اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پنجاه و ششمین سالگرد انقلاب کوبا همزمان با آغاز سال 2015

کوبا همزمان با آغاز سال نو میلادی، جشن پنجاه و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب را در حالی برگزار خواهد کرد که با موقعیتی جدید و از سرگیری روابط دیپلماتیک با آمریکا مواجه می‌باشد.

پنجاه و ششمین سالگرد انقلاب کوبا همزمان با آغاز سال 2015

 به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، ملت کوبا امروز پنجاه و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب خود در سال 1959 میلادی را جشن خواهد گرفت؛ این انقلاب به رهبری «فیدل کاسترو» علیه دیکتاتوری «فولخنسیو باتیستا» که از سوی ایالات متحده آمریکا حمایت می‌شد صورت گرفت.

پس از اینکه طی نیم قرن، سالگرد پیروزی انقلابی را تحت محاصره سخت اقتصادی و دیگر تهاجمات جشن می‌گرفتند، کوبا امروز برای اولین بار حال و هوای جدید دارد و با شوقی تازه، انقلاب خود را بدون تهاجم سیاسی دولت آمریکا برگزار می‌کند، گرچه همچنان تحریم جنایتکارانه تحمیل شده توسط واشنگتن که از سال 1962 آغاز شده پا برجاست.

برای تجلیل از انقلاب کوبا یک سری از فعالیت‌های فرهنگی در نظر گرفته شده و 5 زندانی کوبایی که از سال 1999 میلادی در زندان آمریکا به سر می‌بردند و 3 تن از آنها به تازگی در حاشیه ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان این 2 کشور آزاد شدند نیز شرکت خواهند کرد.

«دانیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه نامه‌ای به «رائول کاسترو» همتای کوبایی خود و «فیدل کاسترو» رهبر انقلاب این کشور فرستاد و پیروزی‌های ملت غیور کوبا را به آنان تبریک گفت.

«اورتگا» در این خصوص خاطرنشان کرد: در این لحظات وحدت، مبارزات و موفقیت‌ها، ما همگی روح توانمند مردم کوبا و ملت‌های شکست ناپذیر و مقاوم آمریکای لاتین و کارائیب هستیم.

علاوه بر این، طی مراسم مذکور نمایشگاه کتاب وقفی نیز به مناسبت پنجاه و ششمین سالگرد انقلاب کوبا، روز معلم و بیانیه سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) برای معرفی کوبا به عنوان سرزمین آزاد از بی‌سوادی برگزار خواهد شد.

انقلاب کوبا به عنوان نقطه عطفی مهم در تاریخ آمریکای لاتین به حساب می‌آید زیرا اولین و موفق‌ترین انقلاب احزاب چپ موجود در این قاره بود؛ این جنبش انقلابی در نهایت سقوط دیکتاتوری «فولخنسیو باتیستا» در 1 ژانویه 1959 (11 دی 1337) و رسیدن «فیدل کاسترو» رهبر سوسیالیستی این کشور به قدرت را در پی داشت که از اولین لحظات ریاست جمهوری خود با تهاجمات سخت و خصمانه ایالات متحده آمریکا روبه‌رو شد.  

روز 17 دسامبر 2014 (26 آذر 93) «رائول کاسترو» و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به طور تقریبا همزمان اعلام کردند که پس از 53 سال وقفه در روابط خود که به خواست واشنگتن صورت گرفته بود، بار دیگر روابط 2جانبه و دیپلماتیک را از سر خواهند گرفت.

آمریکا از سال 1962 میلادی تحریمی تجاری علیه کوبا تحمیل کرد، و چنین تدبیری نتوانست پیشرفت ملت این کشور جزیره‌ای را متوقف و دیدگاه ضدامپریالیستی آنان را منحرف کند.

پس از اعلام بهبودسازی روابط میان کوبا و آمریکا که رویدادی تاریخی بود، «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده اعتراف کرد که دهه‌ها محاصره تحمیلی توسط واشنگتن علیه جزیره، تنها موجب تقویت دولت کوبا شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول