اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/تحولات لیبی/

ادامه جنگ نیروهای حفتر با انصار الشریعه

انتقاد اسلام گراهای لیبی از لیبرال‌ها به خاطر مخالفت با طرح گفت‌وگوی سازمان ملل، تکاپوی دولت لیبی برای تامین امنیت انتخابات پیش رو از جمله تحولات سیاسی تازه در لیبی است.

ادامه جنگ نیروهای حفتر با انصار الشریعه

به گزارش خبرگزاری فارس، اخبار تازه ترین تحولات مربوط به بحران سیاسی لیبی در زیر آمده است:

به گزارش التضامن، هیئت پشتیبانی سازمان ملل در لیبی اعلام کرد که همایش گفت‌وگوی ملی که قرار بود روزهای هجدهم و نوزدهم ژوئن جاری برگزار شود به زمان دیگری موکول شد.

این هیئت در بیانیه‌ای تاکید کرد که موعد جدید برگزاری این همایش را پس از رایزنی با طرف‌های ذیربط تعیین می کند.

هیئت پشتیبانی سازمان ملل از گروه‌های سیاسی در لیبی خواست فضای لازم برای برگزاری انتخابات در بیست و پنجم ژوئن را فراهم کند.

به گزارش التضامن فراکسیون اسلام‌گرای وفاداری به شهدا در کنگره ملی لیبی هم با استقبال از تلاش‌های هیئت سازمان ملل در لیبی گفت‌وگو را تنها راه حل بحران در لیبی دانست.

این فراکسیون در بیانیه‌ای تاکید کرد: طرح گفت‌وگوی هیئت سازمان ملل در لیبی می‌تواند موجب توافق بین گروه‌های سیاسی و موفقیت برگزاری انتخابات شود و موجب ترسیم چارچوبی می‌شود که حامی مرحله انتقالی سوم در لیبی تا زمان تدوین قانون اساسی دائمی در این کشور خواهد بود.

فراکسیون وفاداری به شهدا ضمن ابراز شگفتی از مخالفت برخی طرف‌های سیاسی در لیبی با طرح گفت وگوی سازمان ملل تاکید کرد که تنها روند سیاسی است که موجب توقف خونریزی‌ها و هرج و مرج در کشور می‌شود.

در این بیانیه آمده است: متاسفانه به تعویق افتادن برگزاری گفت‎‌وگو بر فضای انتخابات و نتایج آن هم نتیجه بد خواهد داشت.

التضامن همچنین نوشت: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل هم در بیانیه‌ای بر حمایت کامل از «طارق متری»، نماینده ویژه خود در ریاست هیئت پشتیبانی سازمان ملل در لیبی تاکید کرد.

وی بر اهمیت نقش هیئت سازمان ملل در لیبی در ارائه کمک‌های فنی به حمایت از ساخت و اصلاح نهادهای دولتی تاکید کرد.

وی همه لیبیایی‌ها را به بررسی راه حل‌های سیاسی برای حل بحران این کشور و پاسخ به خواسته‌های مشروع ملت لیبی دعوت کرد.

التضامن اعلام کرد:«عبدالله الثنی»، نخست وزیر موقت لیبی هم در ملاقات با «جاد الله العبیدی»، رئیس ستاد کل ارتش لیبی و فرماندهان مناطق نظامی و مدیران ادارات و هیئت‌های وابسته به نهادهای نظامی به بررسی ایجاد طرح بزرگ تامین امنیت انتخابات پرداختند.

به گزارش التضامن، «محمد حجازی»، سخنگوی رسمی نیروهای خلیفه حفتر، سرلشکر بازنشسته ارتش لیبی هم هر گونه توافق آتش بس و قبول پیشنهاد اداره مدیریت بحران لیبی برای توقف درگیری‌ها را رد کرد.

حجازی تاکید کرد که هیچ آتش بسی با تندروهای انصار الشریعه در بنغازی وجود ندارد.

حجازی گفت: ما به کمیته مدیریت بحران طرحی 14 ماده ای را درباره قبول آتش بس ارائه دادیم که آن هم گروه های شبه نظامی و نیروهای سپر لیبی و نه تروریست ها از جمله انصار الشریعه را شامل می شود.

سخنگوی نیروهای حفتر گفت که تنها در روز بیست و پنجم ژوئن که انتخابات پارلمانی در لیبی برگزار می شود آتش بس برقرار خواهد بود.

از جمله شروطی که نیروهای حفتر برای آتش بس مطرح کرده اند تحویل داده شدن همه قرارگاه های امنیتی به نیروهای مسلح و جمع آوری سلاح و مهمات از دست شبه نظامیان و دستگیری و مجازات همه کسانی است که در ترورها و حملات این کشور دست داشته اند.

التضامن گزارش داد :عبدالحکیم بالحاج رئیس حزب «الوطن» لیبی و فرمانده گروه های اسلام گرای مسلح در زمان قیام مردمی لیبی علیه رژیم قذافی هم مخالفت خود را با تروریسم با هر انگیزه و سابقه‌ای اعلام کرد.

بالحاج در نشستی خبری در طرابلس گفت: ما از ساختن کشوری مدنی و دموکراتیک مبتنی بر حاکمیت قانون اساسی حمایت و ترور و ربایش را محکوم می کنیم.

وی در عین حال تاکید کرد که مبارزه با تروریسم را با طرق غیرقانونی و خارج از تسلط دولت و راهکارهای آن رد می کند.

بالحاج خواستار برگزاری کنفرانس گفت‌وگوی ملی در لیبی شد و از مخالفت برخی طرف‌ها با اجرای طرح هیئت سازمان ملل برای برگزاری نشست گفت وگوی ملی در روزهای هجدهم و نوزدهم ماه جاری ابراز تعجب کرد و گفت مخالفان با طرح سازمان ملل در موضع خود تجدید نظر کنند ما اراده داریم آنچه را برایمان بهتر است انتخاب کنیم.

وی ادعای لیبرال‌های لیبی درباره دریافت محموله سلاح از سودان برای رسیدن به دست گروه انصار الشریعه را رد کرد و گفت هر کس دلیلی برای این ادعای خود دارد بیاورد و به دادستانی شکایت کند تا در دادگاه پاسخ آنها را بدهم.

بالحاج بر ضرورت تاسیس ارتش و پلیس تاکید کرد و گفت با هر گونه تشکیلات مسلحانه دیگری در لیبی از جمله نیروهای حفتر اعلام کرد و درباره دخالت خارجی در امور داخلی لیبی هشدار داد.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول