اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در نمایشگاه قرآن صورت می‌گیرد

تبدیل آثار دین‌پژوهی به محصولات دیجیتالی/ معرفی پایگاه «جامع‌الاحادیث»

غرفه‌ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم علاوه بر معرفی پایگاه «جامع‌الاحادیث» از آثار پژوهشی در عرصه‌های مختلف دینی حمایت فنی می‌کند.

تبدیل آثار دین‌پژوهی به محصولات دیجیتالی/ معرفی پایگاه «جامع‌الاحادیث»

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، یکی از غرفه‌های بخش رسانه‌های دیجیتال بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به ارائه نرم‌افزارهای علوم و حدیث می‌پردازد؛ در این غرفه نرم‌افزارهایی همچون «سیره معصومین»، «جامع الاحادیث»، «احادیث موضوعی» و «حافظ» عرضه می‌شود.

حجت الاسلام «محمدحسین بهرامی» قائم مقام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به رونمایی از نرم‌افزار و پایگاه جامع‌الاحادیث در اوایل هفته جاری اظهار داشت: مرکز کامپیوتری نور از سال 68 با فعالیت تعدادی از محققان علوم اسلامی و مهندسان حوزه فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد و تاکنون نرم‌افزارهای زیادی نیز در این زمینه برای پژوهشگران کشورمان ارائه کرده است.

تسهیل دسترسی به منابع علوم اسلامی در پایگاه «جامع‌الاحادیث»

وی هدف از تشکیل مرکز کامپیوتری نور را تسهیل دسترسی محققان و پژوهشگران به منابع علوم اسلامی عنوان کرد و گفت: رسالت اصلی ما ارائه محصولاتی در حوزه علوم قرآن، تفسیر و احادیث برای گسترش فرهنگ اسلامی در جامعه است.

حجت‌الاسلام بهرامی با بیان اینکه در پایگاه تحت‌وب جامع‌الاحادیث در حوزه علوم قرآن، تفسیر و حدیث محصولات عمده‌ای ارائه شده است، گفت: در حال حاضر 100 محصول داریم که به لحاظ پژوهشی و فنی در مرکز تهیه و با استقبال خوب پژوهشگران قرآنی مواجه شده است.

تبدیل آثار دینی ارزشمند به محصولات دیجیتالی

وی با اشاره به اینکه در مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری این امکان را فراهم می‌سازیم که پژوهشگران آثار خود را تبدیل به محصولات دیجیتالی کنند، ادامه داد: ما در مرکز و نمایشگاه قرآن از افرادی که بخواهند محتوای علوم اسلامی خود را تبدیل به نسخه دیجیتال کنند حمایت فنی می‌کنیم تا از این طریق بتوانیم فعالیت‌های دینی را گسترش دهیم.

حجت‌الاسلام بهرامی به سایر فعالیت‌های مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری نور اشاره کرد و افزود: در حوزه پایگاه‌های علوم اسلامی نیز پایگاه‌های متعددی از جمله پایگاه مجلات با عنوان نورمکس داریم که در آن بیش از 100 سال سابقه نشریات علوم اسلامی کشور که بالغ بر هشت میلیون صفحه است به صورت تمام متن و تمام تصویر عرضه می‌شود.

امکان استفاده از 15 هزار جلد کتاب دینی در پایگاه جامع‌الاحادیث

وی ادامه داد: کتابخانه دیجیتال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نیز حدود 15 هزار جلد کتاب دینی را با امکان تحقیق و پژوهش بر روی بستر اینترنت فراهم کرده است تا کاربران به راحتی بتوانند از محتوای این کتاب‌ها استفاده کنند.

حجت‌الاسلام بهرامی با اشاره به طراحی نرم‌افزارهای متعدد در حوزه‌های دینی، خاطر نشان کرد: مرکز تاکنون نرم افزارهای متعددی در حوزه معارف حدیثی اهل‌بیت(ع) عرضه کرده که آخرین آنها نرم افزار جامع الاحادیث است که مشتمل بر بیش از 1000 جلد احادیث شیعی و ترجمه و شرح آنها است.

قائم مقام مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به لزوم وجود پایگاهی اینترنتی برای عرضه محصولات دینی این مرکز، گفت: ما نیاز داشتیم در حوزه وب و آنلاین معارف دینی را عرضه کنیم بنابراین پایگاهی طراحی و رونمایی شد تا دسترسی به این معارف دینی را برای کاربران آسان کند.

حجت‌الاسلام بهرامی با بیان اینکه رویکرد اصلی پایگاه جامع‌الاحادیث ارتقای فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های دینی است، خاطر نشان کرد: در پایگاه جامع‌الاحادیث فهرستی از احادیث شیعه داریم که از حدود 300 عنوان کتاب حدیثی شیعه و 415 هزار حدیث شیعه استخراج و بر روی این پایگاه قرار گرفته است؛ همچنین کاربران می‌توانند بر اساس موضوعات دلخواه از این احادیث استفاده کنند.

امکان تعامل کاربران برای ترجمه احادیث

وی درباره امکانات پایگاه جامع‌الاحادیث اظهار داشت: در این پایگاه برای کاربران امکان فعالیت‌های پژوهشی فراهم شده است به طوری که حتی پژوهشگران می‌توانند برخی احادیثی که هنوز ترجمه نشده‌ را ترجمه کرده و بر روی این پایگاه قرار دهند؛ علاوه بر این امکان تعامل کاربران و مشارکت آنها در ترجمه احادیث نیز در این پایگاه فراهم شده است.

حجت‌الاسلام بهرامی با اشاره به دیگر امکانات این پایگاه افزود: قصد داریم در آینده احادیث اهل سنت و تشیع را تجمیع کرده و در دسترس کاربران قرار دهیم تا آثار پژوهشی مناسبی در مقاطع مختلف ایجاد شود.

وی در پایان گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم فرصت مناسبی برای معرفی محصولات دینی است بنابراین باید از این ظرفیت به شیوه مناسب استفاده کرد بر همین اساس ما نیز سعی داریم نرم‌افزارها و همچنین پایگاه جامع‌الاحادیث را در این نمایشگاه به مردم معرفی کنیم تا بتوانند احادیث معتبر را از آن استخراج کنند.

انتهای پیام/ م.ا

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول