اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همگام با دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/62

24 خرداد؛ روز شکست برنامه‎های غرب و آمریکا در افغانستان

این روزها حال و هوای سیاسی در افغانستان رنگ دیگری به خود گرفته و اوج‌گیری احساسات ملی‌گرایانه و مردم‌سالارانه‎ مردم تأثیر مستقیمی بر شکست برنامه‎های غرب در این کشور خواهد داشت.

24 خرداد؛ روز شکست برنامه‎های غرب و آمریکا در افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، امروز افغان‎ها و افغانستان شاهد برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برای ایجاد تغییرات بنیادین در عرصه سیاسی و اجتماعی هستند.

شهروندان افغان از ساعات اولیه صبح امروز با عشق و علاقه بی‎نظیر و بی‎سابقه‎ای همه با هم به سوی مراکز رأی‎دهی در حرکت هستند.

حضور گسترده ملت افغانستان پای صندوق‎های رأی گویای تجددطلبی از دولت آینده در برابر کشورهای خاصی است که طی سالیان متمادی آن‎ها را از امور مختلفی محروم کرده و زیان رسانده‌اند.

افغان‎ها در مدت سیزده سال گذشته تجربه تلخ مداخلات کشورهای خارجی را در عرصه‎های مختلف کشور خود‎ دیده و در این راستا مشکلات فراوانی را متحمل شدند؛ تحمل این مشکلات یکی از علل و عوامل مشارکت گسترده و پرشور مردم پای صندوق‎های رأی است.

ناامنی، فقر، افزایش کشت و تولید مواد مخدر و همچنین اعتیاد جوانان این مرز و بوم به این ماده افیونی از مشکلات عمده‎ای است که ملت افغانستان از آنها سختی‌های فراوانی را دیده و اکنون می‎خواهند با مشارکت در انتخابات و استفاده از حق رأی خود بر این مشکلات نقطه پایان بگذارند.

** تشدید ناامنی در مناطقی که پایگاه نیروهای آمریکایی قرار داشت

با نگاهی گذرا به گراف ناامنی‎های افغانستان، دیده می‎شود دلیل این ناامنی‌ها طالبان و گروه‎های تروریستی بودند که در مناطق شرق، جنوب شرق افغانستان فعالیت داشته و دارند و یا به زبان ساده حضور طالبان و فعالیت آنان در مناطقی بیشتر بود که پایگاه‎های نظامیان خارجی به ویژه آمریکا در آنجا مستقر هستند.

با این حال، کارشناسان و مقامات افغان طی چند سال گذشته بارها اذعان داشتند که طالبان، نظامیان خارجی و ناامنی در این مناطق رابطه مستقیمی با هم داشته و در صورت نبود یکی از طرف‎ها، بدون شک ناامنی نیز به پایان می‎رسد.

برخی مقامات افغان تأمین مالی و تجهیز تروریست‌های فعال در مناطق شرقی و جنوبی افغانستان را توسط آمریکا می‌دانند و در این مورد تأکید دارند که اگر نظامیان آمریکایی برای مبارزه با تروریسم وارد افغانستان شده بودند، بدون شک این پدیده به سرعت از بین می‎رفت نه این که تروریست‌ها را در مناطقی که نظامیان آمریکایی حضور دارند تأمین و تجهیز کرده و به دیگر مناطق بفرستند.

** تشدید فقر و مشکلاتی که به مردم افغانستان تحمیل شد

با این حال، فقر اقتصادی نیز یکی از مشکلاتی است که افغان‎ها در مدت سیزده سال گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده و ریشه آن نیز بدون شک در افزایش ناامنی‎ها و فساد اداری دیده می‎شود.

اقتصاد افغان‎ها نیز با افزایش ناامنی و فساد اداری در مناطق‎ مختلف به شدت متضرر شد.

حضور نظامیان آمریکایی و ارتباط  آن با افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر برای تمام ملت افغانستان نمایان است، زیرا آنان شاهد هستند که زمین‎های کشت شده مواد مخدر درست در مناطقی است که نظامیان آمریکایی و همچنین تروریست‌ها حضور مستمر و گسترده‌ای داشته‎اند.

افغان‎ها با چشیدن طعم تلخ مشکلات فوق‌الذکر که ناشی از حضور نظامیان خارجی و به خصوص آمریکا است، به صورت گسترده‎ای در انتخابات شرکت کرده و می‎خواهند با دست خود فردی را به قدرت برسانند که به این موارد نقطه پایان بگذارد.

انتظار می‌رود شخصی که با رأی مردم به قدرت می‌رسد به خواسته‎های آنان رسیدگی کرده و در راستای کاهش ناامنی، فقر اقتصادی و همچنین مبارزه با مواد مخدر تلاش کند.

در این میان پیامد انتخابات افغانستان هر چه باشد منجر به شکست برنامه‌ها و سیاست‌های آمریکا در این کشور می‎شود.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول