مغرب امکانی داشته باشد که بخواهد در اختیار کسی قرار دهد.

تحقیر دولت مغرب از سوی هاشمی در جنگ تحمیلی

رخدادهای 25 بهمن 1360

چکیده

  • آیت الله منتظری در رابطه با توطئه اخیر شاه اردن اطلاعیه ای منتشر و مردم اردن را دعوت به قیام کرد.

 

  • جلسه شورای عالی دفاع دیشب به ریاست آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و با حضور آیت الله هاشمی نماینده امام در شورای عالی دفاع و اکثریت اعضای شورا برگزار شد .

 

  • هاشمی در مورد اظهارات اخیر نخست وزیر مغرب که گفته است دولتش حاضر است همه گونه تسهیلات در اختیار داوطلبان جنگ با ایران قرار دهد گفت : فکر نمی کنم رژیم مغرب امکانی داشته باشد که بخواهد در اختیار کسی قرار دهد .

 

  • با کشف 9 خانه تیمی متعلق به گروهک غیرقانونی ارتجاعی رزمندگان پیشگام مستضعفین معروف به آرمان مستضعفین کادر رهبریت و مرکزیت این گروهک را متلاشی شد.

 

  • شاه اردن طی یک مصاحبه با روزنامه کویتی الرای العام گفت : علت اصلی و اساسی اختلاف بین اردن و سوریه جنگ ایران و عراق است .

 

  • اجلاس فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب دیروز با صدور قطعنامه ای سیاست آمریکا در خاورمیانه را به شدت محکوم کرد و به منظور اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل خواستار اقداماتی قاطع گردید .

 

  • عبدالحلیم خدام وزیر خارجه سوریه از وزیران خارجه اتحادیه عرب خواسته بود که آمریکا را تحریم اقتصادی کنند زیرا این کشور از انضمام بلندی های جولان به وسیله اسرائیل رسما حمایت کرده است.

آیت الله منتظری مردم اردن را به قیام دعوت کرد

آیت الله منتظری در رابطه با توطئه اخیر شاه اردن اطلاعیه ای منتشر و مردم اردن را دعوت به قیام کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : برادران و خواهران مسلمان در اردن ! از توطئه اخیر آمریکا علیه کشور اردن به یقین آگاهید . آمریکا که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و استقبال مسلمانان منطقه که سال ها گرفتار مظالم رژیم غاصب اسرائیل می باشند منافع خود در منطقه را در حال خطر دید به منظور خاموشی و یا تضعیف این انقلاب عظیم و متلاشی نمودن ارتش های اسلامی کشورهایی که بالقوه برای اسرائیل خطر بودند جنگ فرسایشی و استعماری را توسط صدام خائن و مزدور به ایران تحمیل نمود و اکنون که با مقاومت بی نظیر ملت مسلمان و نیروهای انقلابی و ارتش دلیر ایران رژیم صدام رو به شکست می رود آمریکا مهره دیگر خود شاه خائن اردن را می خواهد وارد عمل کرده و با طرح مفتضحانه و شکست خورده اعزام داوطلب از کشور مسلمان اردن و احیانا سایر کشورها به کمک صدام چند هدف را تعقیب نماید .

آیت الله منتظری هدف آمریکا را از بین بردن ارتش اردن و تقویت اسرائیل دانسته و در ادامه از ملت اردن خواست : ملت مسلمان اردن باید به عمق این توطئه و خطرهایی که متوجه اسلام می باشد آگاه باشند کشوری که بخشی از آن سال ها در اشغال نژادپرستان صهیونیست قرار گرفته چگونه غیرت اسلامی و عربی به او اجازه می دهد با تحریکات آمریکا وارد جنگ با اسلام شود؟ هرگز شرافت اسلامی افسران غیور اردنی چنین اجازه ای را به سران فاسد اردن نخواهد داد.(1)

هاشمی تشریح کرد ؛ جزئیات تلاش های اخیر صدام و توطئه ستون پنجم

جلسه شورای عالی دفاع دیشب به ریاست آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و با حضور آیت الله هاشمی نماینده امام در شورای عالی دفاع و اکثریت اعضای شورا برگزار شد . در پایان این جلسه آیت الله هاشمی اظهار داشت : ده موضوع در دستور جلسه قرار داشت که به همه آن ها رسیدگی شد و در موارد لازم اتخاذ تصمیم شد.

وی افزود : آقای ظهیر نژاد گزارشی از وضع جبهه ها ارائه داد از جمله این که صدام سخت دارد خودش را به آتش می زند و دیوانه وارد و بدون محاسبات درست نظامی در مناطقی دست به حمله می زند که تلفات سرسام آوری را متحمل می شود و بعد از آن تبلیغات دروغی به راه می اندازد. ظرف این پنج شش روز شاید به خاطر وحشت از این که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ممکن است ما عملیات وسیعی داشته باشیم هفت هشت حمله خیلی بی حساب به تنگه چزابه کرده است .

وی ادامه داد : جائی که با آن موقعیت خاص استراتژیک نیروهای ما نقاط حساسی را در دست دارند و اصلا احتمال موفقیت در این حمله ها ضعیف بوده و هر چند که نیروهای مهاجم قوی باشند طبعا تلفات فراوانی چه از نظر نیروی انسانی و چه امکانات نظامی به دشمن وارد شد بدون این که هیچ گونه نتیجه ای بگیرد و همزمان با این حملات از جنوب نیسان که فاصله زیادی با بستان دارد نیز حملاتی کردند.

هاشمی گفت : نیروهای ما چون حمله نکرده بودند و فقط دفاع می کردند تعدادی از این ها را اسیر کردند و اسرا گفته اند که خود صدام در جبهه بوده و می خواسته به هر قیمتی که شده این روزها یک کار چشمگیری بکند و عجیب این که عراق هم نیروی هوایی و هم نیروی زمینی خود را از شمال و جنوب با تمام توان ولی بدون کوچکترین نتیجه ای دارد در بستان به کار می گیرد و از اول هم دروغ بزرگی گفتند که بستان را گرفته اند و حالا این مطلب هم اثر بدی برایشان به جا گذاشته است زیرا نیروهای ما دیروز در بستان تظاهرات کرده اند و فرمانده سپاه هم دیروز در آن جا مصاحبه ای انجام داده و دروغ آن ها را برملا ساخته است .

هاشمی در ادامه به خط نفوذ ستون پنجم برای خراب کردن سیاست خارجی کشور اشاره کرده و گفت : در روزهای اخیر به سفیر آلمان غربی حمله کرده بودند و یا مزاحم خانه سفیر زئیر شده بودند و یا در مراسم رژه به دو سه کشور همسایه ما یک نوع اهانت هایی شده بود که ما از مسئولان خواستیم که به شدت تعقیب کنند و به طور کلی جلوی این گونه حرکات ناصحیح را بگیرند.

تحقیر دولت مغرب از سوی هاشمی

هاشمی در مورد اظهارات اخیر نخست وزیر مغرب که گفته است دولتش حاضر است همه گونه تسهیلات در اختیار داوطلبان جنگ با ایران قرار دهد گفت : فکر نمی کنم رژیم مغرب امکانی داشته باشد که بخواهد در اختیار کسی قرار دهد  در نتیجه این موضوع ارزش مطرح شدن در شورا را نداشت . (2)

کادر مرکزی و بنیانگذاران گروهک آرمان مستضعفین دستگیر شدند

با کشف 9 خانه تیمی متعلق به گروهک غیرقانونی ارتجاعی رزمندگان پیشگام مستضعفین معروف به آرمان مستضعفین که تحت پوشش خانه مسکونی و فروشگاه های مختلف فعالیت می کردند کادر رهبریت و مرکزیت این گروهک را متلاشی شد. ضمنا طی یک درگیری مسلحانه چند ساعته رهبر و بنیانگذار و تئوریسین و مسئول تشکیلاتی این گروهک همراه 25 تن از اعضای فعال شاخه سیاسی آن توسط پاسداران دستگیر شدند.

محمد باقر برزوئی با نام مستعار حسین ایدئولوگ ، تئوریسین و مرد شماره یک و بنیانگذار اصلی گروه ، رضا اربابیان با نام مستعار مجید عضو مرکزیت و عنصر شماره 2 و نیز محمد مهدی خلوصی با نام مستعار حسن عضو مرکزیت و عنصر شماره 3 گروه و مسئول هماهنگی شهرستان ها و عباس پورسعیدی با نام مستعار هادی عنصر فعال و مسئول کل تدارکات گروه در این عملیات دستگیر شدند.(3)

شاه اردن : تا آن جا که امکان دارد از صدام حمایت می کنیم !

شاه اردن طی یک مصاحبه با روزنامه کویتی الرای العام گفت : علت اصلی و اساسی اختلاف بین اردن و سوریه جنگ ایران و عراق است . وی خاطر نشان کرد که اردن اولین کشوری است که هنگام وقوع جنگ در سپتامبر 1980 پشتیبانی کامل خود را از عراق اعلام کرد .

وی در پاسخ به این سوال که آیا امان قصد دارد موشک های زمین به هوای ساخت شوروی را به عراق تحویل دهد گفت : من قادر نیستم به این سوال جواب دهم و آن چه می توانم بگویم این است که اردن تا آن جا که از دستش برآید از عراق پشتیبانی می کند.(4)

اتحادیه عرب خواستار اخراج اسرائیل از سازمان ملل شد

اجلاس فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب دیروز با صدور قطعنامه ای سیاست آمریکا در خاورمیانه را به شدت محکوم کرد و به منظور اخراج رژیم صهیونیستی از سازمان ملل خواستار اقداماتی قاطع گردید . (5)

با این وجود اتحادیه عرب قطعنامه بسیار ساده و با لحن آرامی را صادر کرده است . عبدالحلیم خدام وزیر خارجه سوریه از وزیران خارجه اتحادیه عرب خواسته بود که آمریکا را تحریم اقتصادی کنند زیرا این کشور از انضمام بلندی های جولان به وسیله اسرائیل رسما حمایت کرده است.

خدام گفته است تحریم کامل اقتصادی و مالی آمریکا حداقل کاری است که اعراب می توانند در برابر رویارویی اسرائیل انجام دهند. با این وجود هیچ گونه اقدام تلافی جویانه ای علیه اسرائیل و آمریکا اتخاذ نشد . کشورهای مرتجع اصرار داشتند این اجلاس نباید موجب ناراحتی آمریکا شود.(6)

پی نوشت:

1- کیهان ، 25 بهمن 1360 ، صفحه 2

2-کیهان ، 25 بهمن 1360 ، صفحه 2

3-اطلاعات ، 25 بهمن 1360 ، صفحه 2

4-اطلاعات ، 25 بهمن 1360 ، صفحه 16

5- اطلاعات ، 25 بهمن 1360 ، صفحه 16

6- جمهوری اسلامی ، 25 بهمن 1360 ، صفحه 3

پژوهشگر :‌سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول