اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

۳۳ سال پیش در چنین روزی

رفسنجانی: باید یک خط بر کشور حاکم باشد

هاشمی دلیل موفقیت کشور در شرایط جنگی و شرایطی که ایران در محاصره دشمنان قرار دارد را یک رنگ و خط بودن مسئولان کشور و خط امامی بودن آنان دانست و گفت: اطاعت از رهبری و مرید رهبر بودن دلیل پیروزی است.

رفسنجانی: باید یک خط بر کشور حاکم باشد

رخدادهای 18 دی 1360

چکیده

  • در نخستین روز برگزاری هفته وحدت آئین عبادی سیاسی نماز جمعه تهران با حضور انبوه مردم ، جانبازان ، علما و شخصیت های اهل تسنن ، میهمانان عرب زبان و ...به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد.
  • پیش از خطبه های نماز جمعه حجت الاسلام حسن روحانی طی سخنانی اظهار داشت : مستشرقین استعمارگر ملیت ناسیونالیسم را به عنوان یک مکتب و تفکر به جامعه ما تزریق کردند و هر گروه و قومی را در داخل حصاری قرار دادند.
  • در قطعنامه وحدت که توسط یکی از برادران اهل تسنن قرائت شد آمده است:  ما ضمن تاکید بر این که شیطان بزرگ آمریکا است مسئله اصلی کشور را جنگ دانسته و خواستار ادامه آن تا سرنگونی صدام و پیروزی مردم ملمان عراق بر حکومت جنایتکار بعثی می باشیم .
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی  : به نظر می رسد که اتحاد واقعی و وحدت ان هذه امتکم امت واحده تنها بر محور یک مکتب حق که با فطرت انسان سازگار باشد به صورت پایدار ممکن است .
  • داستان ما با لیبرال ها ، داستان ما و بنی صدر ، داستان ما و خیلی از گروهک هایی که خودشان را مسلمان می دانستند همین بود ما می گفتیم اسلام فقاهتی ، اسلامی که مجتهدها و کارشناسان تائیدش می کنند باید حاکم بر جامعه باشد.

روحانی : اختلاف با شعار و محکوم کردن از بین نمی رود

در نخستین روز برگزاری هفته وحدت آئین عبادی سیاسی نماز جمعه تهران با حضور انبوه مردم ، جانبازان ، علما و شخصیت های اهل تسنن ، میهمانان عرب زبان و ...به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد. پیش از خطبه های نماز جمعه حجت الاسلام حسن روحانی طی سخنانی اظهار داشت : اختلاف با شعار و محکوم کردن تفرقه از بین نمی رود و برای این که از تفرقه برحذر باشیم باید از تاریخ 1400 ساله اسلام یاد کنیم.

وی ادامه داد : مستشرقین استعمارگر ملیت ناسیونالیسم را به عنوان یک مکتب و تفکر به جامعه ما تزریق کردند و هر گروه و قومی را در داخل حصاری قرار دادند بین ایران ، پاکستان ، مصر و عراق و سوریه و افغانستان دیواری ایجاد کردند تا چیزی به نام جهان اسلام و امت اسلامی به وجود نیاید و یک میلیارد مسلمان تبدیل به چند میلیون عرب و چند میلیون ایرانی شوند که سرانجام به هدف خودشان رسیدند.

قطعنامه ای که در نماز جمعه خوانده شد

بعد از اظهارات روحانی قطعنامه وحدت توسط یکی از برادران اهل تسنن قرائت شد . در بخشی از این قطعنامه آمده است : ما حمایت قاطعانه خویش را از جنبش های اسلامی و نهضت های آزادی بخش نظیر افغانستان ، مصر ، عراق ، عربستان و خصوصا آزاد سازی بیت المقدس عزیز از چنگال اشغالگران صهیونیست اعلام می داریم.

در بخش دیگری از این قطعنامه آمده است : ما ضمن تاکید بر این که شیطان بزرگ آمریکا است مسئله اصلی کشور را جنگ دانسته و خواستار ادامه آن تا سرنگونی صدام و پیروزی مردم ملمان عراق بر حکومت جنایتکار بعثی می باشیم .

هاشمی : وحدت واقعی تنها بر محور حق شکل می گیرد

در ادامه آیت الله هاشمی رفسنجانی خطبه های نماز جمعه را ایراد کرد. وی در خطبه اول نماز جمعه تهران اظهار داشت : به نظر می رسد که اتحاد واقعی و وحدت ان هذه امتکم امت واحده تنها بر محور یک مکتب حق که با فطرت انسان سازگار باشد به صورت پایدار ممکن است و از این محور که بگذریم دیگر اتخادها اشتراک مساعی می شود اما ناپایدار و آسیب پذیر و این که شیعه روی حکومت واحد جهانی تکیه می کند به این که پایان جهان اگر بخواهد در صلح و صفا زندگی کند با حکومت واحد و پرچم واحد و قانون واحد می تواند این راه را بپیماید .

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت : آن کسی که با ما در جهان بینی اختلاف دارد نمی شود با او اتحاد واقعی برقرار کرد ، کسی که جهان را مادی می داند با مکتبی که جهان را با دیده دیگری می بیند این دو تا نمی توانند پایه محکمی برای همکاری داشته باشند اصلا اتحاد این ها عملی نیست و مشت بر آهن سرد کوبیدن است دنبال این مطلب رفتن.

وی در مورد استراتژی نیز گفت : خطوط کلی حرکت نیز همین طور است اگر استراتژی یک جامعه با استراتژی یک جامعه دیگر اختلاف داشته باشد محال است این ها بتوانند متحد باشند حتی احزاب کوچک ، یک حزبی که در مبارزه اش مبارزه مسلحانه را انتخاب می کند که یک استراتژی است و حزبی که مبارزه را سیاسی و روشنگری می داند و این راه را انتخاب کرده است این دو تا نمی توانند با هم متحد باشند .

با لیبرال ها و ضد انقلاب نمی توان وحدت داشت

وی در باره اختلاف در فروع نیز گفت : ما در گذشته همین انقلاب همین چند سال بعد از پیروزی آزمایش کردیم که اگر اختلاف در فروع هم داشته باشیم نمی توانیم با هم متحد باشیم داستان ما با لیبرال ها ، داستان ما و بنی صدر ، داستان ما و خیلی از گروهک هایی که خودشان را مسلمان می دانستند همین بود ما می گفتیم اسلام فقاهتی ، اسلامی که مجتهدها و کارشناسان تائیدش می کنند باید حاکم بر جامعه باشد آن ها مسائل من درآوردی داشتند برای خودشان ، جور نمی آید با هم اختلافمان می شد ، به حجاب می رسیدیم اختلافمان می شد به مالیات می رسیدیم اختلافمان می شد سر هر مسئله ای که برخورد می کردیم که می خواست رنگ سالم فقاهت داشته باشد آن دید با این دید فرق می کرد و به اختلاف کشیده می شد.

باید یک خط بر کشور حاکم باشد

وی در مورد اتحاد در ایران نیز گفت : جناحی که امروز در ایران حاکم است این جناح می تواند یک واحد متفق و همکاری برای حل کردن مشکلات و اداره کشور باشد اگر بخواهیم این جا بگوئیم که نه باید یک مقدار همکاری کرد و وزیر فلان جور داشت و خوب هم هستند وزیر کمونیست لازم است یک وزیر لیبرال لازم است برای این که همه گروه ها را جمع کنیم می افتیم به این دردسرهایی که مادرونش بودیم .

اطاعت از رهبری دلیل پیروزی

وی در ادامه دلیل موفقیت کشور در شرایط جنگی و شرایطی که ایران در محاصره دشمنان قرار دارد را یک رنگ و خط بودن مسئولان کشور و خط امامی بودن آنان دانست و گفت : اطاعت از رهبری و مرید رهبر بودن دلیل پیروزی است.(1)

پی نوشت:

 جمهوری اسلامی ، 19 دی 1360 ، صفحه 11

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول