اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

حشمتی مطرح کرد

انعکاس وجهه علمی قرآن با برگزاری ۱۰۰ نشست در نمایشگاه قرآن

رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن ضمن رونمایی از آلبوم نشست‌های علمی نمایشگاه قرآن کریم گفت: انعکاس وجهه علمی قرآن هدف برگزاری ۱۰۰ نشست‌ این نمایشگاه است.

انعکاس وجهه علمی قرآن با برگزاری ۱۰۰ نشست در نمایشگاه قرآن

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس ، مراسم رونمایی از آلبوم نشست‌های علمی  بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امروز دوشنبه دوم تیرماه  با حضور حجت‌الاسلام «محمدرضا حشمتی» رئیس نمایشگاه قرآن و «محمدرضا معینی» مسئول کمیته علمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام حشمتی رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن با بیان اینکه این نمایشگاه فرصتی مناسب برای نشان دادن جلوه‌ها‌ی علمی قرآن کریم است اظهار داشت: امسال با برگزاری نشست‌های مختلف قصد داریم وجهه علمی قرآن کریم را به سمع و بصر بازدیدکنندگان نمایشگاه برسانیم.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت برگزاری بسیاری از نشست‌های این دوره از نمایشگاه قرآن بر عهده کمیته علمی قرار گرفته است ادامه داد: در کمیته علمی حدود 100 نشست در نظر گرفته شده است که در این نشست‌ها جلوه‌های قرآن متناسب با علوم مختلف به نمایش در خواهد آمد.

حجت‌الاسلام حشمتی با بیان اینکه نشست‌های این دوره  از نمایشگاه تبلیغی نیست تصریح کرد: از یک ماه گذشته مسئولان کمیته علمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن برای ثمر بخشی این نشست‌ها فعالیت‌های خود را آغاز کردند که نتیجه این زحمات تدارک حدود 100 نشست تخصصی و عمومی است.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به درخواست کمیته علمی مبنی بر دائمی بودن دبیرخانه این کمیته خاطر نشان کرد: همانطور که دبیرخانه نمایشگاه بین‌المللی قرآن دائمی شده است ما سعی داریم به درخواست کمیته علمی نیز پاسخ مثبت دهیم تا سال آینده با برنامه‌ریزی دقیق‌تری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شود.

وی با بیان اینکه قرآن برای تمامی لحظات انسان برنامه دارد گفت: وجهه علمی قرآن به طور شایسته به مردم معرفی نشده است به طوری که گاهی برخی افراد تصور می‌کنند تنها اهل خرد می‌توانند از مفاهیم این کتاب الهی بهره‌مند شوند بنابر این ما با معرفی وجهه علمی آیات الهی سعی در اصلاح این تفکر داریم.

در ادامه این مراسم «محمدرضا معینی» مسئول کمیته علمی بیست‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه تهیه آلبوم نشست‌های علمی ابتکاری است که برای نخستین بار صورت گرفته است، اظهار داشت: در نمایشگاه امسال 99 نشست علمی در حوزه قرآن با همکاری 9 کمیته حاضر در نمایشگاه قرآن همچون کمیته‌های مراسم و محافل دانشگاهی، آموزش و پرورش، بانوان، میراث فرهنگی، حوزوی، رسانه‌های دیجیتال و همچنین ایثار و مقاومت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه 65 نشست این نمایشگاه به همت کمیته علمی برگزار خواهد شد تصریح کرد: کمیته علمی مسئول نشست‌های نمایشگاه قرآن است و 65 نشست توسط این کمیته برگزار خواهد شد.

رویکرد اصلی نشست‌های نمایشگاه قرآن آموزشی و پژوهشی است

معینی با اشاره به تهیه و طراحی تقویم ویژه‌ نشست‌های نمایشگاه قرآن بیان داشت: تمامی جزئیات نشست‌ها شامل موضوعات، زمان و اساتیدی که دعوت شده‌اند تهیه شده است که از چهارشنبه چهارم تیرماه در اختیار بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین‌المللی قرآن قرار می‌گیرد.

مسئول کمیته علمی نمایشگاه قرآن به ویژگی‌های نشست‌های علمی اشاره کرد و گفت: مخاطب‌شناسی و جذب افرادی متناسب با موضوعات نشست‌های علمی یکی از وظایف ما است. بر همین اساس واحدی در ستاد اجرایی کمیته علمی از یک ماه قبل فعالیت خود را جهت شناسایی این مخاطبان شروع کرده است.

وی با اشاره به تدوین جزوات و کتب‌ نشست‌های نمایشگاه امسال گفت: در طول برگزاری نمایشگاه قرآن تمامی نشست‌ها ثبت و ضبط می‌شود و در پایان جزوه و کتاب‌هایی از محتوای نشست‌ها تهیه خواهد شد تا مخاطبان نشست‌های ما تنها افرادی که در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند نباشند.

معینی با بیان اینکه رویکرد محتوای نشست‌های امسال آموزشی و پژوهشی است ادامه داد: 17درصد نشست‌ها با رویکرد آموزش و 83 درصد آنها با رویکرد پژوهشی برگزار خواهند شد، همچنین 72 درصد از محتوای این نشست‌ها به مباحث نظری در حوزه قرآن و 28 درصد نیز به موضوعات کاربردی افراد خواهد پرداخت.

مسئول کمیته علمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه 47 درصد نشست‌ها ویژه مخاطبان خاص و 53 درصد برای عموم در نظر گرفته شده است تصریح کرد: از نظر شکل و قالب  44 درصد نشست‌ها به صورت سلسله‌وار برگزار خواهد شد. به طوری که 11 نشست برای یک موضوع در نظر گرفته شده است که در هر کدام از این نشست‌ها  اساتید مختلف حضور خواهند داشت.

معینی با بیان اینکه نشست‌های این دوره از نمایشگاه قرآن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نقطه آغازی برای طرح موضوعات علمی و قرآنی در جامعه باشند گفت: در آلبوم نشست‌های علمی و قرآنی اهدافی همچون ارائه جدول زمان‌بندی، شناسنامه نشست‌ها و موضوع و محور هر کدام از آنها قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این در هر کدام از این دو آلبوم 45 نشست طراحی شده است ادامه داد: موضوع هر کدام از این نشست‌ها براساس نیاز جامعه در نظر گرفته شده و ما با تهیه این آلبوم‌ها سعی داریم موضوعات هر کدام از برنامه‌ها را برای سایر افراد نیز به صورت کاربردی مطرح کنیم.

در پایان این مراسم نیز حجت‌الاسلام «محمدرضا حشمتی» رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از آلبوم‌های نشست های علمی این دوره از نمایشگاه رونمایی کرد.

انتهای پیام/ م.ا

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول