اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

اشرفی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

مقاومت، ایستادگی و عدم فاصله بین دولت و ملت و از بین رفتن فاصله طبقاتی باعث تغییر نگاه آمریکا نسبت به کوبا شد

کارشناس آمریکای لاتین با بیان اینکه مقاومت مردم و دولت کوبا و حرکت هماهنگ این دو و ایستادگی مثال‌زدنی آنها باعث تغییر رویکرد ایالات متحده نسبت به هاوانا شد گفت: سیاست‌های تشویقی در کوبا منجر به پیشرفت این کشور شده است.

مقاومت، ایستادگی و عدم فاصله بین دولت و ملت و از بین رفتن فاصله طبقاتی باعث تغییر نگاه آمریکا نسبت به کوبا شد

علیرضا اشرفی کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل اصلی تغییر نگاه ایالات متحده نسبت به کوبا گفت: تحریم‌ها و فشارها علیه دولت کوبا شرایط بسیار بدتری را نسبت به جمهوری اسلامی ایران بوجود آورده بود زیرا این کشور تنها 90 مایل با آمریکا فاصله دارد ضمن اینکه تهدید مستقیم نظامی و حالت جزیره‌ای کوبا و حضور ناوگان نیروی دریایی ایالات متحده در اطراف این کشور شرایط سخت و بسیار پیچیده‌ای به همراه آورده است.

وی با تاکید بر اینکه فیدل‌ کاسترو فردی ضد امپریالیستی است تا کمونیستی تمام عیار افزود: بیش از 50 سال پیش فیدل کاسترو با توجه به اطلاعات ذهنی‌اش و مشارکت با دو حزب دیگر به بلوک شرق همراهی پیدا کرد.

اشرفی با تاکید بر اینکه برخی کارشناسان بین‌المللی معتقد به گرایشات فراوان کاسترو به بلوک شرق بودند اظهار داشت: پس از فروپاشی بلوک شرق قاعدتاً کاسترو باید مضمحل می‌شد در حالی که بیش از دو دهه از این اقدام گذشته ولی کوبا همچنان به کار خود ادامه می‌دهد پس این امر نشان می‌دهد که کوبا قائم به بلوک شرق نبوده است.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین با اشاره به کمک‌های هوگو چاوز ونزوئلایی که باعث ایستادگی و مقاومت گسترده مردم و ملت کوبا شد خاطرنشان کرد: ایستادگی و مقامت مردم کوبا به سیاست‌های مطلوب دولتمردان این کشور و وحدت بین دولت و ملت و از بین رفتن فاصله طبقاتی و یکدلی بین این دو برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: ایالات متحده وقتی نتوانست هاوانا را به زانو در بیاورد تحریم‌های شکر و دارو را علیه کوبا تصویب کرد اما این کشور با مقاومت خود به خوبی توانست به جهش‌های خوبی دست پیدا کند و حتی در زمینه پزشکی و دارویی حرف‌های بسیار جدی در سطح یک دنیا بزند.

اشرفی خاطرنشان کرد: تنها کشوری که هم‌اکنون داروی بیماری جزام را در دنیا تولید می‌کند کوباست و این موفقیت بسیار برای این کشور در شرایط تحریم و فشار بسیار خاص است.

وی گفت: مقاومت مردم و دولت کوبا و حرکت هماهنگ این دو با هم توانست ایستادگی مثال‌زدنی را در جهان ایجاد کند تا جایی که ایالات متحده را مجبور به تغییر رویکرد در قبال هاوانا کرد.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین افزود: وزیر و وکیل و دولتی‌های کوبا مثل مردم این کشور زندگی می‌کنند و هیچ فرقی بین آنها وجود ندارد زیرا فیدل‌ کاسترو با اقدامات خود کاری کرد که فاصله بین دولت و ملت ایجاد نشود.

اشرفی افزود: با اینکه تحریم‌های کوبا گسترده و واردات به این کشور بسیار سخت است ولی دولت این کشور با اعمال سیاست‌های تشویقی به ورزشکاران، هنرمندان و شعرا کاری کرده تا همه جوایز تعلق گرفته بین‌المللی به آنها به راحتی وارد کوبا شود و مالیات و عوارضی از آنها دریافت نشود و همین سیاست تشویقی منجر به رشد و گسترش علم و هنر در کوبا شد.

وی تصریح کرد: سیاست‌های تشویقی و بدون هیچگونه هزینه‌ای از سوی دولت کوبا منجر به پیشرفت این کشور و الگو برای دیگران شده است.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین اظهار داشت: دولت کوبا در مورد اقدامات تنبیهی برای دولتمردان مفسد خود بسیار صریح وارد عمل و آنها را محاکمه می‌کند و همین موضوع در رشد و پیشرفت این کشور موثر بوده است.

وی با اشاره به توانایی‌های استراتژیکی و ژئوپلتیکی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاطرنشان کرد: با اینکه کشورهای منطقه نیازمند ایران هستند و به هیچ وجه هم تحریم‌ها توان تضعیف جمهوری اسلامی ایران را ندارند ولی با این حال به نظر می‌رسد که با دست خودمان، خودمان را تحریم کرده‌ایم و این موضوعی است که کوبایی‌ها همواره کوشیده‌اند به شدت از این امر جلوگیری کنند.

اشرفی گفت: مقاومت و ایستادگی کوبایی‌ها منجر به کرسی‌نشاندن حرف ملت این کشور در مجامع بین‌المللی شده است و همگان را متوجه غیرقانونی بودن تحریم‌های علیه خود کرده‌اند.

کارشناس مسائل آمریکای لاتین افزود: کوبا تسلط و نفوذ فراوانی بر هیسپان‌تبارهای آمریکا دارد و همین امر باعث نگرانی اوباما در ایالات متحده و هراس وی از عدم رای‌گیری این قشر در آمریکا به وی شده بود و کارشناسان یکی از دلایل تغییر رویکرد ایالات متحده نسبت به اوباما را همین موضوع می‌دانند.

وی گفت: به دلیل وجود همجنس‌باز‌ها در آمریکا روز به روز بر کاهش جمعیت سفید‌تبارها در این کشور افزوده می‌شود ضمن اینکه چنین رویه‌ای در بین رنگین‌پوست‌ها و هیسپان‌تبار‌ها وجود ندارد و جمعیت آنها رو به گسترش است.

اشرفی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های فراوان روس‌ها در آمریکای لاتین پس از تحریم‌های گسترده علیه این کشور اظهار داشت: مسکو مراودات اطلاعاتی و امنیتی فراوانی را با هاوانا آغاز کرده و همین موضوع موجب نگرانی آمریکا شده است و به همین دلیل تغییر نگرش ایالات متحده نسبت به کوبا آغاز شده و واشنگتن می‌کوشد تا چالش‌هایش را با کوبا کم کند تا در نهایت از حرکات روس‌ها و چینی‌ها در اوکراین و شرق اروپا جلوگیری به عمل آورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول