اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

فارس گزارش می‌دهد/

حجاب و عفاف چادری و غیر چادری در نمایشگاه‌ قرآن/ کدام بهتر است؟

بخش عفاف و حجاب بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با بسنده کردن به ترویج فرهنگ حجاب در غرفه‌ای نه چندان بزرگ، بر خلاف روال معمول سال‌های پیش، فاقد فروشگاه چادر و سایر ملزومات رعایت حجاب است که مردم، مسئولان نمایشگاه و کارشناسان، هر یک نظری متفاوت در این باره دارند.

حجاب و عفاف چادری و غیر چادری در نمایشگاه‌ قرآن/ کدام بهتر است؟

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، در سال‌های گذشته بخش عفاف و حجاب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با غرفه‌های بسیار و مساحتی زیاد بود که در آن به فروش چادر و سایر منسوجات پوشش اسلامی پرداخته می‌شد اما امسال این بخش در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به غرفه‌ای با مساحتی نه چندان بزرگ محدود شده است.

به گفته «برزین ضرغامی» قائم مقام نمایشگاه قرآن ترویج فرهنگ پوشش به معنای فروش چادر نیست بر همین اساس در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم محصولاتی عرضه می‌شود که فرهنگ عفاف را به صورت عملی به افراد آموزش دهد.

وی پیش از برگزاری نمایشگاه قرآن درباره لزوم توجه به بخش عفاف و حجاب گفته بود: امسال در تمامی بخش‌های نمایشگاه قرآن موضوع عفاف و حجاب متجلی می‌شود.

بخش عفاف و حجاب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم یکی از بخش‌هایی است که پس از گذشت 10 روز از برگزاری نمایشگاه با رویکرد «عفیف‌بودن حق همه مردم است» افتتاح شد.

در این بخش قسمت‌های مختلفی همچون «تنفس‌گاه جان»، «چهره به چهره» و «لباس عفیف» وجود دارد که به نوعی به بحث عفاف و حجاب پرداخته شده است.

در «تنفس‌گاه جان» کتاب‌هایی در حوزه عفاف و حجاب عرضه شده که با توجه به اهمیت آموزش در عرصه عفاف این بخش میزبان بازدیدکنندگان بسیاری است.

مسئولان این بخش در قسمت «چهره‌ به چهره» به جمع‌آوری شبهات و سؤالات مردم در عرصه‌های عفاف و حجاب می‌پردازد؛ همچنین در بخش «لباس عفیف» نیز طرح‌هایی برای لباس‌های کودکان بالای پنج سال کشیده شده است.

در این قسمت افراد طرح‌هایی که برای پوشش خود می‌پسندند انتخاب می‌کنند؛ به نظر می‌آید مسئولان این بخش از چنین فعالیتی اهدافی را دنبال می‌کنند تا به صورت عملی فرهنگ حجاب را در کودکان نهادینه سازند اما با این حال به نظر می‌رسد باز هم عرضه چادر و سایر محصولات عفاف و حجاب در نمایشگاه بین‌المللی قرآن خالی است.

به گفته «ندا ملکی» مسئول بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و بالا بردن سطح معرفتی مردم نسبت به عفاف و حجاب از مهم‌ترین اهداف این بخش است.

توجه به فرهنگ عفاف و حجاب در فضای مجازی

وی با اشاره به کمبود منابع موثق و سیر مطالعاتی در حوزه عفاف و حجاب، می‌گوید: ما در اینجا یک سیر مطالعاتی دقیق در حوزه عفاف و حجاب شناسایی کرده‌ایم؛ همچنین در بخشی دیگر سایت‌های معتبر در این حوزه را به مردم معرفی می‌کنیم چرا که معتقدیم سبک زندگی دوم مردم در فضای مجازی شکل می‌گیرد به طوری که ما بسیاری از زمان خود را با تلفن همراه سپری می‌کنیم بنابراین برای جلوگیری از کدورت دل باید از سایت‌هایی که میزان معرفت ما را ارتقا می‌دهد، استفاده کنیم.

ملکی با بیان اینکه سال گذشته طرح «چهره به چهره» توانست 30 هزار بانوی ایرانی را به حجاب کامل علاقه‌مند کند، می‌افزاید: در این طرح با یک گفت‌وگوی ساده هزاران نفر حجاب را برای خود انتخاب کردند بنابراین می‌توان با گفت‌وگویی مبتنی بر آیات الهی و احادیث ائمه(ع) نوع سبک زندگی افراد را قرآنی کرد.

طراحی لباس بر اساس سلیقه افراد

وی درباره بخش «لباس عفیف» نیز می‌گوید: متأسفانه لباس‌های متناسب با فرهنگ بومی ما در فروشگاه‌ها کمتر دیده می‌شود بر همین اساس ما در این بخش طرح‌هایی را قرار دادیم که کودکان نظر می‌دهند که به چه نوع پوششی علاقه دارند تا بتوانیم از این طریق سلیقه افراد در نوع پوشش را شناسایی و بر اساس ذائقه مخاطب طرح‌هایی اسلامی و ایرانی ارائه کنیم.

مسئول بخش عفاف و حجاب با بیان اینکه قرآن نگاه مستقل به حجاب ندارد، ادامه می‌دهد: در کنار توجه به اصلاح روابط درون خانوادگی، مباحث اقتصادی و اجتماعی باید کارهای دیگری صورت گیرد تا بتوانیم مردم را عفیف بار بیاوریم بر همین اساس در این بخش به صورت علمی و منسجم به عفاف و حجاب پرداخته‌ایم.

وی، طرح جامع قرآنی «عفاف و حجاب» با محوریت سوره مبارکه «نور» را از دیگر فعالیت‌های این بخش معرفی می‌کند و می‌گوید: ترمیم و پاسخگویی به آسیب‌های موجود درخواست اصلی بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن است؛ ما معتقدیم ابتدا باور و اندیشه مردم باید اصلاح شود و بدانند که نیازهای عالی دارند که باید به آن بپردازند که این امر جز در سایه نگاه عمیق و مطالعه منسجم امکان‌‎پذیر نیست.

ملکی با اشاره به اینکه بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن امکان مطالعه علمی در حوزه عفاف و حجاب را فراهم می‌سازد، می‌افزاید: ما امکان این مطالعه علمی را فراهم کردیم تا افراد پوششی متناسب با فرهنگ اسلامی و دیدگاه‌های علمی انتخاب کنند.

انتظار می‌رفت بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن پررنگ‌تر پیگیری شود

در همین راستا، حجت‌الاسلام «محمد فراهانی» فعال فرهنگی که به همراه خانواده به بازدید از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم آمده بود، می‌گوید: با وجود فعالیت‌های قرآنی که در مجلس صورت می‌گیرد، راهپیمایی‌هایی که مردم برای گسترش فرهنگ حجاب برپا می‌کنند، قانون عفاف و حجابی که وزیر کشور به خاطر آن یک بار به مجلس احضار شده است انتظار می‌رفت حداقل در ماه بهار قرآن که مردم در آن به ارزش‌های دینی توجه بیشتری دارند و به سوی معنویت  می‌روند در نمایشگاهی که به نام قرآن مزین است، بخش عفاف و حجاب پررنگ‌تر بود.

توجه به حجاب در قالب عرضه محصولات فرهنگی اندیشه افراد را متحول می‌کند

«فاطمه ماندگار» مادری که همراه با فرزند خردسالش به نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم آمده بود، نیز می‌گوید: من برای خرید چادر به نمایشگاه قرآن آمدم اما وقتی وارد این فضای روحانی شدم خرید چادر را از یاد بردم. این ابتکار بسیار خوبی است که امیدوارم بتواند در اندیشه مردم اثرگذار باشد.

وی ادامه می‌دهد: من فرزندم را نیز همراه با خودم به نمایشگاه قرآن آورده‌ام تا از همین دوران کودکی که شخصیت فکری او شکل می‌گیرد با مفاهیم قرآنی مأنوس شود و در آینده خودش حجاب برتر را انتخاب کند که در این راستا بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن با معرفی کتاب و نرم‌افزارهای مناسب کمک به سزایی به من کرد.

ارائه توأمان علمی و عملی الگوی حجاب تأثیرگذارتر است

«زهرا شادمان» بانوی 38 ساله‌ای که با هدف خرید چادر به این بخش آمده بود، می‌گوید: توجه به موضوع عفاف و حجاب به صورت علمی نقش بسیاری در ترویج فرهنگ اسلامی دارد اما بهتر بود در کنار توجه به این امر به صورت عملی نیز پوشش برتر را برای افراد نهادینه می‌کردند.

وی می‌افزاید: اگر ما معتقدیم که چادر حجاب برتر است پس باید در نمایشگاه قرآن نیز علاوه بر عرضه محصولات فرهنگی و علمی به نحوه استفاده از این پوشش نیز اهمیت دهیم.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول