اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

داغ‌ترین خبر سال ۲۰۱۴ از نگاه روزنامه‌نگاران بولیوی

روزنامه‌نگاران و مطبوعات بولیوی، از سرگیری روابط میان کوبا و آمریکا را به عنوان داغ‌ترین و مهم‌ترین خبر سال جاری میلادی در سطح جهانی توصیف کردند.

داغ‌ترین خبر سال ۲۰۱۴ از نگاه روزنامه‌نگاران بولیوی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسا لاتینا»، روزنامه‌نگاران بولیوی روز گذشته توافق میان کوبا و ایالات متحده آمریکا مبنی بر از سرگیری روابط خود را به عنوان مهم‌ترین اتفاق سال 2014 در سطح بین‌المللی توصیف کردند، در حالی که نسبت به موانعی که کنگره آمریکا بر سر این راه ایجاد خواهد کرد نیز هشدار دادند.

این مسئله در واقع به موضوع اصلی مباحثات یک برنامه تلویزیونی در بولیوی تبدیل شد که هر هفته کارشناسانی را برای تجزیه و تحلیل وقایع روز دعوت می‌کند.

«کارلوس سوریا» یکی از گزارشگران گفت: فکر می‌کنم این اتفاق، خبر داغ سال است؛ در حالی که همکار وی «مری واکا» اینکه هر 2 کشور تمایل دارند روابط دیپلماتیک خود را ضمن احترام متقابل عادی‌سازی کنند، به عنوان جنبه مهم تصمیم‌گیری مذکور توصیف کرد.

با این وجود، هر 2 کارشناس هم‌نظر بودند که یکی از دشوراترین راه‌های پیش رو این است که کنگره آمریکا (که اکثریت آن جمهوری‌خواه هستند) محاصره اقتصادی، مالی و تجاری تحمیل شده به کوبا طی بیش از نیم قرن را از میان بردارد.

آنها همچنین پیش‌بینی کردند که موانعی بر سر راه تخصیص بودجه جهت بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا و انتصاب نماینده دیپلماتیک برای آن نیز وجود خواهد داشت.

«ورونیکا روچا» یکی دیگر از روزنامه‌نگاران حاضر در برنامه، ایجاد روابط حسنه میان «هاوانا» پایتخت کوبا و «واشنگتن» پایتخت آمریکا را به عنوان پیروزی مقاومت مردم این کشور حوزه کارائیب معرفی کرد زیرا یک تصمیم سیاسی بود که به نمایندگی از مردم اتخاذ شده بود.

اما وی نسبت به این مسئله ابراز تأسف کرد که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا این گام را در بدترین حالت مدیریت خود برداشته است.

از سویی دیگر، در یکی از سرمقاله‌های روزنامه «ال‌دیاریو» این طور آمده است که این توافق جدید باعث از میان رفتن انزوای دولت‌ها می‌شود و به ایجاد روابط میان آمریکای لاتینی‌ها و آمریکایی‌ها نیز کمک می‌کند.

متن مذکور تاکید می‌کند: در لحظاتی که صلح جهانی از خطرات دائمی رنج می‌برد، در قاره آمریکا به درک و فهم ملت‌ها در حالی که از میراث قهرمانان آزادی خود پیروی می‌کردند احترام گذاشته شد.

علاوه بر این، روزنامه «ال‌دیاریو» فراخوان «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا مبنی بر هم‌زیستی به شیوه‌ای متمدنانه با وجود اختلافات، و همچنین تمایل «اوباما» برای انعطاف بخشیدن به تجارت، ارتباطات و سفر به این جزیره حوزه کارائیب را مهم توصیف کرد.

رؤسای جمهور کوبا و آمریکا روز چهارشنبه گذشته اعلام کردند که تصمیم دارند روابط 2جانبه خود را از سر بگیرند؛ آمریکا نیز تصریح کرد 3 ضدتروریست کوبایی را که در زندان‌های این کشور به سر می‌بردند آزاد می‌کند.

این توافقات همچنان بازتاب‌های گسترده‌ای در مطبوعات بین‌المللی دارد، به طوری که رؤسای جمهور، سیاستمداران، اشخاص برجسته و سازمان‌های جهانی از ایجاد روابط حسنه میان 2 کشور مذکور ابراز رضایت می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول