اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

استلا کالونی:‌ کوبا الگوی مقاومت در لحظات دشوار است

نویسنده برجسته آرژانتینی در یادداشتی با بیان اینکه کوبا الگوی مقاومت در لحظات دشوار است، نوشت: مقاومت درس‌های زیادی به مردم کوبا داد و آنها توانستند بدون اینکه هیچ یک از ارکان انقلاب خود را از دست دهند، استقلال خود را حفظ کنند.

استلا کالونی:‌ کوبا الگوی مقاومت در لحظات دشوار است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین، «استلا کالونی» نویسنده و روزنامه‌‌نگار برجسته آرژانتین و آمریکای لاتین با انتشار یادداشتی در سایت رادیو ملی آرژانتین، به بررسی ابعاد مختلف لغو تحریم‌های کوبا توسط آمریکا پرداخت.

این نویسنده برجسته در بخشی از یادداشت خود آورده است: مقاومت درس‌های زیادی به مردم کوبا داد و آنها توانستند حق خود را بگیرند، بدون اینکه هیچ یک از عناصر و ارکان انقلاب خود را از دست دهند با ایثار و تلاش فراوان استقلال خود را حفظ کردند

وی همچنین تصریح کرده است: مذاکره کردن و رسیدن به یک توافق مشترک جالب است، اما نکته‌ای کلیدی اینکه تحریم باید برداشته شود؛ این یک دام بزرگ در آمریکا خواهد بود، یک مبارزه در کنگره این کشور و در نهایت جنگی علیه جمهوری‌خواهان که موافق برداشتن تحریم‌ها نیستند.

کالونی تأکید کرده است: ملت کوبا در لحظات بسیار سختی مقاومت کرده‌ و کار آنها بسیار قهرمانانه بوده و همچنین از یک رهبری انقلابی نیز برخوردار بوده‌اند که هیچ‌گاه پایه‌های آن متزلزل نشد، به همین علت است که این ملت، الگوی مقاومت در لحظات دشوار به حساب می‌آید و من فکر نمی‌کنم که کشور دیگری بتواند در حال حاضر جای آن را بگیرد.

****متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است****

تمام دنیا پیروزی کوبا در تحریم‌ها را جشن می‌گیرد زیرا اتفاقی که افتاده بسیار مهم است و دقیقاً این موضوع طی اجلاس سران بازار مشترک جنوب (مرکوسور) مطرح شد.

جشن گروه‌های مختلف جنبش‌های اجتماعی که پس از اتمام اجلاس سران «مرکوسور» همچنان در محل برگزاری حضور داشتند، واقعاً تاثیرگذار بود؛ جوانان بسیاری در شهر «پارانا» آرژانتین جمع شده بودند و اعلام این خبر موجب برگزاری جشن و سرور در داخل و خارج اجلاس شد.

من مشغول گرفتن مصاحبه از رؤسای جمهور کشورهای مختلف بودم و به حرف‌های تک تک آنها گوش می‌دادم؛ در ابتدا از همه با «کریستینا فرناندز کرشنر» رئیس‌جمهور آرژانتین صحبت کردم، وی می‌گفت مردم کوبا موفق شدند آرمان‌های خود را حفظ کنند تا جایی که طی بیش از نیم قرن در مقابل تحریمی که مشابه محاصره‌های قرون وسطایی و یک جنگ تمام عیار بود، مقاومت کردند.

این مقاومت درس‌های زیادی به مردم کوبا داد؛ آنها در نهایت توانستند حق خود را بگیرند، حقی که به رسمیت شناخته شد و به وسیله آن حق حاکمیت خود را نیز بدست آوردند، و بدون اینکه هیچ یک از عناصر و ارکان انقلاب خود را از دست دهند با ایثار و تلاش فراوان استقلال خود را حفظ کردند، انقلابی که برایش بسیار هزینه کردند و تمام جهان آن را به رسمیت شناخته است.

علاوه بر این، مردم جهان کوبا را به خاطر ارج نهادن به آموزش و پرورش، خدمات درمانی رایگان برای تمام مردم و مقابله با تحریم‌ها از طریق ایجاد آزمایشگاه‌های پزشکی با دانش خود به رسمیت می‌شناسند.

مذاکره کردن و رسیدن به یک توافق مشترک جالب است، اما نکته‌ای کلیدی وجود دارد و آن این است که تحریم باید برداشته شود؛ این یک دام بزرگ در آمریکا خواهد بود، یک مبارزه در کنگره این کشور و در نهایت جنگی علیه جمهوری‌خواهان که موافق برداشتن تحریم‌ها نیستند.

البته نشانه‌های تمایل به مذاکره از چند ماه قابل مشاهده بود، به عنوان مثال دائما در نشریات و رسانه‌های آمریکایی بر لزوم برقراری مجدد روابط اشاره می‌کردند.

این مسئله که مردم کوبا بخواهند به سمت نظام کاپیتالیسم گرایش پیدا کنند، اصلاً مرا نگران نمی‌کند، زیرا اکثر آنها این موضوع را نپذیرفته‌ و رد کرده‌اند؛ واضح است که ایالات متحده آمریکا رویایی در سر می‌پروراند که برای کوبا خطرناک است اما عوامل زیادی وجود دارد که خطر را دفع می‌کند و شروع نظام سرمایه‌داری، بازگشت به عقب می‌باشد.

در یک سو آمریکای لاتین است که تازه کوبا را بازیافته و از سویی دیگر ما بسیاری از اتفاقات 10 سال اخیر را به یاد نمی‌آوریم، اما کوبا از سوی منطقه پشتیبانی و تقویت می‌شود.

تقویت منطقه آمریکای لاتین کاملا در اجلاس «مرکوسور» منکعس شد به طوری که رؤسای جمهور کشورهای عضو این سازمان طی  اجلاس بار دیگر به خواست مردم حمایت شدند، و آمریکای لاتین در حال حاضر بسیار آگاهانه عمل می‌کند که البته کار ساده‌ای نیست.

ملت کوبا در لحظات بسیار سختی مقاومت کرده‌ و کار آنها بسیار قهرمانانه بوده و همچنین از یک رهبری انقلابی نیز برخوردار بوده‌اند که هیچ‌گاه پایه‌های آن متزلزل نشد، به همین علت است که این ملت، الگوی مقاومت در لحظات دشوار به حساب می‌آید و من فکر نمی‌کنم که کشور دیگری بتواند در حال حاضر جای آن را بگیرد.

بخش‌های بنیادگرای ایالات متحده آمریکا، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور این کشور را به علت تصمیم جدیدش نخواهند بخشید اما موارد بسیاری نیز وجود دارد که در رسانه‌ها بازتاب نمی‌یابد، به عنوان مثال در «میامی» گروه‌هایی که به طور دائم به کوبا حمله می‌کردند در حال ناپدید شدن هستند.

و در نهایت باید از تمام آنچه که در سال‌های گذشته رخ داده درس بگیریم.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول