اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

افشاء طرح انگلیس برای حمله به ایران

بررسی آرشیوهای رسمی که انتشار یافت فاش می‌کند انگلیس در سال 1951 برای جلوگیری از ملی شدن صنعت نفت ایران و انگلیس طرح یک مداخله نظامی در ایران را تهیه کرده بود.

افشاء طرح انگلیس برای حمله به ایران

رخدادهای 12 دی 1360

چکیده

  • یک گروه نظامی جنبش مجاهدین عراق جمعه گذشته با انهدام یک مقر فرماندهی ارتش عراق بیش از 200 مزدور صدام از جمله چند فرمانده نظامی بعثی را به هلاکت رساند.
  • در پی تقدیم پیام آیت الله خامنه ای توسط علی اکبر ولایتی وزیر خارجه به حافظ اسد رئیس جمهور سوریه ، اسد با پذیرش دعوت آیت الله خامنه ای برای سفر به ایران اعلام آمادگی کرد .
  • وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ملاقات با اسد اظهار داشت در مبارزه سوریه علیه رژیم صهیونیستی به طور یک پارچه در کنار سوریه هستیم.
  • ساعت 3 بامداد چهارشنبه گذشته عوامل مزدور ضد خلقی برای چندمین بار به کارگاه دانشکده رازی واقع در 2 کیلومتری سنندج حمله کرده و کلیه اموال دولتی موجود در این کارگاه را به غارت بردند.
  • بررسی آرشیوهای رسمی که روز شنبه انتشار یافت فاش می کند انگلیس در سال 1951 برای جلوگیری از ملی شدن صنعت نفت ایران و انگلیس طرح یک مداخله نظامی در ایران را تهیه کرده بود .

انفجار بزرگ در مقر فرماندهی ارتش عراق در بغداد

یک گروه نظامی جنبش مجاهدین عراق جمعه گذشته با انهدام یک مقر فرماندهی ارتش عراق در منطقه حارثیه بغداد بیش از 200 مزدور صدام از جمله چند فرمانده نظامی بعثی را به هلاکت رساند. در همین زمینه شاخه نظامی جنبش مجاهدین عراقی طی اطلاعیه ای ضمن حمایت قاطع از رهبری امام خمینی اعلام کرد : گروه شهید سید قاسم شبر از گروه های مبارز بریگادهای شهید صدر وابسته به جنبش مجاهدین عراق در 28 ماه صفر [4 دی ماه] طی حمله ای به مقر فرماندهی ارتش عراق  در منطقه حارثیه بغداد آن را منهدم و بیش از 200 مزدور صدامی را کشته و زخمی کردند که به گفته منابع آگاه چند تن از فرماندهان اصلی ارتش صدامی نیز در میان کشته شدگان می باشند.

در قسمتی از این اطلاعیه پیرامون جزئیات عملیات آمده است : ابوجهاد رزمنده ای که رانندگی اتومبیل حامل 200 کیلو مواد منفجره تی ان تی را در این عملیات به عهده داشت با گذشتن از موانع ورود به ساختمان مقر فرماندهی ارتش عراق آن را منفجر کرد و خود نیز همزمان با انفجار به فیض شهادت نائل آمد.(1)

دادستان کل کشور : شکایات به جا و به مورد به شورای عالی قضایی حتما رسیدگی می شود

آیت الله ربانی املشی دادستان کل کشور در جریان دیدار خود از گیلان در یک گفت و گوی اختصاصی با واحد مرکزی خبر گفت : متن فرمان امام مبنی بر رعایت قوانین را به همه ارگان های قضائیه ابلاغ کردیم .

آیت الله املشی درباره عملکرد دادستانی کل کشور بعد از فرمان امام مبنی بر رعایت قانون نیز گفت : ما بعد از این صدور فرمان متن آن را به همه ارگان های قضائیه ابلاغ کردیم و صریحا از آنان خواستیم که به هیچ وجه از حدود مقررات و قانون اسلام تجاوز نکنند و مواردی از تخلفات در بعضی از شهرستان ها به ما ابلاغ شد و ما پیگیری کردیم که نتیجه امر پس از رسیدگی کامل به آگاهی مردم مسلمان ایران خواهد رسید . (2)

ولایتی آمادگی کامل ایران برای شرکت در جنگ علیه اسرائیل را اعلام کرد

مهندس لواسانی مدیر کل آسیا و آفریقای وزارت امور خارجه با بیان این که علی اکبر ولایتی وزیر خارجه پیام آیت الله خامنه ای را تقدیم حافظ اسد رئیس جمهور این کشور کرده است گفت : اسد با پذیرش دعوت آیت الله خامنه ای برای سفر به ایران اعلام آمادگی کرد .

وی ادامه داد : سازش ناپذیری سوریه در برابر اسرائیل ، نقاط سیاسی مشترک آن با جمهوری اسلامی و همچنین الحاق غیرقانونی و خصمانه بلندی های جولان به سرزمین های اشغالی فلسطین دلایلی بودند که موجب سفر هیئت ایرانی به سوریه شد تا حمایت همه جانبه ایران را از مواضع قاطع و ضد صهیونیستی سوریه اعلام کنیم .

وی افزود : در این ملاقات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اظهار داشت که در حقیقت من زبان یک ملت 36 میلیونی و مقامات جمهوری اسلامی هستم که آمده ام تا اعلام کنم که در مبارزه سوریه علیه رژیم صهیونیستی به طور یک پارچه در کنار سوریه هستیم و ایران علیرغم تمام گرفتاری هایی که دارد آماده است تا شانه به شانه شما با اسرائیل دشمن مشترک مبارزه کند. ولایتی همچنین گفته است : ما آمده ایم تا شرح پیروزی های سپاهیان اسلام را در جنگ با مزدوران صدام به شما بگوئیم و اعلام کنیم که ما جبهه های سوریه را بهترین منطقه برای مبارزه سپاهیان خود علیه صهیونیست ها می دانیم .

وزیر خارجه همچنین در دیدار با وزیر اطلاعات و اوقاف سوریه گفت : در حال حاضر ما سوریه را تنها جبهه ای می دانیم که امکان دارد از این جبهه بتوانیم با رژیم صهیونیستی بجنگیم و حضور ما در سوریه برای اعلام پشتیبانی ملت مسلمان ایران از ملت مسلمان سوریه در برابر دشمن مشترک اسرائیل می باشد .

احمد اسکندر وزیر اطلاعات سوریه نیز اظهار داشت : مطبوعات سوریه از روزهای اول انقلاب پشتیبان انقلاب بوده اند و از این انقلاب بهترین برداشت ها را داشته و داریم و این تحولاتی که در ایران رخ داد هیچ تغییری در مواضعمان نگذاشته است و موضع گیری ما در پشتیبانی از انقلاب اسلامی ثابت است و هنوز خوشبین هستیم و امیدهایمان را به ثبات جمهوری اسلامی ایران بسته ایم.(3)

ضد انقلاب اموال کارگاه دانشکده رازی سنندج را غارت کردند

به گزارش واحد مرکزی خبر از سنندج به نقل از اطلاعات و تحقیقات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سنندج ساعت 3 بامداد چهارشنبه گذشته عوامل مزدور ضد خلقی برای چندمین بار به کارگاه دانشکده رازی واقع در 2 کیلومتری سنندج حمله کرده و همچون سارقین شب کلیه اموال دولتی موجود در این کارگاه را به غارت بردند.  سارقین مسلح در این سرقت کلیه لوازم غیر قابل حمله را تخریب کرده و شکسته اند ، تحقیق از سوی سپاه پاسداران سنندج در این مورد ادامه دارد . (4)

دمکراتها 7 مسافر یک اتوبوس را به گروگان گرفتند

مهاجمان مسلح حزب منحله دمکرات عده ای از مسافران یک اتوبوس را به گروگان گرفتند. صبح دیروز هنگامی که یک اتوبوس مسافربری ایران پیما به رانندگی شخصی به نام کارآمد از تهران عازم ارومیه بود در راه پادگان قوشچی – پاسگاه امام کندی توسط عده ای از مهاجمین مسلح حزب منحله دمکرات متوقف شد .

یک مقام مطلع در هنگ ژاندارمری ارومیه ضمن تائید این خبر به نقل از راننده اتوبوس گفت : مهاجمان پس از متوقف ساختن اتوبوس حدود 7 تن از مسافران را که به احتمال زیاد از برادران ارتشی و یا سپاهی بودند به گروگان گرفتند و همراه خود بردند.(5)

به گزارش واحد مرکزی خبر از سنندج به نقل از روابط عمومی ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 6 تن از برادران سرباز که در آبان ماه سال جاری توسط مزدوران حزب منحله دمکرات به گروگان گرفته شده بودند چند روز پیش پس از به هلاکت رساندن 2 تن از زندانبانان موفق به فرار از زندان این حزب منحله شدند. این گزارش حاکیست در آغاز دستگیری این برادران ، یکی از آنان که قصد فرار داشت توسط عمال آمریکا به شهادت رسید و 6 تن دیگر سه تا چهار روز پیش اقدام به فرار کرده و سالم به همرزمان خویش پیوستند.(6)

بهره برداری از تاسیسات گیرنده اطلاعات ماهواره ای آغاز شد

پیش از ظهر دیروز مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر به اتفاق دکتر محمد تقی بانکی وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه از تاسیسات گیرنده تصاویر ماهواره ای در مردآباد کرج بازدید به عمل آورد .  در این مراسم موسوی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت : به راه افتادن این ایستگاه توسط کارشناسان ایرانی نشان می دهد که ما با اتکا به خود قادریم هرگونه وابستگی را به خارج قطع کنیم .

وی گفت : قبل از انقلاب این تاسیسات به دست آمریکایی ها اداره می شد و آن ها می توانستند اطلاعات به دست آمده را به راحتی به کشور خود منتقل سازند .  نخست وزیر افزود : به هر حال خوشحالیم سرمایه هایی که قرار بود به نفع آمریکا به کار افتد در خدمت مردم مسلمان و مستضعف ایران قرار می گیرد . (7)

طرح انگلیس برای حمله به ایران افشا شد

بررسی ارشیوهای رسمی که روز شنبه انتشار یافت فاش می کند انگلیس در سال 1951 برای جلوگیری از ملی شدن صنعت نفت ایران و انگلیس طرح یک مداخله نظامی در ایران را تهیه کرده بود .  اغلب اسناد مربوط به این طرح که باکانی یر نامگذاری شده بود محرمانه باقی مانده است زیرا دولت تصمیم گرفته است همان طور که قانون اجازه می دهد تمامی آرشیوهای 30 سال پیش را منتشر نکند .

با این حال دیگر اسنادی که روز شنبه انتشار یافت توضیحاتی در این مورد به دست می دهد.بدینسان در یادداشتی که به وسیله هربات موریسون وزیر مشاور وقت در وزارت امور خارجه نوشته شده است خاطر نشان می شود که سه گردان در صورت عملیات نظامی در ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت .  در یادداشت اضافه شده است میدان نفتی آبادان را می توان سریعا اشغال کرد و از آن در برابر هرگونه اقدامی که از سوی نیروهای ایرانی انجام گیرد بدون درخواست نیروی کمکی دفاع کرد .

از بررسی اسناد انتشار یافته معلوم می شود که آمریکا همان طور که 5 سال بعد از آن در عملیات سوئز همین کار را کرده بود به لندن فهمانده بود که از یک اقدام نظامی بزرگتر انگلیس در ایران پشتیبانی نخواهد کرد . بر اساس اسناد انتشار یافته همچنین به نظر می رسد تجزیه و تحلیل آمریکایی ها و انگلیسی ها از اوضاع آن زمان ایران تفاوت زیادی با یکدیگر داشته است . (8)

پی نوشت:

جمهوری اسلامی ، 12 دی 1360 ، صفحه 3
اطلاعات ، 12 دی 1360 ، صفحه 14
کیهان ، 12 دی 1360 ، صفحه 15
اطلاعات ، 12 دی 1360 ، صفحه 14
اطلاعات ، 12 دی 1360 ، صفحه 1
اطلاعات ، 12 دی 1360 ، صفحه 14
جمهوری اسلامی ، 12 دی 1360 ، صفحه 10
کیهان ، 12 دی 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول