اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

«عبدالله عبدالله»: نتایج انتخابات هر چه باشد، نمی‎پذیرم

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان با تأکید بر اینکه خواسته‌های تیم انتخاباتی وی پذیرفته نشده است، اعلام کرد نتیجه انتخابات این کشور ـ هر چه باشد ـ را نخواهد پذیرفت.

«عبدالله عبدالله»: نتایج انتخابات هر چه باشد، نمی‎پذیرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «عبدالله عبدالله» کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان امروز (29 خرداد) در یک نشست خبری اعلام کرد که درخواست‎های تیم انتخاباتی وی از سوی کمیسیون‎ انتخاباتی این کشور پذیرفته نشده است و به همین دلیل نتیجه انتخابات را نمی‎پذیرد.

عبدالله افزود: ما خواسته‎های خویش را به کمیسیون‎ انتخاباتی اعلام کردیم اما به هیچ یکی از درخواست‎های تیم انتخاباتی ما رسیدگی نشده است.

وی برکناری «ضیاالحق امرخیل» رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به دلیل انجام تقلب گسترده در روز انتخابات، آمار غیرصحیح در مورد میزان مشارکت مردم، توقف شمارش آراء و زیاد بودن نتایج آراء از چندین ولایت نسبت به تعداد واجدین شرایط را از جمله خواسته‎هایی برشمرد که برای کمیسیون مستقل انتخابات این کشور مطرح کرده است.

این کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان در ادامه گفت که ناظرین تیم انتخاباتی وی از روز گذشته کمیسیون مستقل انتخابات این کشور را ترک کرده و بر شمارش آراء نظارت نمی‎کنند.

به گفته وی، در صورتی که روند شمارش آراء انتخابات تداوم یابد و نتیجه آن نیز اعلام شود، این نتیجه نامشروع است و آن را نخواهد پذیرفت.

عبدالله در ادامه اظهار داشت: با وجود آنکه حمایت‎ها و آراء تیم انتخاباتی ما نسبت به دور اول انتخابات 10 برابر شده بود اما این حمایت و آراء مردم با انجام تقلب از سوی کمیسیون‎های انتخاباتی در نظر گرفته نشد.

وی با اشاره به نگرانی‎ها از افزایش بحران ناشی از انتخابات این کشور، بیان داشت: ما خواستار افزایش بحران نیستیم اما رئیس جمهور افغانستان و کمیسیون‎های انتخاباتی وضعیت سیاسی را با بن‌بست مواجه کرده و مسئول عواقب آن نیز می‎باشند.

این کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان تصریح کرد که به آراء مردم احترام گذاشته و در صورتی که «اشرف‎غنی احمدزی» کاندیدای دیگر ریاست جمهوری این کشور با آراء واقعی و صحیح پیروز می‎شد، وی اولین شخصی بود که به او تبریک می‎گفت.

عبدالله در پایان این نشست خبری در پاسخ به رسانه‎ها در مورد دولت ائتلافی، اظهارنظر نکرد اما تصریح کرد: این اقدامات را تاکنون به خواست ملت این کشور انجام داده است.

این در حالی است که عبدالله عبدالله روز گذشته با شرکت در نشست خبری اعلام کرده بود: روند شمارش آراء به نفع یک کاندیدای مشخص است و اعتبار کمیسیون مستقل انتخابات نزد ستاد انتخاباتی وی از بین رفته است.

عبدالله در این نشست خبری ضمن اعلام قطع رابطه با کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، خواستار توقف فوری روند شمارش آراء شد و گفت: ناظران تیم انتخاباتی وی اقدامات خود را به حالت تعلیق درآورده‎اند و اگر روند شمارش آراء ادامه یابد، این روند مشروعیت نخواهد داشت.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان میان عبدالله عبدالله و «اشرف‎غنی احمدزی» 2 کاندیدای پیشتاز دور اول در 24 خرداد برگزار شد و پس از برگزاری این انتخابات مسئولان ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله اعلام کردند که انتخابات همراه با تقلب گسترده بوده است.

عبدالله عبدالله در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با کسب 2 میلیون و 972 هزار و 141 رأی که 45 درصد کل آراء بود در صدر و پس از وی اشرف‎غنی احمدزی با کسب 2 میلیون و 84 هزار و 547 رأی که 31.6 درصد آراء را شامل بود، در رتبه دوم قرار گرفت.

در این انتخابات 8 کاندیدا شرکت کرده بودند که «زلمی رسول» با کسب 750 هزار997 رأی، «عبدالرب رسول سیاف» با کسب 465 هزار و 207  رأی، «قطب‌الدین هلال» با کسب 181 هزارو 827 رأی، «محمدشفیق گل‎آغا شیرزوی» با کسب 103 هزار و 636 رأی، «محمدداود سلطان‎زوی» با کسب 30 هزار و 685 رأی و «هدایت‎امین ارسلا» با کسب 15 هزار و 506 رأی به ترتیب در رده‎های سوم تا هشتم نتیجه نهایی این انتخابات قرار گرفتند.

با این حال، پس از کشیده شدن انتخابات به دور دوم زلمی رسول، عبدالرب رسول سیاف و محمدشفیق گل‎آغا شیرزوی از کاندیداتوری عبدالله اعلام حمایت کردند و قطب‎الدین هلال، محمدداود سلطان‎زوی و هدایت‎امین ارسلا از کاندیداتوری احمدزی اعلام حمایت کردند.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول