اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

معاون فرهنگی وزیر علوم خبر داد

عرضه 200 محصول هنری قرآنی در نمایشگاه قرآن

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به عرضه 200 محصول هنری و قرآنی در بیست‌ودومین نمایشگاه قرآن، از برگزاری جشنواره پایان‌نامه با موضوعات قرآنی خبر داد.

عرضه 200 محصول هنری قرآنی در نمایشگاه قرآن

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، «سیدضیاء هاشمی» معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در نشست خبری بخش دانشگاهی بیست‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن که امروز اول تیرماه برگزار شد، اظهار داشت: در دنیای امروز دستگاه‌ها و نهادها بدون همکاری رسانه‌ها به موفقیت نخواهند رسید و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز این نقش مهم را در برنامه‌های خود دنبال می‌کند و به ارتباط با رسانه‌ها به عنوان یک اصل می‌پردازد تا بتواند فعالیت‌های قرآنی را در دانشگاه‌ها ارتقا دهد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های جاری قرآنی در دانشگاه‌ها باید مطابق با رویکرد نیاز جامعه باشد، تصریح کرد: انس با قرآن از طریق ترویج تفکر و تدبر در قرآن هدفی است که در مجموعه دانشگاهی نمایشگاه قرآن پیگیری می‌شود بر همین اساس برنامه‌های متنوعی نیز در نظر گرفته‌ایم.

500 پایان‌نامه به جشنواره پایان‌نامه‌های قرآنی ارسال شده است

هاشمی، برگزاری جشنواره پایان‌نامه‌های قرآنی را یکی از برنامه‌های بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن عنوان کرد و افزود: حدود 500 پایان‌نامه قرآنی به دبیرخانه جشنواره رسیده که با توجه به محدودیت‌های موجود ما تنها بخشی از این تعداد را برای شرکت در مرحله نهایی این جشنواره به نمایشگاه قرآن خواهیم آورد.

مدیر بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن با اشاره به اهمیت انس با قرآن، گفت: انس واقعی با قرآن از تلاوت و حفظ آیات الهی مهم‌تر است بر همین اساس باید سعی کنیم علاوه بر ایجاد شور قرآنی در دانشگاه‌ها، دانشجویان را به سوی تدبر در آیات الهی تشویق کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه تخصصی به آموزه‌های قرآن مهم‌ترین هدف ما است، ادامه داد: آموزش جامع قرآن با محوریت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و بخش مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن به همت جهاد دانشگاهی و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، بخش فعالیت‌های هنری با محوریت دانشگاه فنی و حرفه‌ای، بخش صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه به مسئولیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از دیگر قسمت‌های بخش دانشگاهی است که امیدواریم مورد توجه افراد قرار گیرد.

برگزاری 10 نشست علمی در نمایشگاه قرآن

هاشمی از  برگزاری 10 نشست علمی و قرآنی در طول برگزاری نمایشگاه قرآن خبر داد و اظهار داشت: این نشست‌ها تحول بزرگی در فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها ایجاد خواهد کرد چرا که بر اساس تخصص هر فرد مفاهیم قرآنی مطرح می‌شود.

وی با اشاره به وجود تعداد بسیاری کانون قرآن و عترت در دانشگاه‌ها، ادامه داد: پیش از آغاز ماه مبارک رمضان نشستی با حضور مدیران کانون قرآن و عترت دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران برگزار خواهیم کرد تا از این طریق گامی در جهت توسعه فرهنگ قرآنی برداشته باشیم.

عرضه 200 اثر هنری در نمایشگاه قرآن

هاشمی درباره بخش هنری این دوره از نمایشگاه نیز گفت: در بخش هنری نمایشگاه 200 اثر فاخر خطاطی، خوش‌نویسی، تذهیب و آثار حجمی و صنایع دستی به معرض نمایش در می‌آید. همچنین قصد داریم از هنرمندان و اساتید قرآنی که در حوزه قرآن فعالیت‌های شاخصی دارند، تجلیل کنیم.

مدیر بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه وزارت علوم با وزارت ارشاد، گفت: این تفاهم‌نامه که در نمایشگاه قرآن منعقد خواهد شد، زمینه همکاری بیشتر این دو وزارتخانه را فراهم می‌سازد و به نوعی آغازگر حرکت جدیدی در فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان خواهد بود.

وی با بیان اینکه تدبر در قرآن نیازمند آموزش صحیحی از مفاهیم الهی است، گفت: این تفاهم‌نامه باعث پیوند قرآن با مسائل جاری زندگی و در نتیجه گسترش فرهنگ قرآنی می‌شود و دانشجویان را نیز با سبک زندگی قرآنی آشنا خواهد کرد.

هاشمی با اشاره به اینکه تلاوت قرآن به یک موضوع تشریفاتی تبدیل شده است، افزود: در ابتدای تمامی جلسات قرآن تلاوت می‌شود اما متأسفانه بسیاری از مستمعان ارتباط خوبی با آیات الهی برقرار نمی‌کنند چرا که درک درستی از معانی آن ندارند اگر چه صوت قرآن جذابیت خاصی دارد اما برای عمل به دستورات الهی باید زمینه فهم مضامین قرآنی را در جامعه ایجاد کنیم.

با نگاه تشریفاتی نمی‌توان به انس با قرآن رسید

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه با نگاه تشریفاتی به قرآن نمی‌توان به انس واقعی رسید، خاطر نشان کرد: اگر قرآن را به عنوان کتاب زندگی به انسان‌ها معرفی کنیم به طور حتم به سوی افق بهتری خواهیم رفت؛ به طور کلی برای رسیدن به نقطه مطلوب در فعالیت‌های قرآنی باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/ م.ا

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول