اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

/گزارش تحلیلی فارس/

افغانستان و ضرورت حل اختلافات از مجاری قانونی

همزمان با بروز اختلافات انتخاباتی در افغانستان و افزایش تنش‌ها و نگرانی‎ها در این کشور، آنچه در شرایط حساس کنونی ضروری و لازم است، انعطاف تیم‎های انتخاباتی و احترام و التزام آنان به قوانین است.

افغانستان و ضرورت حل اختلافات از مجاری قانونی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، همزمان با بروز اختلافات انتخاباتی در افغانستان و افزایش تنش‌ها و نگرانی‎ها در این کشور آنچه در شرایط  حساس کنونی ضروری و لازم می‎نماید، انعطاف رقبای انتخاباتی و احترام و التزام آنان به قوانین افغانستان است.

آنچه می‎تواند به بهبود شرایط فعلی کمک کند این است که تیم‎های انتخاباتی باید به این مسئله توجه داشته باشند که دشمنان دموکراسی در افغانستان در کمین‌اند  و اگر از راه گفت‎وگو و مذاکرات مسالمت‎آمیز، منطقی و از طریق مجاری قانونی دامنه اختلافات انتخاباتی برچیده نشود، زمینه برای مداخله‎ ماجراجویان و جریان‎های جنگ‎جو فراهم می‎شود.

افرادی که منافع خود را در گرو خلق خشونت و بروز بستر برای فعالیت‎های فراقانونی جست‎وجو می‎کنند، دقیقا انتظار آمدن چنین روزهایی را می‎کشیدند.

طبیعی است در کشوری مانند افغانستان تمامی گروه‎ها و جریان‎های سیاسی یک باره به پیشواز حرکت‎‎های صلح‎طلب و ثبات‎خواه نمی‎روند، چه بسا گروه‎هایی که با حس نوستالژیک دوران درگیری‎های گذشته زندگی می‎کنند و با بروز بحران می‎توانند میانه خوبی برقرار کنند.

در مورد وجود چنین گروه‎های دارای عطش و علاقه عمیق به بروز بحران در افغانستان نمی‎توان شک کرد و انکار وجود واقعیت‎هایی از این دست نیز هیچ سود و ثمری ندارد؛ بلکه تأمل در واقعیت‎های هرچند تلخ و پیشگیری از فعال‎شدن چنین نیروهایی در مسیر منفی و مخرب، بخشی از نیازهای فعلی افغانستان را تشکیل می‎دهد.

اگر به اختلافات انتخاباتی به صورت سریع و فوری پایان داده نشود، دامنه‎دارشدن اختلافات انتخاباتی، سطح سوءاستفاده از شرایط فعلی را به نفع افراد آشوب‎طلب بالا می‎برد.

سال‎ها جنگ در افغانستان صرف نظر از تبعات تلخ و پیامد‎های پر هزینه آن، این آسیب را نیز بر افغانستان تحمیل کرد که شماری از افراد آشوب‎طلب و مهره‎های ماجراجو را در دامن خود پروراند.

آرامش و امنیت نسبی و نیم‎بند چند ساله هرچند برای اکثر مردم افغانستان امری مطلوب و مورد نیاز تشخیص داده شده اما وجود اقلیت‎های آشوب‎طلب و دارای شوق شرارت را نیز نمی‎توان نادیده گرفت.

این اقلیت آشوب‎طلب در سال‎های پس از منازعه، غایب از صحنه سیاست‎ بوده و به مهره‎های سوخته و بی‎ارزشی تبدیل شدند و فرصت فعالیت و نقش‎آفرینی دلخواه  را نیافتند.

پس در شرایط فعلی افغانستان نخبگان سیاسی این کشور و به‎ ویژه رهبران 2 تیم انتخاباتی «اصلاحات و همگرایی» و «تحول و تداوم» باید به این مهم توجه داشته باشند که عمیق‎شدن اختلافات انتخاباتی در نهایت به سود و صلاح هیچ کس نیست بلکه به نفع دشمنان دموکراسی و مخالفان مردم‎سالاری در این کشور است که اینک در کمین نشسته‌ تا با دمیدن در آتش اختلافات و بزرگ‌نمایی فاصله‎های قومی یک بار دیگر این کشور را به سوی بحران و ناامنی سوق دهند.

از همه مهم‎تر این که کمیسیون‎های انتخاباتی افغانستان رسالت دارند تحت فشارهای سیاسی و مصلحت‎اندیشی‎های کوته‎بینانه از عدالت عدول نکنند بلکه به گونه لازم به شکایت‎های انتخاباتی رسیدگی و اعتماد از دست رفته یکی ازکاندیداها را نسبت به شفافیت شمارش آرا احیا کنند تا از هرگونه بروز بحران در این کشور جلوگیری نمایند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول